Namn, mellannamn och efternamn på flygbiljetter

Av Love25
14 nov. 2014 13:21
Visningar: 9871
Hej!
Jag och en kompis ska åka till Italien om några veckor med Lufthansa, jag råkade skriva hennes mellannamn ihop med hennes efternamn.
Det går inte och ändra det via ticket.se (där vi har köpt biljetterna ifrån) ,tror ni att vi kommer få problem med det?
tack
14 nov. 2014 14:21
Även om jag skriver MELLANRUM mellan samtliga namn så har LH skrivit ihop allt själva på biljetten.
Av Love25
14 nov. 2014 14:39
För resebyrån som vi köpte biljetterna ifrån sa att vi måste boka om allt? o.O
14 nov. 2014 14:48
Du måste ju själv bestämma dig för om du litar på dem eller ett forum, men generellt skulle jag vilja säga att resor inom EU resp Schengen inte är några problem om namnen sitter i hop. Men om du vill ha input från flygbolaget själva så ring Lufthansa - det finns svensk kundtjänst.
Av Love25
14 nov. 2014 15:29
Citerat från Nisse2ears:
Du måste ju själv bestämma dig för om du litar på dem eller ett forum, men generellt skulle jag vilja säga att resor inom EU resp Schengen inte är några problem om namnen sitter i hop. Men om du vill ha input från flygbolaget själva så ring Lufthansa - det finns svensk kundtjänst.
har även ringt de och de ville inte besvara eftersom biljetterna är inte köpta direkt från de. vi få helt enkelt chansa och kolla om de släpper in oss! :) tack så mycket
Av Birgere
14 nov. 2014 15:40
Det är ju inte ens säkert ni behöver visa Nat.ID-kort alt pass vid boarding och om ni skulle så står ju namnen i vilket fall på ID handlingen.

Sedan kan man ju fundera på varför dom ska ha namnen när man flyger inom Schengen, troligtvis bara ifall något skulle hända.

Jag flyger väldigt sällan inrikes i Sverige, men måste man visa sitt pass vid boarding då?
Av Chris52
14 nov. 2014 20:07
Citerat från Nisse2ears:
Även om jag skriver MELLANRUM mellan samtliga namn så har LH skrivit ihop allt själva på biljetten.
Så hände det med oss när vi skulle åka med AirFrance och då frågade jag Ticket där vi köpt biljetterna och fick till svar att det inte spelade någon roll. Ingen bryde sig om detta varken vid avresa o hemresa.
15 nov. 2014 16:28
Vissa bolags system klarar av mellanrum (t.ex. Norwegian), andra kan bara skriva ihop namnet till ett (t.ex. Swiss, Austrian, Delta). Oavsett så spelar det INGEN roll.

Angående namn så bör man endast oroa sig om man bokat sin biljett i ett namn som inte står i passet överhuvudtaget, eller om det är så felstavat att man inte kan tyda vad det ska vara för namn.
Officiellt tillåts tre felaktiga bokstäver.
Av Birgere
15 nov. 2014 19:22
Citerat från Marie78:
Vissa bolags system klarar av mellanrum (t.ex. Norwegian), andra kan bara skriva ihop namnet till ett (t.ex. Swiss, Austrian, Delta). Oavsett så spelar det INGEN roll.

