Malaysia mars 2015

Av Safir80
14 aug. 2014 10:26
Visningar: 730
Hej!

Vi är en familj med två små barn som funderar på att åka till Malaysia under mars månad. Våra barn är små, de kommer vid resan vara ett och tre år gamla. Vi har rest i Thailand som ungt par men är noviser på att resa så långt och länge som småbarnsfamilj och både tvekar samtidigt som det skulle vara spännande att tillbringa slutet av föräldraledigheten där.

Någon som rest i Malaysia med så små barn? Hur funkar det? Tips och råd mottages tacksamt!

Vår plan är att flyga till och från KL, ta oss till Langkawi och även ut till Lipe. Ev också över till Perhentian. Är detta för ambitiöst under en månad? Ska vi hålla oss till västkusten? Det verkar inte helt smidigt att ta sig ut till Perhentian islands, har jag rätt?

Vi vill till Lipe också eftersom vi läst att det är bättre vatten där. Ska man tillbringa mer tid där jämfört med Langkawi? Vad finns att göra där, blir man snabbt uttråkad? Det låter ju som att det är vackrare där än på Langkawi och maneter känns ju inte jättekul när man har så små barn.

Och en till fundering, vi har svårt att hitta lediga boenden! Väldigt mycket svårare när vi har två små knoddar. Vi får upp massor med träffar när vi gör en första sökning, men när vi sedan fyller i att vi har två barn försvinner flera hotell och det blir så mycket dyrare! Vi vill bo lite lyxigt i KL till exempel men de hotell vi tittat på (Shangri-La, Traders tex) har inte längre rum om vi fyller i barnen fastän jag läst om andra barnfamiljer som bott där tidigare. Många boenden har också bara lediga rum på typ 60 kvm för oss fyra. I hälften så stora rum (ändå stort enligt mig) så får ofta max två personer bo. Vi behöver inte bo så stort! Vår ettåring sover hos oss och treåringen behöver bara en extrasäng. Vet någon om man kan kontakta hotellen och tala om dessa önskemål för att slippa behöva bo jättestort och betala jättemycket för det?

Oj, detta blev långt, hoppas någon orkar läsa och svara =)
Av Sierra
14 aug. 2014 14:58
Visst är det enklare att ta sig till Lipe från Langkawi än att åka till östkusten. Färjan över tar ca 90 min och det är två dagliga transfers. På Lipe är det många barnfamiljer, även med riktigt små barn.

Ang boende så tror jag att det ett år gamla Wapi Resort kan passa er. De sätter gärna in en extrasäng och ni kan ha minsta knodden i er säng. Det ligger på Sunrise Beach och nära Walking Street så det är enkelt att knalla dit även med små barn. De har även familjebungalow och den kan du endast boka via agoda.com
http://thaibeachtravellers.com/hotels/koh-lipe/wapi-resort

Läs gärna mina Reseguider om Langkawi och Lipe.
Langkawi: http://www.reseguiden.se/reseguider/langkawi-on-som-erbjuder-det-mesta-5278
Lipe: http://www.reseguiden.se/reseguider/koh-lipes-basta-strander-4396
Av Safir80
14 aug. 2014 21:33
Tack sä jättemyckt för snabbt svar! Har läst länkarna och kollat upp hotellet som nog kan funka bra för oss! Läste att du i en annan tråd skrivit att man bör boka båten från Langkawi till Lipe i mycket god tid. Stämmer detta fortfarande, är det något man ska göra redan när man bokar hotell?

Är en månad på Langkawi
och Lipe plus några dagar i KL lagom eller riskerar man bli uttråkad? En ganska motsägelsefull fråga egentligen eftersom vi kommer åka iväg just för att få lugn och ro. Men är rädd att bli rastlös =) Lipe verkar ju väldigt litet, bör man spendera större delen av vistelsen på Langkawi?

