Norwegian och förseningar?

28 maj 2016 11:29
Visningar: 2707
Redan för ca 10 år sedan bestämde jag mig för att aldrig resa Norwegian i jobbet, eftersom de allt för ofta var kraftigt försenade eller t.o.m. helt inställda.

Sedan har jag hållit mig till det, dels i jobbet men oftast även privat.

Tills nu när vi föll för frestelsen att boka Umeå-Malaga till ett hyfsat pris med Norwegian.

4 flighter, 4 förseningar blev resultatet. Alltid irriterande och när man dessutom har anslutningsflyg ännu värre. När man borde haft 2 timmar på sig att byta plan, får man istället spurta mellan terminalerna, skippa att äta något osv.

Ni som brukar åka Norwegian, är det så att de i princip alltid är försenade?
Är det kalkylerat för att hålla planen i rörelse så mycket som möjligt och därmed hålla kostnaderna nere? Det kändes faktiskt lite så.

Känner inte själv riktigt att det var värt de små slantarna vi sparade...
28 maj 2016 12:50
Vi har åkt till Fort L och Orlando med Norwegian ett tiotal gånger och den värsta förseningen vi haft är 1 timme! När vi kom hem för 2 veckor sedan var vi 45 min försenade till Oslo och vårt flyg till Stockholm skulle gå om 10 minuter. Kan säga att vi sprang som galningar för att hinna med men... när vi kom fram till gaten säger dom att: Ta det lugnt, vi väntar in alla från Orlandoflighten eftersom vi vet att ni var sena. Det kom ca 20 personer till efter oss. Detta sa de även i högtalarna så att alla visste varför vi stod kvar! Vet inte om vi har haft tur eftersom man hört så mycket om förseningar. Vi håller tummarna för nästa flight till Orlando i september.
Av Mcenroe
28 maj 2016 14:44
Hej Gunilla,

De senaste 6 flighterna jag har gjort med Norwegian (samtliga till London) har varit försenade. Ofta med c:a 1 tim. Märkligt att jag fortsätter boka med dem ...

J.
Av Emolis
28 maj 2016 19:11
Oj, antar att vi haft tur. Har åkt ett antal gånger med Norwegian (alltid inom Europa) och har aldrig varit försenade, inte en endaste minut. Nån gång har vi tom åkt före utsatt tid. Hoppas vår tursamma statistik håller i sig nu när det är dags att flyga med dom igen om två veckor :)
29 maj 2016 00:52
Jag har heller inte blivit försenad av Norwegian. Jobbade också med dem tidigare och de var faktiskt sällan försenade generellt sett, i alla fall inte mer än några minuter. Flygen till Spanien och London utgår dock ofta från baserna i respektive land och det kan hända att de inte är lika intresserade av att gå på tid som den skandinaviska basen är. Norwegian har 25 min. från att flyget blockar till off-block och på den tiden ska flyget de-boardas och boardas. Detta hinns oftast med så länge personalen är snabba med att ta bort skräp och att passagerarna inte har för mycket handbagage! Det går mycket snabbare att boarda flyg till Kreta (lite handbagage) än till t.ex. Milano (mycket handbagage)!
29 maj 2016 16:53
Intressant att läsa era erfarenheter.
Efter några dåliga egna erfarenheter är det lätt att man skapar sig en bild av hur det alltid är...

25 min för de-board och board låter dock som lite för mig. På andra bolag (typ SAS och samma storlek på plan) brukar man ju få börja boarda 20 min innan, så de måste ha längre tid?
29 maj 2016 22:24
Citerat från Gunillad:
Intressant att läsa era erfarenheter.
Efter några dåliga egna erfarenheter är det lätt att man skapar sig en bild av hur det alltid är...

25 min för de-board och board låter dock som lite för mig. På andra bolag (typ SAS och samma storlek på plan) brukar man ju få börja boarda 20 min innan, så de måste ha längre tid?
Ja, skulle tro att SAS har längre tid. De syädar nog heller inte planet själva, vilket Norwegians kabinpersonal gör (på sträckor under 5 timmar). 25 min. är ganska vanligt på lågprisbolag. Det är dock minimitiden, ibland är den längre och emellanåt lsndar ju flygen före tid och då har man mer tid.
Av Marulk
30 maj 2016 07:21
Nyligen gjort ännu en flight med Norwegian och är fortsatt mer än nöjd. 'On time landing' o the Dreamline är suverän på långflygningar
30 maj 2016 08:14
Vi har ju också bestämt oss för att "undvika" Norwegian, inte för dåliga erfarenheter utan för hur de sköter sina åtaganden mot kunderna när det går fel.

Själv har vi ändå rest med dem några gånger (det finns ibland inga vettiga alternativ till rimliga pengar), fyra tror jag, senaste året. Första gången vi haft någon försening att tala om, men ändå inte mer än mindre än en timme var vid flyg från Gran Canaria där besättningen helt enkelt inte dök upp.

