Nödvändiga bilförsäkringar i USA?

Av Sparky
5 juli 2007 23:04
Visningar: 7782
Tjena alla!
Jag och min sambo sitter och planerar en femveckorssemester i USA och kommer bland annat hyra bil ett gäng av veckorna. Är det någon där ute som vet vilka bilförsäkringar som är viktiga att ha och vilka som är mindre viktiga? Tycker att det finns så galet många olika tilläggsförsäkringar så jag inte längre kan skilja rött från blått ... Känner att vi hellre lägger pengarna på nöjen än onödiga försäkringar...
Men å andra sidan vill man ju heller inte bli av med hela semesterkassan om olyckan skulle vara framme...

Please help us...

Ha det gott alla!
Av Memmie
6 juli 2007 08:35
Jag läste alldeles nyss om detta i Aftonbladets reseguide "bila i USA", jag har för mig att det stod ganska bra förklarat där. Där kan du kolla! Jag vill även ge er ett litet tips. När ni hämtar ut hyrbilen, kontrollera den noga om det finns några skador på den. Om det gör det, ta gärna kort på dem. En kompis till mig hyrde en bil som var repad och när han kom hem hade hyrbilsfirman dragit av en stor summa för reparationen från hans kreditkort. Detta trots att det inte var han som repat den, men det kunde ju inte han bevisa. Detta var i och för sig inte i USA men första gången vi hyrde bil i USA så upptäckte vi en buckla efter någon vecka och vi hade ingen aning om den funnits där hela tiden eller och den kommit till när vi hade bilen. Detta var lite av ett orosmoment resten av resan för jag visste vad som hade hänt min kompis. Ha en riktigt bra resa!!
6 juli 2007 11:09
Hej!
Hyr ni bilen hemmifrån innan ni åker iväg av AVIS, Hertz eller liknade så får ni de försäkringar som är nödvändiga. Hyr ni på plats så kan det bli att dom prackar på er försäkringar som ni inte behöver eller tvärt om. Så jag rekommenderar att ni beställer bilen från Sverige. Oftast så blir det billigare har jag hört och jag har alltid förbeställt bilen här innan avresa och det har funkat galant.
Av Sparky
6 juli 2007 12:57
Okej!
Tusen tack för tipsen!

Är det någon förresten som känner till dollar.com, budget.com eller rent-a-wreck.com? Hur har de med försäkringar och är det bra firmor med schyssta priser?

Antar att man först och främst ska försäkra bilen mot skador och stöld iallafall...
Av Maddeck
6 juli 2007 20:37
jag har bara hyrt bil i Usa genom avis och bokat på nätet hemifrån, men då ingår alla nödvändiga försäkringar. Det är skönt att veta, då dom iaf försöker sälja på fler när man kommer dit !
Tycker att avis är prisvärda och det har aldrig varit nåt problem, vi har behövt byta bil 2 ggr pga av att oljelampan börjat lysa, men det var bara att åka till närmsta kontor och få en ny.
/M
Av Sparky
6 juli 2007 22:58
All Right!

Tack alla!
Ni har varit till stor hjälp!

Något annat ni kan rekomendera eller tipsa om?
Vi tänkte besöka New York - Miami - Key West - Hawaii - San Francisco - Las Vegas - Los Angeles.
Av Ivan
8 juli 2007 00:32
Hej!
Hyr oftast genom Holiday Autos. Rekommenderas också av M.
I Europa är det inget problem. Då ingår alla nödvändiga försäkringar.
I USA behöver man kanske komplettera. Ansvarsförsäkringen i Sverige (obligatoriska trafikförsäkringen) täcker skador på tredje part upp till 300.000.000 kronor. I USA kan den vara så låg som 10.000$. Behöver då kompletteras, annars kan det bli dyrt om du vållar en skada.
Även om det sägs att alla försäkringar ingår kan självriskerna vara höga. Kolla det så du inte behöver betala större delen själv trots försäkring.
Kan också kompletteras. Beroende på uthyrare kan ev. kompletteringar gå på lika stor del som själva bilhyran.
Om du lämnar tillbaka bilen på annan plats kostar det oftast 500$. S.k. Drop of. Undantag Florida och California.
Tänk också på att det är skillnad på självriskreducering och självriskeliminering.
Räcker inte med att ta ett kort av bilen och dess ev. skador. Du kan ju tagit kortet sedan du själv orsakat skada.
Se till att ev. skador dokumenteras på ett papper med skiss över bilen.
Skall dateras och skrivas under av uthyraren.
Hoppas att jag inte förvirrat dig ännu mer.
Av Sparky
8 juli 2007 15:32
Tjena!

