När börjar ESTA gälla?

Av Mimmiw
4 juli 2013 20:28
Visningar: 413
Hej!

Jag har precis "panikbokat" biljett t/r USA. Åker 2013-07-10 och kommer hem 2013-10-07. Det är 89 dagar. ESTA gäller ju som bekant i 90 dagar, vilket är precis på gränsen.

Min fråga: börjar ESTA gälla samma dag man ansöker, eller när man faktiskt checkar in på flyget? Om det börjar gälla när jag söker, senast 72h innan, måste jag ju boka ny hembiljett.

Hittar inte detta på ambassadens hemsida så hoppas att någon av er därute har erfarenhet av detta.

Allt gott!
/MW
4 juli 2013 22:06
ESTA gäller två år. Dock får du från det att du landar endast vara kvar i 90 dagar.

Dvs 89 dagar är lugnt.
4 juli 2013 22:41
Citerat från Mimmiw:

Hej!

Jag har precis "panikbokat" biljett t/r USA. Åker 2013-07-10 och kommer hem 2013-10-07. Det är 89 dagar. ESTA gäller ju som bekant i 90 dagar, vilket är precis på gränsen.

Min fråga: börjar ESTA gälla samma dag man ansöker, eller när man faktiskt checkar in på flyget? Om det börjar gälla när jag söker, senast 72h innan, måste jag ju boka ny hembiljett.

Hittar inte detta på ambassadens hemsida så hoppas att någon av er därute har erfarenhet av detta.

Allt gott!
/MW
Har Du inte sökt ESTA så gör det omedelbart, det finns ingen garanti att man får det även om risken är liten att den inte blir godkänd direkt förutsatt att Du uppfyller kraven.

Om jag räknar rätt så åker Du ut på den 90e dagen, alltså på håret. Hoppas Du inte har allt för sent flyg med byten i USA o.s.v. skulle Du inte komma iväg rätt dag så kan det bli problem.
4 juli 2013 22:55
Här blandas äpplen och päron, men svaret på din fråga är att ESTA börjar gälla fr o m det datum du söker det. Men det är ju inte ESTA som tillåter dig att stanna i 90 dagar - precis som herrarna ovan påpekat.

Floirdasidan har en poäng i att det är på håret att åka hem den 90:e dagen som 7 okt blir i ditt fall (dagen du landar måste ju bli dag 1). Lite marginal ifall du missar planet ut eller om det blir inställt/försenat hade inte varit dumt.