Packa ner öl i bagaget?

23 dec. 2015 17:45
Visningar: 18821
Har ni packat ner flak öl i bagaget någon gång?
Finns det risk att dem går sönder eller exploderar i flygplanet på tanke av kyla... ?
Av Birgere
23 dec. 2015 17:53
Var befinner du dig/ska någonstans om det är så kallt att pilsnern exploderar? :-D
Bagaget befinner sig ju ändå inte många minuter utomhus mellan terminalen o planet.
23 dec. 2015 18:02
Citerat från Birgere:
Var befinner du dig/ska någonstans om det är så kallt att pilsnern exploderar? :-D
Bagaget befinner sig ju ändå inte många minuter utomhus mellan terminalen o planet.
Ska till Phuket.
Jag syftar mer om mina öl exploderar i själva flygplanet, det är väl jättekallt i utrymme där väskor bevaras?
Tänkte packa ner i bagaget ett flak så jag klarar mig direkt när jag kommer ut i värme i Phuket..
Av Birgere
23 dec. 2015 18:14
Oroa dig du inte för temperaturen i bagageutrymmet, i stort samma som i passagerardelen. Oroa dig mer för tullen i Thailand då jag tror max som du får ta med dig är 1 eller 2 liter öl.
23 dec. 2015 18:17
Nämen...nu ska tullen vara jobbiga :(

Det står 1 liter starksprit men öl är inte ens i närheten av starksprit...
Av Fidde25
23 dec. 2015 18:25
Då kommer den naturliga frågan: Varför köper du inte öl på plats? Varför bemöda sig med besväret att ta med egna burköl? Råder knappast brist på l i Thailand...
23 dec. 2015 18:33
Citerat från Fidde25:
Då kommer den naturliga frågan: Varför köper du inte öl på plats? Varför bemöda sig med besväret att ta med egna burköl? Råder knappast brist på l i Thailand...
Och natruliga svaret: Det är lättare öpnna pilsner direkt i taxin till hotellet :) så slipper jag snurra runt i flygplatsen och köpa.
24 dec. 2015 00:17
Det är inte kyla som påverkar saker i bagageutrymmet, utan trycket. Du ska i alla fall inte räkna med att burkarna är hela.
Av Birgere
24 dec. 2015 08:52
Citerat från Marie78:
Det är inte kyla som påverkar saker i bagageutrymmet, utan trycket. Du ska i alla fall inte räkna med att burkarna är hela.
Men trycket och temperaturen är ju densamma i bagageutrymmet som i passagerarutrymmet och ölburkarna på serveringsvagnen brukar ju inte explodera.....
24 dec. 2015 10:09
Inte alltid. Hundar har frusit ihjäl när man glömt tända värmen i bagageutrymmet.
Av Birgere
24 dec. 2015 10:56
Citerat från Marie78:
Inte alltid. Hundar har frusit ihjäl när man glömt tända värmen i bagageutrymmet.
Visst kan olyckor hända (tilltäppt ventilation, elfel etc) men normal temperatur är runt 15-18 grader. Skulle i extremfall kan den gå ner mot 5 grader utan att det påverkar säkerheten men går tempen under detta så kan kondens på elektroniken medföra innebära en risk. Finns det tex hundar ombord så värms den delen av bagageutrymmet upp till 20-22 grader.
Trycket däremot är detsamma i hela planet för ett passagerarplan annars skulle det i princip kollapsa.
Av Hawaii
24 dec. 2015 20:45
Uppenbarligen ett mycket svårt val:

ANTINGEN packa öl i checkat baggage, och kunna njuta av det under taxi-resan till hotellet, men med risk för skadade, eller rentav förstörda, kläder och div. annat i resväskan.

ELLER ta det säkra för det osäkra och vänta med den där första pilsnern till efter ankomst till hotellet.

Livet är fullt av personliga utmaningar...
24 dec. 2015 23:03
Jag älskar utmana ödet så jag tar första alternativ.
Kläder kan man köpa där nere i värsta fall :)
Av Birgere
25 dec. 2015 01:10
Citerat från Hawaii:
Uppenbarligen ett mycket svårt val:

ANTINGEN packa öl i checkat baggage, och kunna njuta av det under taxi-resan till hotellet, men med risk för skadade, eller rentav förstörda, kläder och div. annat i resväskan.

ELLER ta det säkra för det osäkra och vänta med den där första pilsnern till efter ankomst till hotellet.

Livet är fullt av personliga utmaningar...
Men frågan gällde väl nu om det var värt risken att åka fast i tullen med ett flak ljummen öl istf att köpa en kall god pilsner på plats efter landningen.
Av Hawaii
25 dec. 2015 02:23
Citerat från Birgere:

Men frågan gällde väl nu om det var värt risken att åka fast i tullen med ett flak ljummen öl istf att köpa en kall god pilsner på plats efter landningen.
Hmmm...ser ingen tull fråga i det första inlägget. Det var du som tog upp tullen i ett senare inlägg. Men det är ju utan tvekan ytterligare ett orosmoment.

Mitt personliga motto när jag reser: Keep it as simple as possible!
25 dec. 2015 10:37
Citerat från Birgere:
Citerat från Hawaii:
Uppenbarligen ett mycket svårt val:

ANTINGEN packa öl i checkat baggage, och kunna njuta av det under taxi-resan till hotellet, men med risk för skadade, eller rentav förstörda, kläder och div. annat i resväskan.

ELLER ta det säkra för det osäkra och vänta med den där första pilsnern till efter ankomst till hotellet.

Livet är fullt av personliga utmaningar...
Men frågan gällde väl nu om det var värt risken att åka fast i tullen med ett flak ljummen öl istf att köpa en kall god pilsner på plats efter landningen.
Hur vet du om att pilsner kommer vara ljummet?
Finns kylpåsar med is i ? :)
17 okt. 2019 23:14
hur gick med med dina pilsner?
Kom dom fram i säkert förvar i phuket?