Namn i biljetter

15 feb. 2010 12:02
Visningar: 2246
Hej !!

Jag bokade biljett till New York från Linköping via Amsterdam hos Mr Jet och ska åka den 26:e feb och vara där i 3 veckor..

Man skriver in sin profil på deras hemsida med bara för och efternamn som det står och sedan väljer man bara dessa namn när man bokar biljetten, jag såg ingenstans att man skulle ha med mellannamn också (dom visar det lite otydligt) jag har tre namn och heter "Inge Per Håkan", och står så i passet, mitt tilltalsnamn är Per så är bara det och efternamnet som står på biljetten.. tjejen har samma problem alltså saknar ett mellannamn

Någon som vet om det brukar funka ändå ? inte så kul att ändra namn i biljetterna vilket skulle kosta nästan lika mycket som resan..

Någon som blivit stoppad på grund av att inte alla namn står på biljetten ? (senaste tiden då jag antar att reglerna blivit hårdare)

Mv.h. Per
15 feb. 2010 14:58
Hej.

Du behöver inte ha med mellannamn vare sig i bokningen eller på biljetterna. Tilltalsnamn räcker gott å väl.
Av Immo
15 feb. 2010 17:18
Hej.

Jag pratade med Travelpartner idag och hade samma fråga. Jag ska till Thailand och då var det inga problem att köra med tilltalsnamn. Hon nämnde att man skulle skriva sitt första passnamn om man flög till USA. Jag vet inte om detta är något krav med rekommenderar dig att ta kontakt med Mr Jet eller flygbolaget.
det borde inte vara några problem att lösa...

Mvh Immo
15 feb. 2010 23:00
Pratade med Mrjet tidigare och dom sa att namnet ska stå precis som i passet alltså alla tre namnen när man åker till USA, nya regler, visst var det enkelt att ändra namn på biljetterna, om jag betalar ca 3800kr st, hehe.. inte så billigt precis, betalade ju ca 4500kr st, så jag tror jag chansar att resa utan att byta namn, men resebolagen är mycket dåliga på att nämna att alla namn ska stå på biljetten, antar att reglerna är rätt nya så dom verkar inte ha någon koll..

Men troligen så funkar det förhoppningsvis ändå.. hoppas jag....
16 feb. 2010 10:30
Ja, det där är alltid problem. Resa till USA är det stenhårt nu, alla namn ska vara med p biljetten och man ska även fylla i alla ESTA blanketter på nätet minst 72 timmar innan avresa. ESTA kommer att bli helt obligatoriskt snart så har man inte fyllt i den i god tid innan avresa så kan man bli nekad avresa. Kommer inte ihåg vilket datum det var men iår.
Mvh, Sari
Av Veliaze
16 feb. 2010 19:32
Hmm...
Detta missade förstås vi också när vi bokade våra biljetter till USA...
Även om dte är lång tid till vi skall resa så börjar man ju bli nervös. Skall genast ta och skriva ner ett mail till supersavertravel och se om dem kan ändra vår bokning på något vis...

Om jag gör en fingerad bokning på supersavertravel så står det att man endast skall skriva det första namnet på passet.
Saxar lite därifrån...
****
Några exempel:
Namn i passet: Nils Johan Anders Nilsson Ange namn: Nils Nilsson
Namn i passet: Nils Johan Anders Persson-Nilsson Ange namn: Nils Persson Nilsson
Namn i passet: Marie-Louise Hansson Ange namn: Marie Louise Hansson
*******

Ibland är byråkratin lite väl löjlig här i världen...
Känns som att en sånhär regel bara skapar merjobb för i stort sett allihopa....
men, men som lydig medborgare är det bara att göra som storebror säger till oss :)
8 mars 2010 16:22
Hej!
Jag bokade biljetter via nätet av continental airlines igår. Där stod bara att man skulle fylla i förstanamnet och efternamnet, sen fanns det en ruta för initialerna i mellannamnen men det var "optional" så jag fyllde inte i.. Hoppas verkligen inte att det blir något problem pga detta! Nya regler skriver du, hur nya?? Jag reste till NY i aug 2009 och hade bara ett namn med och det var inga problem! Hoppas att det fortsätter så och continental är ju ett amerikanskt bolag så dem om några borde ju kunna reglerna.. =)
Lycka till med din resa!
//Annawilma