Lofoten med bil

Av Emmljo
28 maj 2017 12:19
Visningar: 13766
Hej! Jag och min sambo ska upptäcka lofoten med bil i sommar tänkte vi. Vi kommer hyra bil i Kiruna sen ta oss ut till lofoten. Jag undrar ifall någon gjort detta innan och har tips på vilka stopp man ska göra så man inte missar något :) kommer ha tält med oss men tänkte kanske hyra en sån liten stuga kanske en natt. Tack för svar på förhand! / Emma
29 maj 2017 10:45
Härligt med Lofoten! Är otroligt vackert där :) Jag bilade runt där förra sommaren men åkte från Tromsø.

Finns hur många platser som helst att stanna på men rekommenderar Svolvær för att gå upp till djevulsporten, där kan man bo på Kalles strand som ligger kanske 5-10 min från Svolvær. Där finns det massa tältplats! Sedan rekommenderar jag Henningsvær, Kvalvika (tror det heter så, superfin strand) och Reine. Åker ni till Reine så passa på att hyra kajak och paddla runt! :)

Lycka till med planeringen!

// Monica
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Emmljo
29 maj 2017 10:48
Citerat från Monkan90:
Härligt med Lofoten! Är otroligt vackert där :) Jag bilade runt där förra sommaren men åkte från Tromsø.

Finns hur många platser som helst att stanna på men rekommenderar Svolvær för att gå upp till djevulsporten, där kan man bo på Kalles strand som ligger kanske 5-10 min från Svolvær. Där finns det massa tältplats! Sedan rekommenderar jag Henningsvær, Kvalvika (tror det heter så, superfin strand) och Reine. Åker ni till Reine så passa på att hyra kajak och paddla runt! :)

Lycka till med planeringen!

// Monica
Var ni tvugna att ha kajakcert för att hyra kajak? Har läst lite och de sägs att man behöver det för att kunna hyra då vädret i lofoten kan vända så drastiskt :) tänkte annars kanske hyra i svovlvaer.
29 maj 2017 12:39
Jag hade ett sedan innan men min kompis hade inte cert så vi åkte ut på en guidad tur istället :)
Av Jonas73
1 juni 2017 02:16
Vi bilade också runt på Lofoten förra året. Vi flög till Svolvaer och hyrde bil där. Håller med Monica om att Svolvaer och Henningsvaer är värda ett besök. Svolvaer har några bra restauranger som är förvånansvärt prisvärda för att vara Norge. För den konstintresserade är ett besök på Lofotens hus i Henningsvaer ett måste. Lofotr vikingmuseum i Böstad är värt ett besök om ni är intresserade av nordisk historia. Lofotakvariet i Kabelvåg är också sevärt.

När ni ändå är "i närheten" rekommenderar jag en avstickare på ett par dagar upp till Andenes för fantastiskt valsafari med valgaranti.