Tack igen!
Av Sierra
14 aug. 2014 21:58
Trycket på transfers från/till Langkawi är stort och det är ett måste att boka i god tid. Eftersom ni måste boka boende i tid så är det inte fel att fixa transfern samtidigt för att säkerställa att ni kommer över till Lipe den dag ni har boendet.
http://telaga-terminal.com/langkawi-lipe-return-trip.html

Personligen lägger jag hellre fler dagar på Lipe men det är svårt att råda hur ni skall göra.
15 aug. 2014 17:58
Hej.

Vi har rest med barn sedan 2006 och det är underbart. Inga som helst problem och barnen är ofta en dörröppnare för att komma lokalbefolkningen nära, thailändarna älskar barn, malajerna inte lika "nypa i kinden hela tiden-"vänliga : )

Ang langkawi och Koh lipe så är det ju två helt olika öar, Koh Lipe är Paradiset men ljuvlig snorkling, härliga promenader på kritvita stränder men solnedgångar och mycket sand mellan tårna och ingen som helst biltrafik, gångavstånd till HELA ön.

Langkawi, beroende på vart ni bor, så kräver ju det att man kan förflytta sig, bil är perfekt om man är familj med små barn, vägarna underbara och väl skyltat osv. Det räcker med en enkel karta ni får i receptionen där ni bor så kommer ni långt. Vi hyr alltid MC och har barnen i knät, så har vi kört sedan dom var 2 år och dom älskar att åka hoj.

Och det finns mycket att se på Langkawi, härliga vattenfall och linbanor så man kan lätt vara där i två veckor utan att tråka ihjäl.

Vill ni ha lite inspirationsläsning om hur det är att förflytta sig med barn och bara trekka runt helt obokat i Thailand och Malaysiaså har vi skrivit Reseberättelser, dom finns här (den sista 2013 är från Malaysia) :

http://ambulanssystern.hhcrew.net/

Trevlig resa !

Hälsningar Tom
Av Safir80
16 aug. 2014 21:12
Hej och tack för era svar och bra länkar! Har läst på lite och det känns som att vi skulle kunna få till en spännande resa =)
Av Safir80
19 aug. 2014 22:06
Nu har vi kollat upp hotell lite mer. Någon som känner till Mali Resort på Ko Lipe och har en åsikt om det? Det är dyrare än Wapi Resort men man verkar få hög standard för pengarna?
Av Sierra
19 aug. 2014 22:24
Mali Resort är en trevlig anläggning och lite lyxigare än Wapi som du säger. Bra läge i västra delen av Pattaya Beach. Pattaya ligger skyddad från nordostvinden varför det passar bra för små barn då vattnet är lugnare där.
Av Moltas
20 aug. 2014 15:54
Om jag hade små barn skulle jag åka till Singapore istället för KL. Allt är så välordnat i Singapore t.om. bilisterna tar hänsyn, det är lite annat stuk på KL, det är lite störst går först där och det passar sällan bra med de små. Jag tror Sierra kan tipsa om resor till och från Singapore mot Langkawi?
Av Sierra
20 aug. 2014 19:27
Citerat från Moltas:
Om jag hade små barn skulle jag åka till Singapore istället för KL. Allt är så välordnat i Singapore t.om. bilisterna tar hänsyn, det är lite annat stuk på KL, det är lite störst går först där och det passar sällan bra med de små. Jag tror Sierra kan tipsa om resor till och från Singapore mot Langkawi?
Personligen flyger jag numera alltid till Langkawi via Singapore. Som Moltas skriver är Singapore en riktigt trevlig stad. Vi brukar stanna en natt eller två där för att komma i kapp dygnet innan vi drar vidare till Langkawi.

Från Singapore trafikerar tre flygbolag Langkawi; AirAsia, Tigerair och SilkAir. Det är bara att välja. Jag har utnyttjat alla och de är helt ok för den 1 tim 30 min långa flighten.
Av Safir80
26 aug. 2014 22:06
Ja Singapore verkar vara ett mkt bra alternativ, vi är mer inne på det än KL nu. Att flyga via Singapore verkar också vara billigare. Hur många dagar rekommenderar ni att man lägger där innan man far vidare mot Langkawi?
Av Sierra
26 aug. 2014 22:29
Två nätter så har ni tid att känna in sta'n. Avsluta även med två/tre nätter där innan ni drar hemåt.