Närå, du har inte förvirrat mig mer - tvärtom - jag har fått ett par bra "tänk på" punkter som vi ska komma ihåg att kolla upp när vi hyr bilen...
(Har aldrig hyrt bil utomlands förr). Verkar meckigt att få med allt nödvändigt gällande försäkringar.

Är det www.holidayautos.com som är rätt adress?

Som sagt: tack alla för all hjälp och fina tips!

Av Mizan
9 juli 2007 12:05
Hej hyrde bil i USA i 4-veckor genom dollar.com.. vi var helnöjda och nästa gång vi ska dit kommer vi att hyra genom dom igen.. det kostade oss 7500 sek med mid size bil, fria mil, hel försäkrad, mer än en förare + att vi fick köra till Mexico (vilket vi inte gjorde men man vet ju aldrig).. bokade genom nätet och skrev in vårt flight nummer blev upphämtade på flygplatsen med dollars shuttle till bilfirman.. där fick vi bestämma oss vilken försäkring.. tjejen visade oss vilka vi hade att välja på sen backade hon och vi fick bestämma oss i lugn o ro kände oss inte "påprackade" något..:) Det sämsta är att det inte går att se vad det kostar totalt på nätet men vi fick rådet att dubbla hyrpriset och så blev det oxå..:)) Vi kollade bilen efter bubblor o dyl men den va helt ren så där fick vi inga problem. Lycka till med din resa
Av Pialof
30 juli 2007 15:38
Vi hyrde bil via Holiday Auto under 14 dagar i somras när vi var i USA. Bokade den innan vi åkte hemifrån. Lätt att hämta i San Fransisco och lämna tillbaka i Las Vegas. Blev imponerad av logistiken i garagen. Märks att uthyrning av bilar är mer populärt där än här hemma i Sverige.

Det är vanligt att biluthyrarna (oberoende av hyrbolag) föreslår att du kan uppgradera dig till större storlek och betala mellanskillnaden direkt på plats. Men observera att extrakostnaden är deras "ordinarie" uthyrningspriser. Och alltså högre än om du bokat annan bil via den svenska uthyrningsföretaget. Alla "grundförsäkringar" du behöver finns med i paketet när du bokar via Holiday Auto. Kan vara samma sak med de andra företagen också.

Läs på uthyrningsföretagens hemsidor och kontakta de sedan för kompletterande frågor. Ju mer du vet, desto färre överraskningen blir det under resan.

Lycka till.
Av Erc
30 juli 2007 18:16
Hyrde bil för en lång roadtrip genom östra USA förra året (850mil).

Efter mycket letande bestämde vi oss för att hyra genom AutoEurope (www.autoeurope.com) efter att ha gjort en prisjämförelse på kelkoo.se. Värt att notera är att Auto Europe (och alla andra hyrbilsförmedlare) har dålig koll på de exakta bilmodellerna. Vi skulle bestämt ha en Mustang - vilket bilen enligt alla beskrivningar skulle vara. Väl på plats stämde detta inte alls. Hertz (som är den egentliga uthyraren) förklarade att förmedlarna ofta har felaktiga modellkoder. Efter mycket tjat fick vi en Mustang (cabriolet!!!) för 140 dollar extra.

Om bilmodellen är enormt viktig - hyr direkt av biluthyrarna. Kom ihåg att kolla om du kan få rabatt med eventuella bonuskort (SAS EuroBonus, Hilton HHonors etc etc).

Om modellen kvittar - sök på kelkoo.se och boka. Jag har gjort så ett antal gånger - billigast har Avis, Auto Europe och Mr Jet varit.
Av Sparky
31 juli 2007 17:47
All Right!

Tack alla för era mycket bra tips.

Är väldigt tacksam för er hjälp.

Förtsätt gärna skriva tips och förslag på det har inlägget om någon har fler rekommendationer att komma med!

Med vänliga hälsningar:
-Sparky
Av Tima
31 juli 2007 23:37
Hej, ett tips, se även över dina andra försäkringar om du skulle behöva söka upp ett sjukhus. Min väninna råkade ut för en bilolycka för 2 dagar sedan, hon klarade sig relativt bra med inte en av tjejerna som fanns med i bilen. Tjejen som hamnade på sjukhus är försäkrad, dem tog kontakt med sos international men har fått lägga ut 20-tusen kr, på direkten. Kan vara bra att i förväg veta hur man ska gå till väga om olyckan är framme... just in case.

