Resa runt i Malayisa...

4 sep. 2008 12:39
Visningar: 622
Jag och en kompis ska resa runt i Malayisa under två månader med början i slutet av januari. Är det någon som kan tipsa om vart man bör åka och se? Är det någon som varit i Melaka och kan säga om det är värt att åka dit? Tack påförhand
Av Dazind
4 sep. 2008 16:46
Hej!
Jag kom hem från Malaysia för 2 veckor sen, jag gjorde en rundresa där omkring på lite mer än 5 veckor. Min rutt va Kuala Lumpur - Taman Negara - Perhentian Island - Langkawi - Cameron Highlands - Singapore - Rawa - Tioman - Kuala Lumpur. Jag vart helt förälskad i Malaysia så jag kan nog rekomendera alla ställena. Eftersom du åker på vintern bör du kanske inte besöka östkusten så mycket, eftersom det då är regnperiod och mycket stänger igen där, men det går kanske att få fina dagar där ändå. Jag vet inte riktigt vad du är intresserad av att göra, men du kan ju höra av dig om du vill veta något mer om något specifikt ställe eller se några bilder.. :)
4 sep. 2008 17:38
Dazind hade en bra rutt tycker jag, men jag skulle vilja lägga till Penang såklart. Du bör ju se Kek Lok Si , det största buddhistiska templet i sydostasien, The Temple of The Supreme Bliss. Penang har mycket att erbjuda. Kolla på min sajt www.pinang.biz och hör av dig om du har lust. Melaka är en underbart vacker stad. Du kan inte åka tåg dit, närmaste station är i Tampin (38 km norr). A´Famosa Water Park kan man tillbringa en stund på..Lätt.. Man har en läcker China-town på västra sidan av Malaccafloden och på Jonkers Street kan du hitta superläckra antikviteter (och en del som ser ut som antikviteter också..). Malacca Zoo och Reptile Park är värda att se liksom krokodilfarmen och Gadek Hot Springs (på vägen mot Tampin). Finns mycket mer att berätta, men åk dit själv så kommer du också att ha mycket att berätta sen.