Kan man resa till Filippinerna i december?

10 nov. 2013 21:11
Visningar: 2741
Hej!
Jag har bokat en resa till Filippinerna i mitten av december. Vet inte hur jag ska tänka efter tyfonen som dragit fram och skapat massförstörelse. Tanken var att spendera tid bland annat på malapascua och boracay. Jag vet inte ens om det går att ta sig runt?

Tacksam för tips, råd och tankar kring detta.
Av Emh87
10 nov. 2013 22:12
Jag ska dit 25 dec - 5 jan.

Jag mailade hotellet vi ska bo på där och de sa att det var ok i Cebu, nere i sydväst i Moalboal.

Men vad tror ni om Boracay och Cebu, Moalboal. Ingen som hört annat uppdaterat?
11 nov. 2013 15:20
Samma här. Har bokat från julafton och 3 v framåt. Landar i Manilla. Ännu inte bokat hotell men låter ju som det man vara svårt eller farligt att ta sig fram där i ett land som verkar fått sig en rejäl smäll av stormen och 1000-tals människor bor i temporära bostäder. Planen var att ta sig ner till Cebu och siquor, bohl och Malapasqua.
17 feb. 2014 16:15
Hej! Någon som varit i Boracay och vet status?
Av Emh87
17 feb. 2014 19:13
Ja. Det var i princip lugnt sen dag 1. Jag var där 30 dec. - 6 jan. Det var lugnt. Man märkte inget.

Men...! jag skulle inte åka dit igen. Mycket turister, mycket strandförsäljning, stranden är inte som på bilderna. Ska jag till Filippinerna igen siktar jag nog på Bohol och/eller Palawan.
Av Php
18 feb. 2014 18:12
Saraerika

Smaken är såklart som baken, jag tycker Boracay är toppen, har varit där 3 gånger senast nu i januari 10 dagar.
Det finns ju andra stränder än white beach, ex. jättefina Puka eller Diniwid som är jättefin (ligger runt hörnet efter white beach)..
Fast beroende på när du åker kommer det vara olika mycket folk.
Vi var där 10e januari och visst det var en del folk men du fick lätt plats precis var som helst på stranden & i havet utan att det var det minsta trångt.
Gången innan februari/mars 2011 var klart mindre folk.

Visst finns det en hel del strandförsäljare men de flesta finns på strandpromenaden inte på beachen. Kan man säga 'no thank you' på ett artigt sätt fungerar det fint :)

Ska du till Bohol, de flesta åker nog till Panglao (ön jämte) kan jag tro, då kommer du till ett litet mini Boracay. Men har man varit på Boracay innan Bohol blir man lätt lite besviken. För det är klassillnad!
Men som bonus kan man åka till Chocolate Hills, det är toppen!

Palawan är en helt annan historia mot Boracay, toppenställe, verkligen vackert och inte mycket folk då vi var där mitten december till dagen innan julafton. Passa på att åka till Sabang & kika på Underground River!

Allt beror ju på vad man är ute efter :)

Mvh
18 feb. 2014 19:38
Är läget OK i Palawan och El Nido? Var dom hårt drabbade av tyfonen?
Av Php
18 feb. 2014 19:59
Det blåste mycket men de var inte drabbade. Däremot Coron.
18 feb. 2014 20:26
Ok bra. Tack för svar. Har du även koll på Bohol och hur tyfonen drog fram där? Södra stranden tex?
Av Php
18 feb. 2014 20:54
Om du tänker på ön nedanför Bohol, Panglao?
Det ska inte vara några problem.
Men de hade ju även en kraftig jordbävning nån månad innan tyfonen (Bohol). En hel del byggnader blev förstörda + den ena utsiktskullen i Chocolate Hills. Men den ska vara ersatt av en annan kort tid därpå.

Däremot norra delarna av Cebu, typ Bantayan & Malapascua men särskilt Bantayan blev värre drabbat. Men vad jag vet & har läst på forum & i en grupp jag är med i på facebook ska det vara ok nu i 2 månader åtminstone.

Men åker du till Palawan kommer du ej märka att det varit något oväder alls.

mvh
18 feb. 2014 22:18
Du har stenkoll - STORT TACK FÖR DINA SVAR! Det var Alona Beach som jag hade satt in siktet på.

Palawan låter förbannat vackert, men med en 4-åring i bagaget så är jag lite orolig att Palawan och tex El Niro blir lite för äventyrligt, då hon troligtvis helst enbart vill kuta ner från hotellet och ner på stranden nedanför. Jag gissar att Alona Beach då är ett bättre alternativ.

Vi var på Boracay förra året och har fått ett gigantiskt mersmak.
Av Php
18 feb. 2014 22:27
:)

Vi hade en 5 & 9 åring med, funkade fint för det allra mesta :)
Men Bohol & Alona är klart enklare!
Finns en del bra shopping i Tagbilaran. Hyr en taxi för hela dan så kör de er dit ni vill & väntar på er, smidigt!

Palawan får du spara tills en annan gång, härligt att ha nåt att se fram emot :)

Nästa gåns ska vi försöka utforska Cebu lite mer förutom Moalboal som vi var i december, Bantayan & Malapacua ligger bra till :)
19 feb. 2014 22:39
Ha ha... imponerande.

Det blir Bohol nu. Råkar du veta hur mycket tid man bör behöva mellan terminalerna 1 och 2 i Manilla? Sist åkte vi mellan 1 och 3 (har jag för mig) och det tog flera timmar. Ligger 2:an bättre till kanske?

Spännande med Cebu. Även det är givetvis lockande!!!
Av Php
20 feb. 2014 16:34