Koh Lipe igen...

Av Lafolle
30 juni 2019 11:48
Visningar: 323
Hej! Vi var på Koh Lipe för 10 år sedan och älskade stället. Funderar nu på att åka tillbaka men hört att det har blivit hysteriskt och att turismen ätit upp ön och att det genuina inte finns kvar. Ngn som varit där nyligen och även tidigare som kan berätta skillnader? Vi kommer åka i feb/mars 2020.
30 juni 2019 12:40
Jag har inte varit där tidigare men var där i februari i år och hela resesällskapet var eniga i att det var kul att varit där men ingen kände behov av att åka dit igen. Det var massiva mängder med turister, walking street var fullpackad med turister hela kvällen och natten.
Av Vronkan
30 juni 2019 20:46
Nej, ingen favorit för mig och inte ett ställe jag längtar tillbaka till. Massor av turister... vet dock att andra tycker annorlunda - full respekt för det, men ger stället betyget 6 av 10.
Av Annaer
30 juni 2019 21:17 (redigerad)
Jag var där första gången 2010 och då var det verkligen paradiset. Små mysiga bungalowställen efter stranden, plaststolarna kom ut på kvällarna för restaurangerna och walkingstreet va mysig med små affärer, matvagnar och restauranger. Lugnt, avslappnat och skön stämning! 2012 var nästa resa och då hade det börjat byggas men var ff ok.
2015 var vi där igen och nej kommer inte åka tillbaka!
Stränderna va nu kantade med stora resorter, flera med pooler och fler höll på att byggas, allt litet och mysigt va borta. Vi bodde på pattayabeach. Det låg long-tail båtar på rad så man fick bada mellan dem, flera speedboats kom på dagsutflykter med väldigt högljudda grupper. Vattnet va grumligt med mycket förstörda koraller. Walkingstreet va också helt förändrad, fullt av folk, större restauranger, flera barer, större turistiga affärer osv. Även på Sunrise beach byggdes det massor. Vi var ändå där under lågsäsong så hur det är på högsäsong vill jag inte ens tänka på!
För förstagångs besökare så är det nog ff otroligt fint men för oss som va där innan så är det förstört. Det kändes som det nya Phi-phi.
Välj nån annan liten ö så ni får ha kvar bilden av Lipe som ett paradis 😊
Av Lafolle
1 juli 2019 09:36
Tack för input! Vi hoppar Lipe. Misstänkte att det hade gått över styr. Synd på en så fantastisk ö:(
1 juli 2019 20:52
Hejsan, vad synd att ni hoppar över Koh Lipe. Vi har varit där 5ggr sedan 2008, och för oss är det fortfarande en paradisö.
Visst, det hänt massor , men det finns fortfarande guldkorn kvar. En trevlig ö, med fina stränder , fantastisk god mat, härliga öar runtomkring och bra dykning/snorkling. Lipe ligger oss varmt om hjärtat och kommer att förbli så.
Hälsar Cecilia