Angående namn så bör man endast oroa sig om man bokat sin biljett i ett namn som inte står i passet överhuvudtaget, eller om det är så felstavat att man inte kan tyda vad det ska vara för namn.
Officiellt tillåts tre felaktiga bokstäver.
Marie, du som jobbar med detta... vad gäller eg med att visa ID om man flyger från Skandinavien till ett Schengenland.
- Behöver jag visa ID?
- Får ni begära ID kontroll?
- Kan ni kräva att jag visar ID, vilken lag stödjer detta?
- Kan jag vägra visa ID och om så vad händer?
- Vilka ID är giltiga.
- Vad är syftet med att visa ID? Enbart för att kolla så inte biljetten är stulen/överlämnad?
15 nov. 2014 21:13
Marie, du som jobbar med detta... vad gäller eg med att visa ID om man flyger från Skandinavien till ett Schengenland.
- Behöver jag visa ID?
Ja, om flygbolaget kräver det (t.ex. Vueling, Wow Air)
- Får ni begära ID kontroll?
Vi begär bara om flygbolaget har sagt att vi ska det.
- Kan ni kräva att jag visar ID, vilken lag stödjer detta?
Det finns nog ingen lag på det, men man får neka en passagerare att gå ombord om denne inte vill/kan visa ID. Flygbolaget har rätt att bestämma vem man släpper ombord.
- Kan jag vägra visa ID och om så vad händer?
Man vägras gå ombord.
- Vilka ID är giltiga.
Pass och nationellt ID-kort är giltiga. Dock nekar vi inte passagerare som reser med körkort. Man reser dock på egen risk. Om polisen har en ID-kontroll på destinationen riskerar man böter om man inte kan styrka sin nationalitet (som inte framgår på ett körkort).
- Vad är syftet med att visa ID? Enbart för att kolla så inte biljetten är stulen/överlämnad?
Det främsta syftet är väl att man ska vara säker på att det är rätt person som reser.
Av Birgere
16 nov. 2014 01:09
Intressant....

Syftet med ID kontrollen kan ju då bara vara att jämföra att bokstäverna på biljetten stämmer överens med bokstäverna på mitt ID kort. jag har aldrig sett att ID kortet stäms av mot någon form av banning lista så det kan ju bara betyda att man inte bryr sig om vem som åker så länge man betalt och inte fuskat.

Om det inte står i det finstilta i avtalet när man köper en flygbiljett så är jag osäker på att flygbolaget kan kräva att en person legitimerar sig utan att ha särskild grund för detta. Däremot skulle nog flygbolaget kunna tillkalla flygplatspolisen för en tvingande ID koll. Visst kan kaptenen vägra att ta med en specifik passagerare men om orsaken är ID kontroll så tror jag inte det är skälig grund för att inte passageraren skall kunna begära ersättning enligt EU reglementet för "avvisade passagerare".
Hur skulle du själv reagera om busschaffisen krävde leg från alla som klev på bussen... däremot om du tex köper en SMS biljett på SJ så står det att du är skyldig att visa leg, mao en del av avtalet.

Detta kanske mer är en EU rättslig akademisk fråga... men vi svenskar är ju så villiga att flasha med våra personnummer hit o dit... :)

Glad att höra att ni accepterar körkort och varningen ni ger är ju helt korrekt.

WOW Air hade jag aldrig hört talas om så jag var tvungen att googla, Isländskt lågprisbolag som även ska börja flyga till USA nästa sommar med mellanlandning på Island... kan definitivt vara något att titta på då, speciellt om man skulle vilja ta ett par dagar på Island på vägen.
16 nov. 2014 11:37
Har aldrig träffat någon som vägrar visa sitt ID, snarare tvärtom. På Norwegian t.ex. är det många som är chockade att vi inte kollar pass någonstans. Vissa vill verkligen visa det "för de har ju släpat med sig det". Och folk tycker det är mer otryggt när vi inte kollar.

Men vad är problemet med att visa det? Folk är vana vid det, förr kollade man ID på ALLA bolag. Om man kan få ersättning i efterhand för att man blivit nekad ombordstigning har jag svårt att se. Flygbolagen har rätt stora rättigheter. IATA sätter ju sina regler ang. allt som har ned flyg att göra, men bolagen kan alltid ha stramare regler.
Men eftersom folk inte vägrar så vet jag inte. De flesta vill inte vara "problemorsakare" utan bara komma iväg på resa. Så det juridiska hypotetiska frågorna har jag ingen riktig koll på.
Av Birgere
16 nov. 2014 14:57
Kollade runt lite denna gråtrista o stormiga söndag och...

Det verkar finnas 2 stycken EU lagar som står i konflikt med varandra:

1. Systematisk ID kontroll i samband med gränsöverskridande inom Schengen är olaglig
vs
2. Flygbolagen är skyldiga att garantera att den som checkat in bagage är densamme som åker med planet.

Det verkar som om flygbolagen försöker balansera mellan lagarna.

ID kontrollen vid gränsen kan lösas genom att inte kontrollera varje flight.

