Koh Chang och vad mer?

Av Stewall
27 aug. 2013 14:40
Visningar: 4932
Vi är 6 personer som anländer till Bangkok i slutet av januari, 4 vuxna och 2 ungdomar. Vi är borta 14 dagar planerar att
vara på Koh Chang större delen av tiden. Tänkte ta minibuss ner. Skall man boka innan eller är det bara att hugga en vi flygplatsen?
Var skall vi bo? Prio på fina ständer och fint vatten. Inga ryssar…
Är det en bra idé att kombina resan med Koh Samet eller Pattaya? Eller förtjänar Pattaya sitt dåliga rykte?
Är det värt att åka till Kambodja? Vart i isf?
Eller räcker det med dagutflykter till öarna runt och kring?
Hinner man T&R på samma dag? Går det speedboats från de flesta stränderna?
Av Marilcj
27 aug. 2013 16:31
Personligen hade jag hållt mig på öarna, i alla fall inte dragit iväg till Kambodja om ni bara ska va i Thailand i 2 v!
Finns ett par trådar om just boende på Koh Chang o hur du smidigast tar dig dit som uppdaterats den senaste veckan om du kollar efter, vissa ställer mer lämpade om man vill ha de lugnt o skönt andra om man vill ha hålligång.
Flyger ni hem i anslutning till en helg så varför inte avsluta med en natt eller två i Bangkok istället och shoppa loss på Helgmarknaden eller MBK, alltid uppskattat av ungdomar.
27 aug. 2013 23:07
Hej Stewall, Vilken flygplats landar ni på i Bkk och vilken tid på dygnet? Mitt tips är att ni tar er till Khosan Road som är en turist gata i Bangkok, där finns mängder med resebyråer som hjälper er att smidigt få tag i en minibuss till Koh Chang. Vad det gäller ställen att bo på skulle jag absolut tipsa om Kai Bae beach som ligger mitt mellan lonely meach och white sand beach.
Ska ni åka till någon annan ö tipsar jag om Koh Samet som är helt fantastiskt, lite lugnare än koh chang, undvik pattaya.
Dagsutflykter finns det gott om på Chang med bla. nattfisketurer, bad med delfiner och snorkelutflykter. Även baren Ting-Tong på Lonely beach är värd att åka förbi och lyssna på live reggae band samt en svensk bar på kai bae (Jonas Jonasson) som ägs och drivs av en av medlemmarna i svenska bandet Bob Hund.

Skulle som förra postaren rekomendera att ta två dagar i bangkok och shoppa innan hemresa på t.ex. MBK, det finns fantastiskt mycket mer i bangkok om man inte bara vill köpa turist prylar.

Hoppas ni fick några tips!
Av Vmalm1
28 aug. 2013 06:23
Föregående talare: Är det inte mest party ställen på kaosan road? Det är ju omtalat att va bangkoks "partygata", som dock ligger lite off. O långt från flygplatsen. Jag skulle bokat mini buss på internet så står dom där med en skylt på flygplatsen! Eller helt enkelt flyga ner till staden Trat för att sedan åka båt till koh chang . Undvik Pattaya!

Mvh
Av Marilcj
28 aug. 2013 07:07
Flygen från Europa landar alla på nya flygplatsen och det tar en bra stund m tåg alt ännu längre m bil till Kaohsan Road, jag hade oxå bokat iförväg på nätet alt kollat flyget ner!
Av Hille2
28 aug. 2013 07:19
Citerat från Betweenbars:
Hej Stewall, Vilken flygplats landar ni på i Bkk och vilken tid på dygnet? Mitt tips är att ni tar er till Khosan Road som är en turist gata i Bangkok, där finns mängder med resebyråer som hjälper er att smidigt få tag i en minibuss till Koh Chang. Vad det gäller ställen att bo på skulle jag absolut tipsa om Kai Bae beach som ligger mitt mellan lonely meach och white sand beach.
Ska ni åka till någon annan ö tipsar jag om Koh Samet som är helt fantastiskt, lite lugnare än koh chang, undvik pattaya.
Dagsutflykter finns det gott om på Chang med bla. nattfisketurer, bad med delfiner och snorkelutflykter. Även baren Ting-Tong på Lonely beach är värd att åka förbi och lyssna på live reggae band samt en svensk bar på kai bae (Jonas Jonasson) som ägs och drivs av en av medlemmarna i svenska bandet Bob Hund.

Skulle som förra postaren rekomendera att ta två dagar i bangkok och shoppa innan hemresa på t.ex. MBK, det finns fantastiskt mycket mer i bangkok om man inte bara vill köpa turist prylar.

