Praktisk dricksguide för redigt okunnig?

30 dec. 2011 13:54
Visningar: 1073
Hallå!

Jag och en kompis är på väg ner till Filippinerna nu i januari. Jag har förstått att folk kommer förvänta sig dricks vid ett antal tillfällen. Jag har inte rest utanför Europa/USA tidigare och har ärligt talat rätt dålig koll på hur man ger dricks med kontanter.

Så, öh... HUR gör man, i praktiken?

Jag fattar ju hur man dricksar när man rundar upp på summor man ändå ska betala, typ taxi eller mat. Men på hotellet, som man har förbetalt via Agoda? För transferskjutsen till hotellet, som ingår i bokningen? Hjälp med väskor, etc? Ber folk om pengar? Ska jag lämna pengar spontant? När??

Det kanske är en hejdlöst dum fråga, jag vill bara inte missa något uppenbart och vara otrevlig...
30 dec. 2011 15:16
Hej,

Härligt med Filippinerna, det står helt klart på min önskelista :-)

Vissa länder i Asien har det, och i andra länder betraktats det som en ren förolämpning att betala dricks. På många håll är seden totalt okänd. På många håll ses dricks nu som en extra löneförmån. Desto mer vi västerlänningar turistar desto vanligare blir det. Och en sak är säker...desto finare hotell, desto mer förväntas i dricks.

Det är ju alltid fint att lämna dricks till städerskan. Hellre prutar jag på något annat och lägger mer till de som tjänar mindre. Dessutom brukar man ju alltid få något lite extra på rummet, ex en fin figur av handdukarna eller liknande, som bevis på uppskattning. En del jag har pratat med lägger pengarna till städerskan på toaletten, andra på sängen. Det skall ju vara tydligt så att det vet att det är till dem. På vissa rum kan det ju finnas en "tip-box".

Till taxichaufförer brukar jag bara runda upp, precis som du. Men på en transfer buss beror det nog på... Jag skulle iaf har lite småvaluta färdig växlad.

Vad det gäller middag på restaurang brukar jag alltid kolla upp i förväg vad som gäller för respektive land, men lägger alltid extra när det är bra och följer inte slaviskt ex 10%, utan rundar upp och tar vad som känns bra. Däremot i ex USA vill man ju inte gå på en restaurang två gånger om man betalat mindre än minimum 5-10% (om man tyckte att maten var "ok" iaf). I Mexico gäller ju samma drickssystem. Det är ju inräknat dricks i deras lönesystem att få dricks.

Däremot ex på Bali när det kommer fram några på flygplatsen i märkta kläder (skojare) som hårdhänt vill dra våra väskor "för att det skall vara så" och sedan tigger till sig dricks...de vill man inte ge en spänn!! Men om någon tar dig till hotellrummet och visar hur allt fungerar, tar med dina väskor osv så förväntas nog att stäcka fram en liten peng iaf. Trist när de dröjer kvar på rummet och man leter i fickan och finner...ett tuggummi... pinsamt :-) Då blir det oftast en för stor peng man ger i stället... så det är bättre att ha förberett sig med mindre valörer tycker jag :-) Men jag ger aldrig mynt (förutom när man rundar upp). Känns ofint.

Skall bli spännande att se fler svar i denna tråden :-)

Keep the change :-)
1 jan. 2012 12:51
Tack!

Ja, vi får nog försöka bryta upp pengarna på flygplatsen, i så fall. För det var inte alltför gott om filippinsk småvaluta här i Stockholm.