Bagagekontrollen är svårare, det som alla flygbolag verkar göra är att säkerställa att samtliga som checkat in bagage har klivit på planet, iaf att biljetten har gått igenom gaten. Troligtvis är den enda säkra vägen att uppfylla detta krav är att varje passagerare får peka ut sitt bagage innan denne stiger på.... detta har jag iaf råkat ut för ett antal gånger men det var länge sidan och väldigt tidsödande.
En melllannivå som används är då ID kontroll vid incheckning och ombordstigning. Av praktiska skäl väljer man då att kolla samtliga passagerares ID även om legalt sätt det skulle räcka med passagerare med incheckat bagage.

Sedan kan det finnas nationella lagar som gör det hela ännu mer komplicerat.

Personligen så har jag inga problem att visa ID men om jag någon gång inte skulle ha ID med mig och flög med handbagage så skulle jag definitivt åberopa lagen om jag skulle vägras ombordstigning.
16 nov. 2014 15:25
ID kontrollen görs ju inte vid gränsen utan av ett transportbolag inför en transport, dessa måste ha rätt att säkerställa vem de transporterar om de vill. Vad de sen gör vid gränsen när man landat har ju inte med flygbolaget att göra utan landets gränskontroll.

Personligen tycker jag att det skulle vara självklart att kontrollera vem en person är innan de släpps ombord av flera skäl.
Av Birgere
16 nov. 2014 16:12
Citerat från Floridasidan:
ID kontrollen görs ju inte vid gränsen utan av ett transportbolag inför en transport, dessa måste ha rätt att säkerställa vem de transporterar om de vill. Vad de sen gör vid gränsen när man landat har ju inte med flygbolaget att göra utan landets gränskontroll.

Personligen tycker jag att det skulle vara självklart att kontrollera vem en person är innan de släpps ombord av flera skäl.
Vem som reser kontrolleras ju aldrig inom Schengen, det skulle ju sätta hela konceptet i stå. Kontrollen som görs är ju enbart i vissa fall om namnet på biljetten påminner om namnet på ID handlingen.
Vem däremot kontrolleras ju tex vid resor till USA där det tom som sista steg görs en biometrisk kontroll vid ankomsten men innan dess så görs passkontroller och APIS anmälan.
Varför skall ett transportbolag ha rätten att kontrollera vem som åker och till vilken nytta? Vill du verkligen att det ska vara ID kontroll på bussen till jobbet eller var går gränsen och till vilket syfte?

Syftet med att säkerställa att ingen kan checka in en väska o sedan inte åka med planet gillar jag dock.
16 nov. 2014 18:45
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
ID kontrollen görs ju inte vid gränsen utan av ett transportbolag inför en transport, dessa måste ha rätt att säkerställa vem de transporterar om de vill. Vad de sen gör vid gränsen när man landat har ju inte med flygbolaget att göra utan landets gränskontroll.

Personligen tycker jag att det skulle vara självklart att kontrollera vem en person är innan de släpps ombord av flera skäl.
Vem som reser kontrolleras ju aldrig inom Schengen, det skulle ju sätta hela konceptet i stå. Kontrollen som görs är ju enbart i vissa fall om namnet på biljetten påminner om namnet på ID handlingen.
Vem däremot kontrolleras ju tex vid resor till USA där det tom som sista steg görs en biometrisk kontroll vid ankomsten men innan dess så görs passkontroller och APIS anmälan.
Varför skall ett transportbolag ha rätten att kontrollera vem som åker och till vilken nytta? Vill du verkligen att det ska vara ID kontroll på bussen till jobbet eller var går gränsen och till vilket syfte?

Syftet med att säkerställa att ingen kan checka in en väska o sedan inte åka med planet gillar jag dock.
Inen kontrolleras, men ibland görs det ?
Vill flygbolagen veta vem som flyger med dem tycker jag att det är helt okej. Jag åker inte buss till jobb, jag går men skulle det t.ex. förekomma trroristdåd som fick bussbolagen att fundera på vem som reser med dem, så är det helt okej för mig, antingen visar jag ID och åker eller så låter jag bli att åka, inga som helst problem.
Jag är mer frågande till om man ska kunna boka en flygbiljett i namnet Anders Andersson när det i själva verket är Hassan Izz-Al-Din som reser....