Mvh
Tima
Av Diveby
3 okt. 2007 18:37
Läste på expressen.se att man i USA behöver nåt "internationellt körkort" som finns att beställa hos motormännen.. är det här något man som svensk redan har eller måste det beställas?
Av Mizan
6 okt. 2007 19:46
Vi hyrde med Dollar.com o var supernöjd... tror det där med att lura på försäkringar hör till 80-talet o spanien..:)) Dom visade oss en lista med 2 olika o sa läs igenom o kalla på mej om ni har några frågor sen gick tjejen.. vi tog den dyra som inte var så mycket dyrare för den va man helt försäkrad med... Man kan räkna med att dubbla hyrpriset som man får på nätet.. vi betalde för tre år sen 7500sek för en månad midsize bil helförsäkrad.. och var som sagt supernöjda ska dit snart igen o kommer att hyra genom Dollar.. bra priser o bra service...när vi skulle hämta ut bilen så följde tjejen med o kolla skador på bilen o dokumenterade dom (en liten repa där bak)..sen fick vi nycklarna o körde iväg..
have a nice trip..
mia
Av Mizan
6 okt. 2007 19:48
HAhaah här hade jag redan svarat...:)))
Av Camlev
21 okt. 2007 18:26
Har forskat lite i det här med att hyra bil eftersom vi åker till Florida över nyår.

Har bestämt oss för att boka på www.hyrbil.com. De verkar ha bra priser och sen ingår alla försäkringar i priset. Det enda som kommer till är om man vill ha PAI.

Här kommer svaret på den fråga som jag skickade till hyrbil.com för att få reda på vilka regler som gäller för försäkringar.

Andreas på hyrbil.com svarade så här: "Alla uthyrare har olika koder för försäkringarna men alla våra priser är all inclusive vilket innebär att alla försäkringar du behöver samt skatt och fri körsträcka är inkluderat. Det enda som inte ingår är PAI (personal accident insurance), personliga försäkringar, men vilka de flesta svenskar har i hem- eller reseförsäkringen. På våra priser är det ingen självrisk utan självriskeliminering är inkluderat.

Gold Rate är bra för då ingår extra förare och en tank bensin, ni hämtar full och lämnar med så tom tank som möjligt. OBS! Minderårig förare under 25 år betalar extra försäkringar."

En annan undran jag hade till dem var hur mycket de reserverar på kntokortet för att täcka självrisken eftersom de inte har någon självrisk. Det är 2500 kr enl Andreas.

Hoppas att någon har nytta av informationen
Av Pialof
27 okt. 2007 15:19
Citerat från diveby:
Läste på expressen.se att man i USA behöver nåt "internationellt körkort" som finns att beställa hos motormännen.. är det här något man som svensk redan har eller måste det beställas?
Även om du har ett EU-märke på körkortet är det INTE internationellt. Vi undersökte saken innan vi åkte till USA i somras. Det finns rekommendation att ha ett internationellt körkort i USA. Inget krav för att hyra bil, men om du blir stoppad av en polis som inte tidigare sett ett svenskt körkort, så kan det bli diskussioner. Och vi resonerade att då det var värt extrakostnaden med internationellt körkort. I Kanada, krävs däremot Internationellt körkort.

Surfa in på Motormännens hemsida (www.motormannen.se). Där finns mer info. Det tar ett tag att få hem "körkortet" (egentligen bara ett dokument)
Av Diveby
28 okt. 2007 19:03
Tack för ett bra svar!
29 okt. 2007 19:00
Jag ska åka till Florida om en vecka. Jag har nu bokat en hyrbil med HolidayAutos. Det är minsta klassens, ekonomi (Pontiac Sunfire 4dr auto a/c eller liknande). Jag är medlem i M så det gav mig 10% rabatt. För 17 dagar kostar det 3600. Om jag har förstått detta rätt så är det ingen självrisk (Loss Damage Waiver Full). Det sa också Lasse på HA, när jag ringde och frågade. Supplemental Liabilty Insurance (SLI) som ingår, täcker personskador eller egendom upp till 1 Milj USD, för tredje part. Jag tror och hoppas att det inte ska behöva komma till något. Jag kan återkomma efter henkomsten. När man hämtar bilen är det full tank, vilket man får betala för. Den ska återlämnas med tom tank. Agenten i detta fallet heter "National USA". Hoppas detta tillför något i denna djungel av uttryck och försäkringar
26 mars 2014 00:22
Jag hittade FOX i LA och trodde att jag hade hittat klippet.
Hallå mina bokade uppgifter hade ""fösvunnit"" och det blev en kostnad på 10 000:- istället för 700:-
Se upp när "utlämnarna" ger dig bilen. De jobbar på provission och det är dina pengar de vill ha!
VARNING FÖR FOX RENTAL CARS.

Thomas E Beckmann