Koh lipe

Av Macho
4 juni 2009 00:07
Visningar: 2220
Hej.
Vi har precis beställt en ny resa till Thailand (äntligen).
Vi skall vara i Thailand från 19 nov. - 18 dec 2009.
Har bara varit på Koh pha gnan och i Krabi tidigare.
Nu har vi lite funderingar på Koh lipe.
År det ok att åka dit i november?
Var ska man bo?
Ska man satsa på sunset beach , mountain resort, eller har ni något bättre förslag?
Är det kanske bättre att åka till Koh chang?
Öppen för alla förslag.
År det någon som har någon erfarenhet om vädret vid denna tidpunkt.
Jag förstår ju att vädret kan ingen råda över, men ändå.
MVH Magnus
Av Sierra
4 juni 2009 10:14 (redigerad)
Koh Lipe är en av Koh Tarutaos 51 öar och jag kan verkligen rekommendera det alternativet.
Vattnet är kristallklart och för dyk- och snorkelintresserade är öarna i området kanon.
Vill man bara njuta av lugnet, beacherna och det sköna långsamma tempot är det rätt plats.

Vädret under de datum du nämner är bra. Var man skall bo är naturligtvis en smaksak.
Det är blåsigare på Sunrise Beach än på t ex Pattaya Beach som ligger skyddad i den lilla bukten på södra sidan.
Oavsett vad man väljer är det ingen risk att man fryser i alla fall...:-)

Vi var där i februari och kolla gärna in på vårt Resealbum för mer info:
http://www.reseguiden.se/forum/resor/thailand-malaysia-09-2267
5 juni 2009 19:29
Hej!
Ni bara måste åka till Koh Lipe och dess öar. Hela ö-gruppen är helt fantastisk. Vi var där i dec förra året och anlände till Lucia. Vi bodde på Sunrise Beach och kan bara rekommendera detta. Det är så enkelt att ta sig runt ön och var man är så är det fint.
Boka gärna någon natt utöver vad ni tänkt er för vi önskar som många med mig vet jag att vi kunde stannat längre. Vi stannde 5 nätter för att sedan bege oss norröver till Koh Nagi som för oss var en besvikelse.
Njut och jag lovar att ni kommer att ha det helt fantastiskt.
Hälsar Cecilia
Av Karten
9 juni 2009 15:33
Hej Magnus,

Ang. vädret så är det ju högsäsongsväder nov-april på den sidan men november är ju den s.k första torrmånaden efter regnperioden. Jag har under alla resor bara varit där en gång i november och då i början av nov. Himlen ville aldrig bli riktigt klar utan det var mestadels konstant dis. Men värmen är ju där.
Vi var en vecka i slutet av dec -07 på Lipe och vädret var fint hela tiden. Vi bodde på Lipe Resort men det började definitivt bli slitet. Om dom inte har renoverat så skulle jag inte rekommendera det.
Men det har säkert också kommit till några nya ställen på Pattaya Beach men utöver Lipe resort så är/var det då Varin och Bundhaya som var fräschast. Bundhaya var då det nyaste och fräschaste.
Fördelen med Lipe var att det var den enda resorten på Pattaya med Beach Frt Bungalows. Övriga resorts ligger/låg med restaurang och reception närmast strand och alla bungalows låg bakom recept.
Mountain resort ligger jättefint längst norrut uppe på kullen på Sunset Beach och lite avsides. Men tycker man om lugnet så är det perfekt. De bungalows jag kollade in i var helt ok men fin balkong och utsikt över havet och starnden. Det är en 30 m trapp ner till stranden.

För att ha något när ni kommer fram så kan ni ju förboka ett par nätter på Mountain och sedan ev. flytta.

Vi var även på Bulone och bodde på Pansand Resort som ligger lite norr om Lipe. Där var det väääldigt lungt och fridfullt. Mycket god mat
och mycket prisvärt.

Du nämner även Koh Chang. Vi var där -02 och -05 men det har väl som på alla andra ställen förändrats sedan dess men Koh Chang är trevligt men inte lika excotiskt som Tarutao ö-gruppen med Lipe/Bulone sedan har du inte samma kvalite på snorkling och dykning där. Siambuktens östra vatten är inte lika fina.
Vi bodde båda åren på http://www.kbresort.com/ och trivdes jättebra där. Ligger perfekt nära stranden och med eninte alltför stressig miljö. Huvudstranden White Sand Beach ligger mer tajt med allt.

Lycka till
//joakim
Av Najjz
11 juni 2009 15:47
Vi har tänkt oss att besöka Lipe under Jan/Feb 2010. Hur länge vi är där återstår att se beroende på hur bra vi trivs helt enkelt :)

Det jag undrar är om det rekommenderas att man bokar boendet i förväg eller om man kan hitta boende på plats.
Helst tar vi allt på plats då det inte är exakt bestämt hur länge vi är på varje ställe.