Jag har mer förståelse för de som blir överraskade av att inte behöva visa pass eller ID vid en flygresa än de som inte tycker att det är helt naturligt.
Av Birgere
16 nov. 2014 19:17
Nu är väl terrordåd i Europa mer förekommande på bussar, tåg och tunnelbana än på flyg men jag tror knappast att det skulle hjälpa med att visa pass utan snarare kopplat till security checks.

Om nu någon heter Hassan Izz-Al-Din, Anders Breivik eller Nisse Hult i verkligheten... hur menar du att kontrollen i gaten ska skydda dig ifrån ett attentat? Ska alla som heter Anders, Hassan eller Nisse nekas att gå ombord? Eller ska varje kontrollör ha järnkoll på varje person i världen som är en potentiell terrorist och koppla detta under dom få sekunder som han/hon ser ett ID framför sig?

Då Sverige har valt att gå med i EU och Schengen så är detta en risk vi får leva med så länge inte Hassan Izz-Al-Din och hans kompisar på något sätt skapat en hotbild mot Europa.
16 nov. 2014 19:40
Citerat från Birgere:
Nu är väl terrordåd i Europa mer förekommande på bussar, tåg och tunnelbana än på flyg men jag tror knappast att det skulle hjälpa med att visa pass utan snarare kopplat till security checks.

Om nu någon heter Hassan Izz-Al-Din, Anders Breivik eller Nisse Hult i verkligheten... hur menar du att kontrollen i gaten ska skydda dig ifrån ett attentat? Ska alla som heter Anders, Hassan eller Nisse nekas att gå ombord? Eller ska varje kontrollör ha järnkoll på varje person i världen som är en potentiell terrorist och koppla detta under dom få sekunder som han/hon ser ett ID framför sig?

Då Sverige har valt att gå med i EU och Schengen så är detta en risk vi får leva med så länge inte Hassan Izz-Al-Din och hans kompisar på något sätt skapat en hotbild mot Europa.
Man kan hårdra allt till förbannelse men som sagt jag visar hellre passet om flygbolaget tycker att de har nytta av att veta vem jag är, det är deras flygplan och de ska ha rätt att välja vem de släpper ombord, det är min åsikt. Om det gör någon nytta eller inte är inte upp till mig.

Jag tycker att passagerarna som reser mellan länder bör kontrolleras mot en lista på t.ex. världens mest eftersökta terrorister som Hassan Izz-Al-Din och även andra efterlysta o.s.v. Varför man skulle förbjuda alla med ett visst namn om det nu är Anders eller Hassan från att resa förstår jag inte. Mig spelar det som sagt ingen roll var mest terroristdåd sker eller liknande, hur de sker eller vem som begår dem, kan ett dåd förhindras så tycker jag att det är bra.
Det är också en viss praktisk skillnad på att kontrollera passagerarna som ska med ett flyg mot t.ex. strömmen av folk som besöker en tunnelbana i en storstad. Det är inget att eftersträva och man får hoppas att ett sådant kontrollsamhälle inte blir nödvändigt någonsin.

Vet inte riktigt vad Du menar att gränskontroller och liknande har att göra med hur flygbolagen väljer att kontrollera sina passagerare.... Själv tycker jag att det känns självklart att kunna identifiera mig oavsett om jag är hemma eller i utlandet, i utlandet känns det ganska naturligt att ha med t.ex. passet av den anledningen.

Diskussionen känns egentligen överflödig för egen del, jag ser inga problem alls med att visa ID och förstår inte vad som skulle kunna vara ett problem med att göra det. Det är också lite väl OT för att göra denna tråd oändlig. Kanske en ny tråd i ämnet är bättre om det känns värt att diskutera.... Diskussionen om personlig integritet och kontrollsamhälle överlag är alldeles för stort och svårt för att jag skulle ens vilja börja den diskussionen :-)
Av Birgere
16 nov. 2014 20:10
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Nu är väl terrordåd i Europa mer förekommande på bussar, tåg och tunnelbana än på flyg men jag tror knappast att det skulle hjälpa med att visa pass utan snarare kopplat till security checks.

Om nu någon heter Hassan Izz-Al-Din, Anders Breivik eller Nisse Hult i verkligheten... hur menar du att kontrollen i gaten ska skydda dig ifrån ett attentat? Ska alla som heter Anders, Hassan eller Nisse nekas att gå ombord? Eller ska varje kontrollör ha järnkoll på varje person i världen som är en potentiell terrorist och koppla detta under dom få sekunder som han/hon ser ett ID framför sig?

