Namn på biljett vs pass, I VERKLIGHETEN

2 sep. 2016 12:54
Visningar: 6561
Flygbolagen säger att man riskerar att bli nekad att få åka med om inte namnen på biljetten stämmer EXAKT med det som står på passet.

Många diskussioner om det är första namnet eller tilltalsnamnet som ska stå. Eller alla namn. Mellannamn och efternamn. Namn med å,ä,ö

MEN HAR NÅGON HÄR RÅKAT UT FÖR ATT BLI NEKAD ATT FÖLJA MED PÅ FLYGPLANET??
trots att biljetten inte är exakt som passet?

Själv konstaterade jag nyss att jag återigen glömt att jag har ett dubbelnamn och barnen visst har ett mellannamn.. Jag hoppas det går bra denna gången också..
2 sep. 2016 19:11
Det brukar inte gå så långt. Antingen kan man ändra namnet eller så får man köpa ny biljett.
Namn ska stavas rätt, men ALLA namn behöver inte stå med i bokningen. Det räcker med det som står först.
3 sep. 2016 00:10
Mina namn är rättstavade. Dock har jag ett andranamn FÖRE mitt tilltalsnamn, och detta har jag aldrig nånsin tagit med.
Borde jag göra det? (Om jag nångång bokar en charterresa ska jag skriva in ALLA namn trots att det bara stod "tilltalsnamn och efternamn)

Barnen har mellannamn (pappans efternamn) och samma efternamn som jag.
När vi bokade stod det "efternamn" vilket jag tolkade som just efternamn.. (Men båda namnen står med i passen)
3 sep. 2016 10:25
Om jag hade hetat Anna Maria Andersson Svensson med Maria som tilltalsnamn hade jag skrivit:
Efternamn: Andersson Svensson
Förnamn: Anna

Men ni blir inte nekade resa om ni bokar i Maria. Däremot blir det problem om du bokar i ett ANNAT namn än det som står i passet (vissa glömmer att de bytt namn).