Vad tycker ni?
Av Sierra
11 juni 2009 22:59
Citerat från najjz:
Vi har tänkt oss att besöka Lipe under Jan/Feb 2010. Hur länge vi är där återstår att se beroende på hur bra vi trivs helt enkelt :)

Det jag undrar är om det rekommenderas att man bokar boendet i förväg eller om man kan hitta boende på plats.
Helst tar vi allt på plats då det inte är exakt bestämt hur länge vi är på varje ställe.

Vad tycker ni?
Du kan fixa boende på plats. Det beror lite på vad ni har för krav. Det funkade för oss i februari i år. Inga problem.
Däremot kan det vara lämpligt att fixa åtminstone första natten - eller nätterna - så ni slipper knalla omkring med ryggsäckar eller vad ni nu har mer er innan ni kollat runt.
Av Ronnyk
12 juni 2009 15:57 (redigerad)
Ni kan även gå till Turistcentret på koh lipe och få hjälp med att boka boende på ön om ni vill slippa springa runt och leta,vi bokade hotell i hamnen i Pak-bara innan vi åkte ut(Varin Resort), vilket också är möjligt.// Ronny
Av Bengtar
13 juni 2009 09:30
I november -08 bodde jag några nätter på Mountain resort.
Det är ett utmärkt ställe att vara på. En fantastisk utsikt från resorten, och bara en trappa ner till en bra strand.
I närheten ligger Andaman sea resort med några fina bungalower på stranden. Absolut bästa läge.
Pattaya beach är den boendetätaste stranden. Mellan Pattaya och Andaman sea resort sträcker sig bygatan, med små stånd, barer, butiker, bookstore. internetcafe, osv.
Det tar tio minuter att gå över ön.
Ön är inte större än tre timmar runt hela ön till fots.
Angående vädret så var det fint när jag var där.
Mitt inne på ön finns en liten sumpmark med sprudlande fågelliv. Sevärt för en fågelskådare.
Den vitbukade havsörnen flyger dagligen över ön, och Brahmingladan ser man hela tiden. Det är gott om biätare, småhägrar och annat mysigt flygande.
Personligen skulle jag försöka få en strandplacerad bungalow vid Andaman sea resort.
I mitt album Thai-08 finns en bild av den platsen.
Bengt
Av Macho
14 juni 2009 00:19
Citerat från najjz:
Vi har tänkt oss att besöka Lipe under Jan/Feb 2010. Hur länge vi är där återstår att se beroende på hur bra vi trivs helt enkelt :)

Det jag undrar är om det rekommenderas att man bokar boendet i förväg eller om man kan hitta boende på plats.
Helst tar vi allt på plats då det inte är exakt bestämt hur länge vi är på varje ställe.

Vad tycker ni?
Om jag har förstått saken som kommer det att starta charterresor till Koh Lipe nu i vinter,
så man kanske måste boka i förväg.
Magnus
Av Bengtar
14 juni 2009 08:18
Magnus.
Koh Lipe är attraktivt. Inte tu tal om annat.
Med ett charterhot över ön ökar behovet av förhandsbeställning.
Personligen skulle jag boka, och göra det i god tid, så att jag vet vad jag får.
Bengt
Av Najjz
20 juni 2009 19:15
Vi har inte varit på Lipe innan och är inte helt säker på hur länge vi kommer vara där. Vi har totalt 4v i Thailand och har tänkt bo några nätter runt Phuket sen Phiphi vidare till Lipe och sedan Koh Lanta. Eventuellt också en sväng till Aonang med omnejd.

Ni som varit på Lipe förut, är det ett ställe man spenderar en vecka eller längre på?
Är ju så svårt att boka boende hemifrån när man inte vet exakt hur länge man vill vara på varje ställe :-)

Åker med min sambo och vi är runt 20-25år gamla och åker framförallt för sol&bad och avkoppling. Har jag uppfattat rätt om Lipe är ett utmärkt ställe för detta? :-)
Av Sierra
20 juni 2009 23:22
Citerat från najjz:
Ni som varit på Lipe förut, är det ett ställe man spenderar en vecka eller längre på?
Är ju så svårt att boka boende hemifrån när man inte vet exakt hur länge man vill vara på varje ställe :-)

Åker med min sambo och vi är runt 20-25år gamla och åker framförallt för sol&bad och avkoppling. Har jag uppfattat rätt om Lipe är ett utmärkt ställe för detta? :-)
Lipe är perfekt för era önskemål.
Vi var där 4 dagar i februari i år och återvänder i februari 2010 för en längre tid för att se mer av övärlden runt mysiga Lipe.
Av Nettizl
22 juni 2009 11:05
Hejsan

Vi ska åka till Lipe i dec-09. Vi har försökt boka på Mountain Resort där vi jättegärna vill bo. Tyvärr så har de slutat med Online bokningar. De har fått mkt klagomål på bokningarna (?). Även baren KARMA BAR ska ha flyttat från denna strand vid resorten, synd.
Vi har mejlat dem och även försökt boka via agenter.