Då Sverige har valt att gå med i EU och Schengen så är detta en risk vi får leva med så länge inte Hassan Izz-Al-Din och hans kompisar på något sätt skapat en hotbild mot Europa.
Man kan hårdra allt till förbannelse men som sagt jag visar hellre passet om flygbolaget tycker att de har nytta av att veta vem jag är, det är deras flygplan och de ska ha rätt att välja vem de släpper ombord, det är min åsikt. Om det gör någon nytta eller inte är inte upp till mig.

Jag tycker att passagerarna som reser mellan länder bör kontrolleras mot en lista på t.ex. världens mest eftersökta terrorister som Hassan Izz-Al-Din och även andra efterlysta o.s.v. Varför man skulle förbjuda alla med ett visst namn om det nu är Anders eller Hassan från att resa förstår jag inte. Mig spelar det som sagt ingen roll var mest terroristdåd sker eller liknande, hur de sker eller vem som begår dem, kan ett dåd förhindras så tycker jag att det är bra.
Det är också en viss praktisk skillnad på att kontrollera passagerarna som ska med ett flyg mot t.ex. strömmen av folk som besöker en tunnelbana i en storstad. Det är inget att eftersträva och man får hoppas att ett sådant kontrollsamhälle inte blir nödvändigt någonsin.

Vet inte riktigt vad Du menar att gränskontroller och liknande har att göra med hur flygbolagen väljer att kontrollera sina passagerare.... Själv tycker jag att det känns självklart att kunna identifiera mig oavsett om jag är hemma eller i utlandet, i utlandet känns det ganska naturligt att ha med t.ex. passet av den anledningen.

Diskussionen känns egentligen överflödig för egen del, jag ser inga problem alls med att visa ID och förstår inte vad som skulle kunna vara ett problem med att göra det. Det är också lite väl OT för att göra denna tråd oändlig. Kanske en ny tråd i ämnet är bättre om det känns värt att diskutera.... Diskussionen om personlig integritet och kontrollsamhälle överlag är alldeles för stort och svårt för att jag skulle ens vilja börja den diskussionen :-)
Diskussionen handlar väl inte om personlig integritet, där finns lagar som EU har mycket att säga till om som reglerar detta.

Tråden handlar om en felskrivning på flygbiljetten och ev konsekvenser. Då blir kopplingen om flygbolagen har rätt överhuvudtaget att inom gällande lagstiftning kontrollera ID på passagerarna speciellt om dom flyger med enbart handbagage.
Då det knappast har något med säkerhet att göra (har du resurser till att kapa/spränga ett plan så kan du nog fixa falskt pass åxå) så handlar det nog mer om flygbolagens girighet när det kommer till överlåtelse av biljetter.