Hur det egentligen låg till fick vi aldrig veta, piloten had stoppats i poliskontroll var ett besked men det hela var ytterst avvikande mot alla andra flygningar vi gjort. Efter att personal dök upp anlände en bil med några civilklädda som gick ombord och när vi sen gick ombord stod en polis med stenansikte på trappan och granskade alla passagerare.... Saken blev inte mindre spännande av att när vi väntade på bordningen så skickades ett dussintal jaktplan upp i rask takt, kanske normalt men vi har aldrig upplevt det varken på Gran Canaria flygplats eller någon annanstans ( i Sverige ser man aldrig 12 jaktplan samtidigt om det inte är flyguppvisning :-)
Av Sq7700
30 maj 2016 08:27
Jag har flugit med Norwegian ett antal gånger, både inom Europa och inrikes. Upplevelsen är inget vidare. Förseningar har varit mer regel än undantag, inte sällan till följd av långsamma boardingprocesser. Exempel: i fredags flög jag Stockholm-Köpenhamn. Trots fullsatt flight var det bara en terminal öppen i gaten = långsamt inflöde. Det gick att boarda både bak och fram, men givetvis var det väldigt många passagerare på de bakre raderna som tog den främre ingången vilket resulterade i att passagerna behövde mötas i den trånga mittgången. Varför händer inte sådant på SAS eller Malmö Aviation? Dessutom, eftersom bagage inte ingår i grundpriset så hade folk ALLDELES för mycket och stora handbagage, som naturligtvis inte fick plats under stolen framför. Jag klev på bland de sista och fick inte ens plats med en liten ryggsäck i utrymmet ovanför. Flera bagage, som borde ha checkats in från början, blev tvungna att läggas i bagageutrymmet. I Köpenhamn får man, som bekant, bara kliva av där fram. Jag satt på rad 29... Det tog fem minuter från att första passageraren klivit av tills att jag kunde kliva av och ni vet hur lång tid de fem minuterna kan kännas... . Folk hade ju sina bagage på andra rader än där de satt som följd av den kaotiska boardingen.

Nej, det blir nog bara Norwegian igen om det är ett måste!
30 maj 2016 11:42
Citerat från Sq7700:
Jag har flugit med Norwegian ett antal gånger, både inom Europa och inrikes. Upplevelsen är inget vidare. Förseningar har varit mer regel än undantag, inte sällan till följd av långsamma boardingprocesser. Exempel: i fredags flög jag Stockholm-Köpenhamn. Trots fullsatt flight var det bara en terminal öppen i gaten = långsamt inflöde. Det gick att boarda både bak och fram, men givetvis var det väldigt många passagerare på de bakre raderna som tog den främre ingången vilket resulterade i att passagerna behövde mötas i den trånga mittgången. Varför händer inte sådant på SAS eller Malmö Aviation? Dessutom, eftersom bagage inte ingår i grundpriset så hade folk ALLDELES för mycket och stora handbagage, som naturligtvis inte fick plats under stolen framför. Jag klev på bland de sista och fick inte ens plats med en liten ryggsäck i utrymmet ovanför. Flera bagage, som borde ha checkats in från början, blev tvungna att läggas i bagageutrymmet. I Köpenhamn får man, som bekant, bara kliva av där fram. Jag satt på rad 29... Det tog fem minuter från att första passageraren klivit av tills att jag kunde kliva av och ni vet hur lång tid de fem minuterna kan kännas... . Folk hade ju sina bagage på andra rader än där de satt som följd av den kaotiska boardingen.

Nej, det blir nog bara Norwegian igen om det är ett måste!
Nope, i Köpenhamn används båda dörrarna. Det är bara undantagsvis bara framdörren kan användas och då beror det på att man hamnat på en gate som inte är anpassad till detta eller att något är sönder t.ex. baktrappan eller någon dörr.
30 maj 2016 15:47
Tre gånger har jag flygit med Norwegian, Fort Lauderdale, Barcelona och Puerto Rico. Enda gången det blev någon försening var på hemresan från Puerto Rico, kommer inte ihåg exakt men det var kanske en försening på två timmar därifrån men som jag tycker mig minnas att vi till stor del körde in. Övriga gånger jag åkt med Norwegian har flygen varit i tid.
Av Lottadj
23 aug. 2016 21:39
Har flugit tre gånger med norwegian och gör så bara om jag måste.
Av tre turer har två varit försenade.
Första resan i maj 2016 gav 15,5 h försening en missad arbetsdag och tre månader senare nej till ersättning av förlorad arbetsinkomst. Då, tre månader senare, hade man nämligen kommit fram till att en personal blivit hastigt sjuk och det var en extra ordinär händelse som ger dem rätt att neka ersättning. Det får din hemförsäkring ta sa de, vilket den inte täcker.....

Men, jag kan hålla med om att det är en extra ordinär händelse att det tar tre månmader att ta reda på att någon var sjuk. Speciellt eftersom personalen på det plan som orsakade förseningen inte visste varför vi var sena. Att förseningen blev så stor berodde på mellanlandning i London (verkar vara ett tema det där) var sen och anslutningen missades.

Försening nummer två var juli 2016, då var planet 4 timmar sent och vi lämnade flygplatsen 23:45 (vi skulle landa 23:25 egentligen). Det är verkligen att rekommendera en flygtur som landar 3:45 när man har småbarn :D.
Den förseningen fick vi veta riktigt tidigt på avresedagen. Matkuponger skulle vi få, 120 kr per person. De glömde bara att tala om att mat var inte mycket att få efter kl 21 (de kunde skrivit "kolla upp när flygplatsen stänger" i sitt meddelande). Förseningen kom inte via sms, det såg vi av en slump när vi loggade in för att checka in....

Mellan tummen och pekfingret, då får norwegain en tumme ner eller handens längsta finger... och en ARN-anmälan. Tyvärr
Av Hille2
24 aug. 2016 07:56
Har flugit med Norwegian bra många gånger och tycker inte att de varit försenade mer än andra. Det största problemet är just handbagaget som inte får plats. Samt att pga av alla stora hårda väskor som folk släpar med sig som handbagage så är det riskabelt att ha med sig en liten mjuk om man vill ha sina saker hela när man kommer fram...
24 aug. 2016 08:51
Finns det nån sajt där en kan se hur punktliga olika flygbolag är?
24 aug. 2016 20:05
Men då får vi hålla tummarna för oss igen då, vi som har haft tur. Åker med dem till Fort Lauderdale nästa lördag.