Hoppas ni fick några tips!
Absolut sämsta tipset att åka ända från flygplatsen till Khao San road för att hitta en minibuss! Det blir en jättelång omväg helt åt fel håll. Räkna med att förlora flera timmar + att mycket scam förekommer med resorna från KSR. Boka iförväg eller ta en direkt på flygplatsen. Man kan även åka stor buss till färjeläget från flygplatsen, det tar inte mycket lägre tid om man landar i anslutning till någon avgång och kostar nästan ingenting. Dessutom slipper man sitta inklämda i en fullpackad minibuss med en chaufför som kör som en dåre ;)
Av Stewall
28 aug. 2013 10:08
Tack för alla tips jag fått. Jag nu sett att det finns andra trådar med likande frågor. Jag har kommit längre i min planering. Lägger ner Kambodja och Pattaya vilket jag kanske insåg redan innan. Skönt att få det bekräftat. Vi landar tidigt på morgonen så vi hinner gått och väl ta oss till Koh Chang.
Låter som bra idé att boka minibuss på nätet så att väntar där med skylt. Någon annan tipsade om någon "Frank" Norrman som verkade seriös, finns det sådana... Antar att man då får en egen minibuss?
Man kanske inte upplagd för leta buss efter 14 tim på flyget.
En trip till koh Samet på nervägen eller hemvägen och lite Shopping på BKK någon dag på hemvägen för ungdomarna har ju flera av Er rekommenderat.

Sedan är det bara "bara" att strand och hotel på Chang. White Sands verka fler av Er välja bort. Är de andra strändenra ok. Tror jag läst någon, grumligt vatten, vassa snäckor och om maneter?

Det blir då 8-9 dar kvarpå Chang. Skall man då bo på samma ställ hela tiden? Effer skall man flänga omkring på mer än 1 hotell?
Antar att måste boka innan på nätet när man är 6 pers.
Av Kentbra
31 aug. 2013 05:12
Men varför sätta sig på en ö som Koh Chang.
Allt är dubbelt så dyrt som på fastlandet.
Av Minnap
31 aug. 2013 07:04
Dyrt?Kan jag inte hålla med om plus att jag tycker att ön är vacker.
Av Vmalm1
31 aug. 2013 09:09
Man blir Thailands-snål där men inte är det dyrt skulle jag säga
Av Grogga
31 aug. 2013 14:35
Vi var där ifjol kaibae beach och by är ett bra tips om ni inte vill ha hålligång då skulle jag rekomendera White Sand beach. vad gäller buss har jag bokat nu i december med samma som vi åkte ifjol, ifjol var vi 6 vuxna och två barn iår bara två av varje. Priset är runt 5000 baht per tur inkluderat med båt. det bokas genom cocodeebokohchang.com och fugerade perfekt ifjol. Det går även att åka buss från flygplatsen till färjan och därifrån lösa allt själv mer info på kohchang.se

/Roger
Av Stewall
31 aug. 2013 16:08
Tack igen för alla tips. De är ju inte helt entydiga men det är väl tjusnigen att vi alla tycker lite olika.
Jag får nog spana in lite hotell på Kai Bae och Lonely beach. Tolkar det som att det bra ständer och fint
vatten där? Vidare att det är förhållandevis lugnt där vilket är bra då man lämnat värsta partyåldern och ungdomarna ännu inte kommit dit. Sedan är det väl inte långt ner till stället som alla båtar utgår ifrån.
En tuk tuk dit lär väl inte kosta mer än det gör att ta sig förbi en trängselskattestation i Göteborg.

Frågan är om det är värt att stanna till på Koh Samet på vägen ner eller på fastlandet i närheten av färjelägret.
Vi är trots allt bara 14 dagar i Thailand. Vad tycker ni? Jag hittade heller in några bra hotell på Koh Samet.
Det var även svårt att välja strand där då det var så många.

Av Star1
31 aug. 2013 19:23
Har varit två gånger på Koh Chang senast under jul och nyår i 4 veckor 2012-2013,flyger från Bangkok till Trat och sedan med liten buss med över färjan och till vart man vill bokar man vid flyget i Trat, det står sk taxi minbussar vid flygplatsen dom står och väntar, har man bokat hotell på Koh Chang kan man även boka pickup innan via hotellet, flyget tar ca 1 timma från Bangkok Jag tycker att White Sand beach är helt ok, lite mer att göra än på dom andra stränderna, speciellt om man har ungdomar med sig så är Lonely Beach ( drugs) mest bag packers inte det bästa stället för dom tycker jag. Vi bodde flest nätter på Klong Prao Beach och sedan runt på White Sandbech och Koh Kood.

