Kort vs kontanter

Av Sarah92
12 dec. 2015 09:14
Visningar: 3997
Hur funkar det med pengar på Sri Lanka? Får man bäst växlingsvaluta om man tar ut ut ATM tex på flygplatsen? Dvs vågar man åka utan att ha växlat in till några kontanter alls innan? Tacksam för svar :)
Av Gevalia
12 dec. 2015 18:57
Visst kan du ta ut pengar på flygplatsen. Har för mig att maxuttag är 20000 i lokalvaluta, men att man ka ta ut flera gånger med samma kort.
US dollar går bra att växla var som helst.
Euro går också bra, fast bara i större städer eller på mer turistiska ställen.
14 dec. 2015 20:16
I mitt tycke är det onödigt med dollar eller euro, vi tog bara ut rupees på olika ATM's förra gången vi var där. Tror att maxuttag per gång är 50000 rupees (ca 3000 kronor). Kan inte svara på om det är bäst växlingskurs att göra så, men det funkar smidigast tycker jag. Inte en enda ATM krånglade under de 2 veckor som vi reste runt på olika ställen. Rekommenderar att ta ut redan på flygplatsen när man landat.
13 jan. 2016 12:09
Jag har precis kommit hem från Sri Lanka och kan säga att åtminstone för vår del så var det nästan enbart kontanter som gällde överallt. Alla våra hotell kunde till exempel bara ta betalt i kontanter. Alla restauranger tog bara kontant betalning också, förutom en riktigt tjusig som vi åt på en gång där de kunde ta kort. Ibland hade de problem med att pengarna tog slut i automaterna så man fick åka runt lite. Det går bra att ta ut direkt på flygplatsen men tänk som sagt på att det behövs mycket kontanter.
Av Kimmoet
26 jan. 2016 21:28
Hur mycket fickpengar behöver man för fyra veckor.... Tror att kursen ligger vid 1.700 för 100 SKR.
Av Airam68
26 jan. 2016 21:35
Säkrare att ta ut pengar från ATM som är i anslutning till en bank än på ATM som är fristående. Blev utsatt för skimming, mitt kort hade "kapats" och någon hade försökt göra fyra uttag från kortet två veckor efter att vi kommit hem. Banken upptäckte och spärrade mitt kort, tack och lov. Hade pengarna tagits medan jag var kvar på Sri Lanka hade det ju ställt till mer trubbel och det hade varit svårare att visa att det inte var jag var som tagit ut pengarna. Så var uppmärksam när ni tar ut och håll koll på kontot!
Av Madwad
5 feb. 2016 13:07
Citerat från Sarah92:
Hur funkar det med pengar på Sri Lanka? Får man bäst växlingsvaluta om man tar ut ut ATM tex på flygplatsen? Dvs vågar man åka utan att ha växlat in till några kontanter alls innan? Tacksam för svar :)
Det finns ATM automater. Bra att veta att det bara går att ta ut 30000 rupier per gång. När vi landade i Colombo var det fler än vi som försökte ta ut mer, vilket inte gick. Sen har vi bara prövar att ta ut 30000 plus 30000. Kanske finns det en maxspärr på uttag per dag....
5 feb. 2016 16:22
Vi tog ut 50 000lkr på flygplatsen och 60 000lkr i en annan automat när vi var där nu i januari med ett enda uttag. Kanske skiljer sig mellan vilka bank som äger automaten? Oavsett så är det ju inget problem då det bara är att göra flera uttag om automaten skulle säga ifrån.
Av Airam68
5 feb. 2016 23:49
Ja, det verkar vara olika på olika ATM. Tog ut 50 000 på flygplatsen, men 100 000 i Mirissa. Har VISA. Min man som har Mastercard hade lite mer krångel med att ta ut. Och på flygplatsen tog pengarna slut i ATMerna. Och så en varning för skimming, se mitt tidigare inlägg...
6 feb. 2016 07:40
Citerat från Airam68:
Ja, det verkar vara olika på olika ATM. Tog ut 50 000 på flygplatsen, men 100 000 i Mirissa. Har VISA. Min man som har Mastercard hade lite mer krångel med att ta ut. Och på flygplatsen tog pengarna slut i ATMerna. Och så en varning för skimming, se mitt tidigare inlägg...
Jo skimming är trist, jag valde faktiskt att spärra mitt kort direkt vid hemkomst i förebyggande syfte. Får en fråga om det var automaten vid serenity hotel i mirissa du använde?
Av Airam68
6 feb. 2016 10:57
Ja, att spärra när man kommer hem är klokt, har lärt mig det nu. Fast kortet har ju ändå blivit skimmat, och de gör väl försök att ta ut, och då måste man ändå byta sitt kort...
Den ATM i Mirissa jag tog ut från låg på huvudgatan nära stigen upp till templet, på samma sida. Såg helt ny ut. Som ett litet bås som man gick in i. Serenity R står det på mitt kontoutdrag.
6 feb. 2016 11:47
Citerat från Airam68:
Ja, att spärra när man kommer hem är klokt, har lärt mig det nu. Fast kortet har ju ändå blivit skimmat, och de gör väl försök att ta ut, och då måste man ändå byta sitt kort...
Den ATM i Mirissa jag tog ut från låg på huvudgatan nära stigen upp till templet, på samma sida. Såg helt ny ut. Som ett litet bås som man gick in i. Serenity R står det på mitt kontoutdrag.
Jo, kollade kortet jag använt så fort vi kom hem, såg inga avvikande uttag men från nu så kommer jag alltid spärra och begära nytt kort efter hemkomst. Sen kan en ju ha otur och bli av med pengar när en är på plats då blir det ju besvärligt.
Då är det samma automat som vi använde för ett av uttagen vi gjorde, undra om det satt falsk utrustning när ni tog ut pengar? Kan vara sjukt svårt att upptäcka.
8 feb. 2016 20:19
Någon som växlade pengar innan resan som vet nån bank som kan beställa srilankesisk ruupies?
Av Kimmoet
9 feb. 2016 02:38
Landade i Colombo förra måndagen 01/02 - 16,tog ut 30000 LKR på flygplatsen, dålig kurs,(15,2)Men det finns automater på väldigt många platser, man behöver inte växla i Svegrige.
Av Kimmoet
9 feb. 2016 09:21
Var inne på banken idag Commercial Bank i Kiribathgooda, växlade lite svenska kronor, brukar ha med mig lite, fick en bättre kurs och inga avgifter....
18 mars 2016 15:07
Jag har fått bra växlingskurs vid uttag i ATM. Jag har kunnat ta ut mellan 50,000 - 100.000 LKR per uttag, så skiljer sig åt mellan banker mkt. Men kolla upp om din bank som är kopplad till ditt kort tar ut en avgift för uttag i utlandet, blir dyrare då. Och vissa Lankesiska banker tar en avgift på ca 200-300 LKR för varje uttag (inte så mkt men bra att veta).

Och kontanter behövs för det mesta, så ta ut så fort som möjligt för transport från flygplatsen osv. Oftast läggs 3-5% på för kortbetalning på hotell etc.