Men om du står där vid gaten och vet att du har 4 bokstäver fel på din flygbiljett och det är sista flighten innan jul. Nitiska Marie (sorry ;) )står där framför dig och lusläser biljetter o pass och räknar bokstäver och skickar iväg var o annan, nog f....n skulle jag åberopa EU lagstiftningen för att komma med. :)
16 nov. 2014 21:34
Men om du står där vid gaten och vet att du har 4 bokstäver fel på din flygbiljett och det är sista flighten innan jul. Nitiska Marie (sorry ;) )står där framför dig och lusläser biljetter o pass och räknar bokstäver och skickar iväg var o annan, nog f....n skulle jag åberopa EU lagstiftningen för att komma med. :)
Vill bara säga att jag inte är mer nitisk än andra i min bransch. Det är dessutom inte jag som tar dessa beslut, det är våra supervisors. Och beslutet baseras bl.a. på hur mycket av namnet som är fel, flygbolagets regler och vart passageraren ska resa.
Det är inte så ofta dessa diskussioner sker på gaten, utan framför allt i check-in.
Av Birgere
16 nov. 2014 23:38
Citerat från Marie78:
Men om du står där vid gaten och vet att du har 4 bokstäver fel på din flygbiljett och det är sista flighten innan jul. Nitiska Marie (sorry ;) )står där framför dig och lusläser biljetter o pass och räknar bokstäver och skickar iväg var o annan, nog f....n skulle jag åberopa EU lagstiftningen för att komma med. :)
Vill bara säga att jag inte är mer nitisk än andra i min bransch. Det är dessutom inte jag som tar dessa beslut, det är våra supervisors. Och beslutet baseras bl.a. på hur mycket av namnet som är fel, flygbolagets regler och vart passageraren ska resa.
Det är inte så ofta dessa diskussioner sker på gaten, utan framför allt i check-in.
Men sker diskussionen vid check-in så har ju passageraren med största sannolikhet checkat bagage och då måste ju en ID kontroll göras.
16 nov. 2014 23:49
Men sker diskussionen vid check-in så har ju passageraren med största sannolikhet checkat bagage och då måste ju en ID kontroll göras.
Nej, inte nödvändigtvis. Vi kollar t.ex. inte ID i check-in på Norwegian-passagerare (bara om de ska till USA). Men visst, situationen kan uppstå om man bara reser med handbagage, checkar in på Internet/automat och ska till destination utanför Schengen.
17 nov. 2014 01:40
Så länge Norwegian kan garantera att samtliga individer som checkat in bagaget åxå kliver på planet är det ju OK. Men o andra sidan så har vi ju sätt att Norwegian konsekvent har satt i system att bryta mot lagstiftningan, kanske dom gör det även här...vad vet jag.
Det var inte så länge sedan detta avskaffades och det är faktiskt inte lag på att man måste kolla ID. Som sagt är det flygbolagen som själva bestämmer - och detta med "tillåtelse" av danska luftfartsstyrelsen (jag jobbar ju i DK). Så andra länder som Norwegian flyger till kan mycket väl checka ID.
Jag jobbar inte med SAS, men jag är rätt säker på att de heller inte kollar ID. Det funkar inte med de nya self service baggage drop-maskinerna, som kommer bli standard framöver.
Det viktiga är att personen som checkat in väskan är på planet, inte så mycket om det är samma person som i bokningen. Väskan lastas ju oavsett av om passageraren inte dyker upp på gaten.
Av Birgere
17 nov. 2014 07:05
Citerat från Marie78:

Det var inte så länge sedan detta avskaffades och det är faktiskt inte lag på att man måste kolla ID. Som sagt är det flygbolagen som själva bestämmer - och detta med "tillåtelse" av danska luftfartsstyrelsen (jag jobbar ju i DK). Så andra länder som Norwegian flyger till kan mycket väl checka ID.
Jag jobbar inte med SAS, men jag är rätt säker på att de heller inte kollar ID. Det funkar inte med de nya self service baggage drop-maskinerna, som kommer bli standard framöver.
Det viktiga är att personen som checkat in väskan är på planet, inte så mycket om det är samma person som i bokningen. Väskan lastas ju oavsett av om passageraren inte dyker upp på gaten.
Du säger ju samma sak som jag, Flygbolaget måste se till att den som checkat in bagage är med på planet.
Det finns inga lagar som kräver ID kontroll utan som jag skrivit några gånger...tvärt om...förbjuder ID kontroll i samband med att man ska förflytta sig mellan länder.
17 nov. 2014 09:54
Absolut, jag ville bara poöngtera att Norwegian (eller annat bolag) inte bryter mot någon lag genom att inte kräva att man visar ID på flyg inom Schengen.
17 nov. 2014 16:04
Citerat från Chris52:
Citerat från Nisse2ears:
Även om jag skriver MELLANRUM mellan samtliga namn så har LH skrivit ihop allt själva på biljetten.
Så hände det med oss när vi skulle åka med AirFrance och då frågade jag Ticket där vi köpt biljetterna och fick till svar att det inte spelade någon roll. Ingen bryde sig om detta varken vid avresa o hemresa.
Nej precis, det var det jag menade även om jag hoppade över att skriva det - att det spelar ingen roll eftersom det händer maskinellt av "dem själva". :)

(Det kanske inte ens var du själv som skrev ihop det, Love25?)
20 dec. 2015 19:54
Hej, gammal tråd men kanske någon kollar...
Efter att jag läst allt ovan kn jag då känna mej lugn om jag råkat stava mitt förnamn med ett "m" i stället för ett "n" mitt i namnet?
/Amette ;)