Detta svar fick vi via mejl från dem på Mountain Resort då vi förökte boka direkt med dem.

"Sawadee Ka, We are no longer accepting on-line reservations. Please be advised that we have had numerous complaints from outside agents and are no longer accepting reservations. Be very careful when leaving a deposit with an outside agent as we will not accept. Walk-ins are preferred"
Thank you

Och så här står det på deras egna webbsida:

We are closed for the season and are no longer accepting on-line reservations.
**Please be advised that we will no longer honour requests from independent travel agents.
We have had a tremendous amount of complaints and we cannot guarantee that your reservation will be confirmed.

Vi får nog tänka om och boka ngt annat i stället :(.

MVH
Nettiz
Av Sierra
22 juni 2009 14:08 (redigerad)
Citerat från nettizl:
Hejsan

Vi ska åka till Lipe i dec-09. Vi har försökt boka på Mountain Resort där vi jättegärna vill bo. Tyvärr så har de slutat med Online bokningar. De har fått mkt klagomål på bokningarna (?). Även baren KARMA BAR ska ha flyttat från denna strand vid resorten, synd.
Vi har mejlat dem och även försökt boka via agenter.

Detta svar fick vi via mejl från dem på Mountain Resort då vi förökte boka direkt med dem.

"Sawadee Ka, We are no longer accepting on-line reservations. Please be advised that we have had numerous complaints from outside agents and are no longer accepting reservations. Be very careful when leaving a deposit with an outside agent as we will not accept. Walk-ins are preferred"
Thank you

Och så här står det på deras egna webbsida:

We are closed for the season and are no longer accepting on-line reservations.
**Please be advised that we will no longer honour requests from independent travel agents.
We have had a tremendous amount of complaints and we cannot guarantee that your reservation will be confirmed.

Vi får nog tänka om och boka ngt annat i stället :(.

MVH
Nettiz
Kolla in här på Kohlipethailands sida så ser du att bokningsystemet för de flesta hotellen (även Mountain Resort) ligger nere nu och öppnar igen i augusti 2009 med uppdaterade priser. http://www.kohlipethailand.com/index.php?language=EN
Du kan efter 1 nov även kontakta Kohlipethailands shop (KLT Travelshop) på Lipe. Den är stängd under low season. Eftersom de är på ön har de koll på vad som gäller och de erbjuder bra personlig service. http://www.kohlipethailand.com/travel_shop.php?language=EN

Kontakta gärna bokningssajten i augusti när systemet öppnat så funkar det antagligen!

Lycka till!
Av Karten
26 juni 2009 13:14
Angående charterhot så har Sembo kört resor i några år med boende på Bundhaya.

//joakim
28 juni 2010 06:41
Hej,
Vi ar en familj med 4st barn som tankt tillbringa en vecka pa Koh lipe under nov 2010...

Jag undrar om någon kan rekommendera hotell med hyffsad bra standard till oss??? Undrar ocksa om det ar ngn som kanner till om det finns fler hotell pa Koh lipe som har pool mer än Sita beach resort...

Vi funderar lite pa Bundahaya Resort är det ngn som varit där???

Nagon som vet ngn länk eller resort/hotell pa Koh Lipe som accepterar Deposit for bokingen och sedan resten av betalningen vid utcheckning???

Valdigt tacksam för svar... MVH Kristin m.fam

Av Macho
1 juli 2010 18:55
Vi bodde i 10 dagar på bunddaya resort i december 2009 och det var ett väldigt bra ställe att bo på.
Jag fick ju bo där med min älskade sambo som även fick glädjen att förlova sig med mig när vi var där.
Tyvärr ingen pool som ni ville ha.
Macho
Av Bent
4 juli 2010 13:03
Hej!

Bodde på Bundhaya 10 dagar i december 2008, vi bokade på Sembo. Mycket trevligt läge på Lipe nära till allt.

Bent
6 juli 2010 10:42
Hej!
Har inget tips på boende. Vill avråda för att bo på Baan Kasarin 1 som ligger vid Pattaya beach. Hela rummet var fullt av kackerlackor! Små som stora. Vi fick byta rum till ett som låg på Baan Kasarin 2 med samma ägare. Detta var bättre, men ändå inget att rekommendera.
Anna
8 juli 2010 22:04
Var på Koh Lipe feb-07 efter att besökt Koh Tarutao.
Lipe var mycket mer exploaterat än Tarutao.
Upplevde befolkningen där som hjärnslöa, oavsett vart vi bodde eller åt blev det fel, fel & fel.
Ett par, tre nätter räcker på Lipe.
Koh Chang är fint, men ta hellre båten därifrån till Koh Mak. Mindre ö & färre turister!
Mvh Anna