Mellanlanda ARN-EWR-MCO procedur

16 sep. 2023 19:37 (redigerad)
Visningar: 118
Hej,
I Februari ska jag och familjen åka till Orlando.
Vi flyger från Arlanda med SAS och mellanlandar på Newark för att sedan flyga med United till Orlando.
Hur går proceduren till vid mellanlandning?

Vi checkar in väskorna på Arlanda, sedan när vi kommer till Newark, måste vi hämta väskorna vid baggage claim gå ut och ta oss till rätt terminal, för att sedan checka in väskorna igen?
Eller kan vi "bara" gå igenom security och allt som man måste i USA, och sedan ta oss till terminalen och vår gate?

Jag har pratat med SAS och fått två olika svar, därav min fråga här.
16 sep. 2023 21:43
Jag undviker sådan flygning, hellre byta i London/Amstrdam/Frankfurt. Nu måste ni ha 3h på er för att hinna emigrationen å ta väskorna genom tullen, men direkt efter tullen kan ni lämna väskorna så behöver inte ta med till ny terminal, men se till att ha 3,5h för byte, missar ni anslutning står flygbolaget för ombokning till senare flight. Nu har ni redan biljett så bara att gilla läget.
Av David7
17 sep. 2023 15:04
Hej!

På plats i Orlando i skrivande stund. Utörde exakt den resan med SAS och United igår. Reste ensam och allt gick smidigt.
Allt är skyltat hela vägen gällande väskdelen och terminalerna.

Väskan taggas till slutdestinationen på arlanda. På Newark hämtar man ut väskan på baggage claim. Sedan följer du skyltningen och lämnar in den på ett ställe där dem bara scannar streckkoden igen. Ingen ny incheckningsdisk osv.
Allt är supersmidigt och det går knappt göra fel. Finns isåfall personal att fråga.