Koh Kradan

Av Mariej
18 sep. 2009 22:16
Visningar: 2613
Någon som varit där o kan berätta. Har bokat i dec.
Av Brjn
19 sep. 2009 12:27 (redigerad)
Hejsan!

Har varit några gånger på Koh Kradan men bara över dagen när vi bott på Koh Mok. Med longtailbåt tar det ca 20 min över. Gör bara upp om ett pris så körs du över och blir även hämtad vid en uppgjord tid. Kolla även med andra som kanske vill dela på en båt så blir det bílligare. En hel båt kostar ca 1200 TBH.

Kradan är en mycket fin ö med vackra stränder och jättebra snorkling. När man kommer iland med båten och står med ryggen mot havet, gå då så långt till vänster du kan komma så hittar du den bästa snorklingen. Innan du kommer till den sista viken brukar vi lägga oss och simma ut och snorkla. Vid lågvatten kan man lätt fortsätta att vada över till den sista viken. Flera dagsutflykter brukar ankra i den vida viken för snorkling. På stranden längs viken ligger även en enkel resort. Som sagt flera dagsutflykter kommer till ön några timmar mitt på dagen. De lägger till vid en plats där det finns lite bord en bit upp från stranden.

När det gäller boendet så finns det mest enkla boenden samt en lyxigare variant. En liten varning vill jag ge för resorten Kradan Beach Resort. Har läst om gäster som bokat hemifrån och blivit så besvikna när de kommit dit att de lämnat ön efter första natten. Finns tydligen mycket råttor där som även kommer in i bungarna på natten. Tycker själv att resorten ser risig och misskött ut. Har ätit på restaurangen några gånger och maten är sådär och personalen är även de sådär, alltså inte speciellt trevliga.

Men besöker du Kradan så missa inte att äta på bungalowresorten "Lost paradise" mitt på ön. Tar ca 10 min att trava dit. Avskräcks inte av utseendet på resorten. Maten är jättegod.

Kradan är verkligen värt ett besök tycker jag.

Ha det bra
Britten
19 sep. 2009 17:32
Vi var där under 5 dagar i januari detta året. Hade lite otur med blåst, men det finns en underbar strand på västra sidan, Sunset Beach, som vi vandrade över till. Tog mindre än 15 min. Kradan är trots detta ett, i mina ögon,litet paradis! Enkelt o bra boende och ok mat. Bodde på Kradan Beach Resort. Absolut ingen trängsel. Vi har bokat några nätter även till vinterns resa.
Av Sofiah
10 okt. 2009 21:07
Vi var där (2 vuxna och 2 barn) 2007 och hade bokat i förväg. Ett katastrofställe skulle jag säga. Boendet på Den resort som är Lonely Planet är katastrof. Som öststats lägergård men katastrofal mat. Resorten i Djungeln som föregående talare om har bra mat. Jag skulle rekommendera att besöka Kradan över dagen och annars bo på Koh Mook. Där finns flera toppen ställen.! Trevlig resa.
Av Mariej
12 okt. 2009 14:32
Hej!!

Ja vi får se vad vi kommer att tycka om Kradan, vi är bokade 6 nätter.............. Har vänner som var där i jan o de var jätte nöjda!!!
Antingen gillar vi det eller så flyr vi kanske fältet!!!!
/Marie
Av Walle
29 dec. 2009 11:26
Hej Mariej!
Kan inte du berätta sen här på RG vad du tyckte om Kradan.
Intressant att höra vad ni tyckte.

mvh evawalle