Los Angeles i sommar

Av Madde81
7 juni 2010 11:23
Visningar: 1764
Hej!

Jag åker själv till Los Angeles i mitten av juli och stannar i 3 veckor. Är inte speciellt resvan så kom gärna med tips!
Har boende etc.

Hur ska man göra med bankkort/pengar?
Hyra bil på plats eller hemma?
Vad får jag inte missa?

Kanske någon annan som också är där då?

Ha en bra dag!
/Madeleine
7 juni 2010 17:11
Hej! Har inte varit där än, ska dit i Aug-Sep men mycket gäller ju hela USA.
Vad gäller pengar så beror det på vad man tror :-) Tror Du Dollarn ska fortsätta bli dyrare så ska man ju växla en del så fort som möjligt.
Tror man inte den blir mycket dyrare så tycker jag det är bättre att använda kort till betalningar och kontantuttag (finns kort som blir billigare än Forex avgifter (jo de har avgifter fast de är dolda i deras växlingskurser).
Själv tänker vi växla en del nu, en del om ca. en månad och använda kort till resten, altså fördela risken lite.

Hyrbil tycker jag är smidigast och i regel billigare att boka hemifrån.

Ha det bra och trevlig resa!
Av Madde81
8 juni 2010 19:28
Tack snälla för svaret.

Funderar också på att växla lite dollar redan nu i veckan. Ska man köra på vanliga VISA kortet sen eller rekommenderar ni något annat kort?

Trevlig resa till er med!
8 juni 2010 21:42
Citerat från madde81:
Tack snälla för svaret.

Funderar också på att växla lite dollar redan nu i veckan. Ska man köra på vanliga VISA kortet sen eller rekommenderar ni något annat kort?

Trevlig resa till er med!
You´re welcome :-)

Visa och Mastercard är de mest gångbara korten och de fungerar överallt.
Det är ju skillnad på vilkoren på olika bankers kort.
Det absolut bästa och billigaste vi hittat är GE Moneybanks Mastercard, utan kredit, vi sätter in pengar vad vi tror oss behöva under resan (finns även med kredit men där finns en ränta som är ganka hög om man använder den) oich använder detta kort mest till kontantuttag.De tar inga avgifter all på de 12 eller 13 första uttagen (ingen årsavgift heller).
Vill man ha ett kort med kredit, finns t.ex. Supreme Card där man samlar poäng på inköpen som man sen kan använda till resor mm. detta kort använder vi till de flesta inköp även av resor då det ger en ganska bra reseförsäkring som komplement till hemförsäkringen.
ICA bankens kort är nog näst bäst med ganska låga avgifter men vi har själv inget av deras kort.
Det kan skilja ganska mycket i växelkurs, vi får t.ex. betala ca. 3% mer på kursen plus en hög uttagsavgift plus årsavgift på Swedbanks Visa, använder det endast i nödfall.
9 juni 2010 10:21
Hej!
Jag tycker du kan bete dig som du förmodligen gör på hemmaplan - använd kort och ha inte kontanter i överflöd på dig. Ha framförallt inte stora valörer (jag mitt dumma nöt försökte betala med 100$ sedel vilket vart stört omöjligt - detta var innan de bytte utseende dock).

AMEX funkar bättre overthere än här hemma och det samt de flesta andra kort har ju bra reseförsäkringar om du betalar resan med kortet.

Om du vill ha ett tredje betalmedel så funkar resechecker oxå även om jag tycker de är dödens att släpa runt ;) De funkar som betalmedel på många ställen, eller så kan du växla in dem på deras växlingskontor.

Hyrbil kan du ju alltid hyra via nätet här eller där - men jag tror ofta det lönar sig att förbeställa om du vill ha bilen när du landar. Utbudet minskar väl dessutom ju närmare i tid det är.
Av _emma86
6 juli 2010 22:40
Jag och min sambo åkte till New York förra året och använde kort hela tiden. Då jag hade fixat ICA banken som funka hur bra som helst, då man inte ger något för växelkurs och det kostar inget att ta ut pengar på en bank. Om jag fattat det hela rätt. Så i år åker vi tillbaka till USA fast till andra sidan och där kommer vi också använda vårat Ica bank kort. Kan även tips om att ha lite kontanter om man du ska på marknaden som är på söndagar :)
15 juli 2010 22:38
Hej,

Jag åker också till La.A själv, i slutet på Juli i 2 veckor (åker nästa helg). När åker du?
Hur kommer det sig att du åker själv? Vad skall du göra?
Själv skall jag plugga engelska 2 veckor och har anmält mig på någon foto/film kurs också :-)

Själv växlar jag lite (till taxi, dricks, utgifter på flygplats och första 2 dagarna typ).
SEdan kör jag på kort. Har både visa och mastercard-
men kommer farmförallt använda ICA kortet där jag inte har några avgifter för bankomatuttagen.

Är medlem på Forex och läste i deras nyhetsbrev i början på veckan att man förutspår att dollarkursen är på väg neråt,
vilket inte är helt fel :-) (Vad tycker man att den skall ligga på för att ligga lågt egentligen??)

Jag har kollat en del på losangelesguiden,
och sett såååå mycket kul att göra. FRågan är vad man hinner med.
Skulle kunna tänka mig att besöka San Fransicco, men det kanske är bättre för mig att uppleva L.A nu, och kanske åka till USA med killemn och bila runt från ex LA till Las Vegas, San Diego,, San FRansisco etc (om man tycker det är värt att åka tillbaka vill säga, men jag har svårt att tro att man inte skulle vilja det).

Universial Studios, Hollywoodskylten, "Stjärnorna", beacherna, trendiga gator och caféer verkar vara populära besöksdestinationer...
Skulle vara coolt att åka till Six Flags Mountains... men främst vill jag nog uppleva staden som den är och få en första inblick i USA som land (om man nu kan få det i LA? :-)
Förretsen skulle dte ju vara hur kul som helst att hyra bil (det lär ju vara det smidigaste sättet att ta sig fram).
Dock är det nära för mig mellan boende och skolan, så blir det bilhyrning lär det väl bli över någon dag, och det blir svårt att planera i förväg.

Hoppas du får en super duper resa iaf. Dela gärna med dig om du får några bra tips :-)
Vi får väl skicka meddelande om vi stöter på något skoj i LA att tipsa om :-)

Ha en fortsatt bra sommarvecka!!