MTB/cykling vid Höga kusten

15 juni 2020 05:33
Visningar: 452
Hej!
Planerar ett par semesterdagar vid Höga kusten. Vill gärna cykla någon dag.
Har någon tips på vacker cykelrunda på ett par mil (max 3-4 mil)?
Antingen på vanlig cykel eller MTB.

Andra saker vi inte ska missa till fots eller med bil?
Hälsningar Anette
Av Englo
30 juni 2020 12:18
Hej!
Nu vet jag inte riktigt var du kommer ifrån och vilken erfarenhet du har av trakterna runt Höga Kusten. Själv bor jag här, men är själv inte så glad i att cykla - det är väldigt mycket uppför och nerför och därför relativt krävande att cykla. Tänker bara så att ni inte blir besvikna på den delen. Jag kommer spontant att tänka på att sträckan Bönhamn - Nordingrå - Omne - Norrfällsviken. Här vill jag minnas att vägarna är ganska små och omgivningarna är otroligt vackra.

När ni ändå befinner er söder om Övik (Örnsköldsvik) skulle jag även rekommendera en vandring till Slåttdalsskrevan. Ni når den både från Entré Syd och Entré Nord. Som förstagångsbesökare skulle jag valt Entré Syd. När ni nått Slåttdalsskrevan rekommenderar jag er att fortsätta till Tärnettvattnet. Där finns övernattningsstugor, grillmöjligheter och en badsjö. Fantasktisk miljö!

Har ni kvar "spring i benen" efter cykling och vandring kan ni klättra uppför Skuleberget. Det finns olika nivåer för klättringen och med risk för att låta tjatig är utsikten från toppen av "Rövarberget" vidunderlig. Det går bra att vandra uppför berget också.

Vill ni variera skog mot stad föreslår jag Örnsköldsvik. En sommarkväll med middag på någon av restaurangerna i hamnen är aldrig fel. Stan erbjuder för övrigt även den vandringsleder så som exempelvis Gula Leden. Vill ni ut i skärgården kan ni besöka Ulvön (där det finns ett mycket trevligt hotell) som är en gammal fiskarö. Givetvis kan ni pröva surströmming här. Båtar går från Köpmanholmen och Ullånger (båda hamnarna söder om Örnsköldsvik).

Det var väldigt kort om vad jag absolut tycker man ska uppleva om man kommer hit. Har du följdfrågor kan jag säkerligen hjälpa dig med dem.
12 juli 2020 07:01
Hejsan!
Tack för svar!
Vi upptäckte att det var vädigt backigt och väldigt stenigt i naturen, därav välfigt svårcyklat :). Vi cyklade kring Nordingrå och Bönhamn och det var som du beskriver väldigt vackert. Gjorde också vandringen till Slåtterdalsskrevan och vidare mot sjön.
Vi blev nöjda med resan och det vackra vädret.
Hälsningar Anette