Varför inte besöka dom fina öarna rund Koh Chang som Koh Kood eller Koh Mak har varit på Koh Kood två gånger helt underbart vissa stränder är som ett vy kort, ensamma stränder med kokosträd, dom hotellen är helt underbara tar hand om en , enkelt på dom flesta av hotellen men vilken mat och härliga bad! Koh Kood är en stor ö som ligger utanför Kambodja på vägen ut ser man mycket av dom andra öarna som man stannar vid och släpper av folk, tiden tar ca 1-2 tim med speedboat beroendes på hur mycket dom stannar och släpper av vid olika öar på vägen.

Speed boat går från hamnen på Koh Chang , Bang bao där ligger även marknaden om man vill passa på att shoppa på Koh Chang.
Finns mycket att göra och se runt och på Koh Chang kan verkligen rekommendera att åka dit!
Av Stewall
1 sep. 2013 00:07
Är möjligt att ta en tur till Koh Kood och Koh Mak över dagen eller behöver man övernatta?
Av Hille2
1 sep. 2013 08:58
Ingen mening med att åka dit om man inte övernattar.
1 sep. 2013 09:26
Hej!
Spana in Siam Beach Resort på Koh Kood. Närmare paradisstrand kommer du inte i Thailand! Kommer ett återvända dit till vintern. Bra boende, bra mat o skön atmosfär! Och som sagt. Magisk vy över den lilla viken!
Av Walle
2 sep. 2013 17:23
Hej
Vi var till koh Chang förra året, hade tänkt tagit en minibuss på flygplatsen ner men tyvärr så hade den redan gått när vi landade... Vi skulle få vänta 3 timmar till nästa och då gjorde vi ett stort misstag :-(
Tog en taxi istället för att vänta på nästa buss...

Taxichaufförerna som står utanför flygplatsen kör dygnet runt, för att orka det tar dom droger för att orka...
Vi trodde inte att vi skulle komma fram helskinnade... Han körde oerhört fort, vinglande och ibland nickade han och somnade till...
Som tur var satt gubben min i framsättet och fick rycka tag i ratten ibland och hojta till så han skulle hålla sig vaken... Inte hjälpte det heller med att vi bad att få ta några raster han var trött ändå :-(

Aldrig mer en taxi från Bankoks flygplats :-(
Tror det är bättre att man beställer minibuss i förväg!!
Av Stewall
2 sep. 2013 22:14
Ok, det blir nog inte taxi ner till Chang...
Vilka av öarna rekommenderar ni ett besök på? Vilka öar kan man ta dagsutflykter till? Typ bad- och snorkeltur. Koh Wai?
Skall man till Koh Maak har jag förstått det är övernattning som gäller . Men var det inte en massa sandloppor där. Eller var det bara på en speciell strand?
Sedan är det dags för året dummaste fråga - Är det rycksäck som gäller eller kan man komma dragandes med en resväska på små hjul..? Kanske man bli portad redan på färjan då.
Av Marilcj
3 sep. 2013 00:18
Citerat från Walle:
Hej
Vi var till koh Chang förra året, hade tänkt tagit en minibuss på flygplatsen ner men tyvärr så hade den redan gått när vi landade... Vi skulle få vänta 3 timmar till nästa och då gjorde vi ett stort misstag :-(
Tog en taxi istället för att vänta på nästa buss...

Taxichaufförerna som står utanför flygplatsen kör dygnet runt, för att orka det tar dom droger för att orka...
Vi trodde inte att vi skulle komma fram helskinnade... Han körde oerhört fort, vinglande och ibland nickade han och somnade till...
Som tur var satt gubben min i framsättet och fick rycka tag i ratten ibland och hojta till så han skulle hålla sig vaken... Inte hjälpte det heller med att vi bad att få ta några raster han var trött ändå :-(

Aldrig mer en taxi från Bankoks flygplats :-(
Tror det är bättre att man beställer minibuss i förväg!!
Seriösa taxichaufförer på BKKs flygplats står inte utanför, de har bilarna nån våning under och har man inte bokat en i förväg gör man de vid någon av diskarna inne på flygplatsen...under våra 9 år i Thailand har vi aldrig varit med om någon påverkad chaufför i Bangkok, ja inte annars heller, men så har vi oxå fått itutat oss vilka man ska undvika o vilka som är ok.
Av Marilcj
3 sep. 2013 00:21
De e ju klart smidigare att resa m ryggsäck