Koh Lipe boende för barnfamiljer

Av Lummer
4 mars 2016 21:38
Visningar: 536
Vi är en familj på två vuxna och två barn (3 och 6 år) som planerar att tillbringa januari 2017 på Koh Lanta och Koh Lipe. Nu funderar vi på boende... Lutar åt 11 nätter på Southern Lanta på Klong Dao och sen 5 nätter på Koh Lipe och sen tillbaka de sista ca 10 nätterna till Noble House på Klong Dao.

Men vad har ni för tips på boende på Koh Lipe? Vi vill nog helst bo på Pattaya. Har tittat på Varin Beach resort - men har ni fler tips? Vi vill inte bo på något särskilt lyxigt ställe. 3000-4000bath per natt är en lagom nivå känner vi och då räcker det inte till något lyxboende :).
Alla tips om Koh Lipe tas tacksamt emot.
Av Sierra
4 mars 2016 23:31
Det finns ett antal resorter på Lipe som har familjerum och här har du några av dem.

Här har du några alternativ:
- Mountain Resort (pool), Sunrise Beach
- Wapi Resort, Sunrise Beach
- Bundhaya Resort, Pattaya Beach
- The Reef (ligger ej vid beachen)
- Z-Touch Resort (pool), Pattaya Beach
- Sita Resort (pool), Pattaya Beach
- Anda Resort (pool), Sunrise Beach
- Lipe Beach Resort, Sunrise Beach
- Blue Tribes Resort, Pattaya Beach
- Andaman Resort, Sunrise Beach
- Harmony Resort (ligger ej vid beachen)
- Varin Beach Resort, Pattaya Beach

Jag har skrivit en guide om Lipe för några år sedan där du har en del info.
http://www.reseguiden.se/reseguider/koh-lipes-basta-strander-4396

En liten uppdatering från 2014:
http://www.reseguiden.se/blogg/koh-lipe-senaste-infon-om-paradison-79
Av Lummer
5 mars 2016 09:19
Tack Sierra!
Har kollat på Bundhaya resort men de hade 18 årsgräns. Det lutar åt Varin nu. Råder dock olika uppfattningar om hur stranden vid Varin är. En del säger att det är massvis av longtails just där som stör. Hade gärna haft fint bad precis utanför. Små barn är inte alltid så sugna på att gå längre sträckor för bad :).
Hade det varit bättre att satsa på boende på Sunrise istället?
Av Sierra
5 mars 2016 18:54
Jag har alltid bott på Varin och att det är massvis med longtails där på dagarna stämmer inte då det är ett avspärrat område åtminstone fram till vårt senaste besök 2014. Visst kommer det in någon båt där men det är för att släppa av varor och gäster till Varin.

Så här såg det ut mars 2011: http://www.reseguiden.se/forum/bilder/varin-resort-koh-lipe-thailand-365347
och januari 2014: http://www.reseguiden.se/forum/bilder/varin-resort-koh-lipe-thailand-470725

Problemet med Sunrise (som är en mysig beach) och små barn är det är mer vind där från nordost som genererar vågor samt att det är snabbare djupt.

Lugnaste stället på ön i januari är den västra delen av Pattaya Beach där du har t ex Sita Resort.
26 maj 2016 00:03
Till "Sierra": En fråga om familjerummen på Lipe Beach resort. Hur ligger de i förhållande till stranden och övriga byggnader på resorten? Längst bak? Jag kan inte hitta information om det någonstans. Tänkte ev boka ett sådant då vi kommer resa med tre mindre barn, 1, 4 och 7 år gamla i feb nästa år. Annan info om rummen och resorten tas gärna emot. Att det kan vara blåsigt har jag förstått men hoppas vi har turen med oss så det inte ska vara så farligt. Får väl isf gå upp mot Mountain resort och bada. Det borde vara lite lugnare där, el har jag fel?
30 maj 2016 09:48
Sierra, vet du om det på nätet någonstans finns en "skiss/karta" över Koh Lipe beach resort? Funderar lite på var familjerummen ligger i förhållande till restaurang och bar. Vi har ju med oss en liten tjej under två år så det vore så smidigt om man kunde lägga henne och sedan kunna äta i restaurangen och bara ha med sig babywatch. Är det för långt emellan funkar det ju inte så bra.

Har försökt hitta fler bilder och utlåtanden om just familjerummen, men inte hittat något. Är det altan, hur ser det ut utanför osv. Vet du var jan kan hitta det? Gissar att vi inte kan klämma in oss i t ex en beach front bungalow=)
Av Sierra
30 maj 2016 21:39
Jag tror inte att det finns någon skiss på nätet över hur bungarna ligger på Lipe Beach Resort....men, de två familjebungarna ligger max 100 m från restaurangen. Babywatch borde fungera då det endast är träbungalows som "stör" signalen och räckvidden är vad jag vet bra mer än 100 m i fri luft.

Ja, det är altan på bungalowen och Beach Front Bungalow är inte att tänka på då ni är för många även om den minsta ligger i er säng.
21 juni 2016 22:10
Har du Sierra koll på lite mer exakt hur familjevillan ser ut på utsidan? Jag har frågat men de säger att de inte har ngn bild tyvärr, bara inifrån. Det verkar till skillnad från övriga inte vara en bungalow utan ett betonghus med tre rum i? Man vill ju ha det lite mysigt, gärna bungalowkänsla, även om man har med tre småbarn liksom.
Av Sierra
22 juni 2016 20:03
Familjebungarna byggdes senare än de övriga och har stenväggar. Huset består av tre rum, alltså för tre familjer och varje rum har två dubbelsängar. Rummen är trevliga. Denna info enligt min son som bodde där med sin familj i februari 2016.
27 juni 2016 11:34
Hej på er! Hur har det gått för er Marre och Lummer, har ni kunnat boka nåt? Vi har precis fixat flygbiljetter och jag tycker detta med boende verkar svårt då mycket redan är bokat. Vi har fyra barn och bor helst tillsammans men två bungalows funkar också. Vänligen Jenny
Av Sierra
27 juni 2016 23:34
Citerat från Jennypennii:
Hej på er! Hur har det gått för er Marre och Lummer, har ni kunnat boka nåt? Vi har precis fixat flygbiljetter och jag tycker detta med boende verkar svårt då mycket redan är bokat. Vi har fyra barn och bor helst tillsammans men två bungalows funkar också. Vänligen Jenny
Varin Beach Resort har ett rum med tre dubbelsängar.
28 juni 2016 05:23
Tack! Försöker kolla men verkar fullbokat!
3 juli 2016 16:03
Jennypennii, vi har bokat i-comfy rum på idyllic nu. Stort rum på 45 m2. De har varit jättegästvänliga och svarat snabbt och bra på alla våra frågor. Idyllic är visserligen inte så genuint och exotiskt kanske men reser man med tre småbarn är det annat vi prioriterar. Jag hoppas det ska bli bra.
21 juli 2016 11:55
Hej Marre! Det låter ju väldigt fint. Men dyrt eller hur? Jag tror det är jättebra för barnfamilj men faller på priset för vår del. Vänligen Jenny