Långresa med kabinväska

15 sep. 2016 14:27
Visningar: 835
Hej! Jag hade tänkt att spendera några månader i Oceanien/Asien. Gjort en tidigare resa i Asien, då hade jag med mig en 60L backpackingväska och en liten ryggsäck. Hade med mig överdrivet mycket saker och tyckte att flygbiljetterna blev lite onödigt dyra.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av att vara iväg på en längre resa med minimalt bagage. Hur detta gick och vad för väska som användes. Jag har spanat lite på en 20 liters väska: http://www.haglofs.com/se/sv/Ryggs%C3%A4ckar-och-v%C3%A4skor/CORKER-LARGE/p/339210.2EN
men undrar om detta är nog!
Tack för tips och råd :)
Av Bibby
15 sep. 2016 14:38
Varit ute som längst 5 veckor och på mina senaste 10-15 resor som har jag gjort med bara en kabinväska och en ryggsäck, bara handbagage alltså, går hur bra som helst. Som du säger, man släpar ofta med sig för mycket. Bara att tvätta och/eller köpa nytt.
15 sep. 2016 15:37
Till er info är både kabinväska OCH ryggsäck otillåtet på de flesta bolag i ekonomiklass. Sen att många ändå lyckas ta det med sig är en annan femma. Trist för dem som går ombord sist och kanske inte får med sitt handbagage för att kabinen är full.
Passagerare tar med sig alltför mycket handbagage nuförtiden.
15 sep. 2016 16:19
Citerat från Worldofmarie:
Till er info är både kabinväska OCH ryggsäck otillåtet på de flesta bolag i ekonomiklass. Sen att många ändå lyckas ta det med sig är en annan femma. Trist för dem som går ombord sist och kanske inte får med sitt handbagage för att kabinen är full.
Passagerare tar med sig alltför mycket handbagage nuförtiden.
Bästa jag läst idag, tänk om alla kunde respektera detta :D
15 sep. 2016 20:36
Citerat från Worldofmarie:
Till er info är både kabinväska OCH ryggsäck otillåtet på de flesta bolag i ekonomiklass. Sen att många ändå lyckas ta det med sig är en annan femma. Trist för dem som går ombord sist och kanske inte får med sitt handbagage för att kabinen är full.
Passagerare tar med sig alltför mycket handbagage nuförtiden.
Jag menade alltså att man har ryggsäcken (backpackingväskan) som kabinbagage, alltså det enda bagaget!
Jo, du har väldigt rätt i det du säger. Har jobbat som ground handling agent på flygplats och det är väldigt få som respekterar reglerna!
15 sep. 2016 20:38
Citerat från Bibby:
Varit ute som längst 5 veckor och på mina senaste 10-15 resor som har jag gjort med bara en kabinväska och en ryggsäck, bara handbagage alltså, går hur bra som helst. Som du säger, man släpar ofta med sig för mycket. Bara att tvätta och/eller köpa nytt.
Låter bra det! Har planerat att vara borta så länge som sex månader men ska leva så lätt som möjligt! Tack för svar :)
Av Hille2
16 sep. 2016 08:18
En 30-liters incheckad ryggsäck och en liten (typ skolväska för barn) som handbagage har funkat hur bra som helst för mig i åratal på resor upp till sex månader. Jag hatar att släpa omkring på en massa onödiga saker.
Av Bibby
16 sep. 2016 08:40
Den stora fördelen är ju om man inte checkar nåt, spar massa tid, oro och irritation på det och ev pengar.
.
16 sep. 2016 20:49
De bolag jag har flugit med tillåter ett handbagage, men även ett mindre som kan rymmas under sätet. Har ibland haft handbagage samt en mindre ryggsäck under sätet på ca 20-30 liter, utan problem. Fördelen med att inte ha bagage som ska checkas in, är som Bibby säger man spar en massa tid på flygplatserna. Träffade en person som backpackade i 3 veckor och hade en ryggsäck på ca 30 liter... Jo det var en kvinna... Gå gärna upp i storlek till 30-40liter så klarar du dig säkert. Samtidigt som du klarar måtten vad gäller handbagage. Kolla bara vikten :)
Jens
Av Hille2
16 sep. 2016 22:02
Vänta på bagaget handlar ju bara om en liten stund av resan. Det är endast ett fåtal av flygbolagen som tar betalt för ett incheckat bagage.
16 sep. 2016 23:46
Ja, jag förstår inte heller att man inte vill checka in bagage. Man kan bara ha miniförpackningar med vätskor, ingen kniv, sax eller liknande och det är svårt att packa då man måste begränsa sig så oerhört.
I många fall har ju väskan redan kommit då man kommit ut från passkontrollen.

Sen förstår jag absolut att man inte vill släpa runt på en massa packning, men man kan ju ha en liten väska.
17 sep. 2016 01:47
Jag har en 40L ryggsäck som jag kunnat ta som handbagage på alla flygningar jag gjort med den. Den är perfekt. Jag får bara med mig det jag verkligen använder och då har jag ändå plats över.