Kalifornien - rundresa utan bil

27 juni 2013 12:26
Visningar: 867
Jag och en tjejkompis planerar att resa runt i Kalifornien till våren. Vi vill gärna vara iväg två månader så någon brådska med att hinna med mycket finns inte. Vi förstår dock att vi ändå inte hinner se allt och vi vill nu ha era bästa tips!

1. Vad får vi inte missa? San Fransisco och LA är givet redan!

2. Vi är under 25 och kommer inte kunna hyra en bil. Vet att det ibland finns möjlighet att vara 21 men det är vi inte heller, haha. Så, jag antar att kollektivtrafiken inte är som här i Sverige, men hur tar man sig runt i Kalifornien? Är det dumt att planera en resa där utan att kunna köra bil?

3. Vad tror ni om budget för två månader? Allt som allt; flyg, hotell, mat, fickpengar osv.

4. Något att tänka på? Vi är väl relativt resvana för vår unga ålder men alla tips uppskattas!

Vi är oerhört tacksamma för all hjälp!
27 juni 2013 16:10
Citerat från Fridaskold:
Jag och en tjejkompis planerar att resa runt i Kalifornien till våren. Vi vill gärna vara iväg två månader så någon brådska med att hinna med mycket finns inte. Vi förstår dock att vi ändå inte hinner se allt och vi vill nu ha era bästa tips!

1. Vad får vi inte missa? San Fransisco och LA är givet redan!

2. Vi är under 25 och kommer inte kunna hyra en bil. Vet att det ibland finns möjlighet att vara 21 men det är vi inte heller, haha. Så, jag antar att kollektivtrafiken inte är som här i Sverige, men hur tar man sig runt i Kalifornien? Är det dumt att planera en resa där utan att kunna köra bil?

3. Vad tror ni om budget för två månader? Allt som allt; flyg, hotell, mat, fickpengar osv.

4. Något att tänka på? Vi är väl relativt resvana för vår unga ålder men alla tips uppskattas!

Vi är oerhört tacksamma för all hjälp!
1) San Diego är väldigt trevligt, Solvang intressant att se.

2) Bil är ju det lätta och smidiga alternativet, det går så klart utan men allt tar längre tid, man kommer inte vart som helst (alternativt får man åka Taxi en hel del) Hyra cykel kanske för att se sig om i lite mindre geografiska områden, i S.F är det väldigt populärt även om där är backigt.

3) Budget är omöjligt att svara på, som jag alltid svarar, kolla upp vad det ni är intresserade av, hotell ni kan tänka er, mat ni tänker äta, det ni ska shoppa o.s.v. kostar sen är det bara att lägga ihop.

4) Den frågan passar jag på då det är väldigt mycket mer än jag orkar skriva här, precisera gärna.
27 juni 2013 17:24
Tack för ditt svar Floridasidan!

Har du kunskap om hur det ser ut när vi vill ta oss från ställe till ställe? (Ex. SA-LA) Vet att avstånden är välidgt stora men går det bra bussar, finns tåg?
27 juni 2013 18:04
Citerat från Fridaskold:
Tack för ditt svar Floridasidan!

Har du kunskap om hur det ser ut när vi vill ta oss från ställe till ställe? (Ex. SA-LA) Vet att avstånden är välidgt stora men går det bra bussar, finns tåg?
Förutom Amtrak på tåg så är Greyhound stora på busstrafiken.

En mycket bra funktion på Google maps är att man kan få en ruttbeskrivning mellan två punkter, även via kollektivtrafik.

Sen kan det ofta vara idé att åka med någon arrangerad utfärd, det kostar klart men man får se mycket utan att slösa en massa tid. "Hop on hop off" bussar är ju ofta bra sätt att ta sig runt och få se mycket inne i städerna.
28 juni 2013 09:39
Tack Blomkviist och Floridasidan! Får kolla!
28 juni 2013 09:49
Citerat från Blomkviist:
Kolla in amtrak för buss och tåg i USA :)
Förresten, har du någon kunskap om i fall detta är tågbiljetter man behöver boka innan eller kan köpa på plats den dagen man vill åka?
28 juni 2013 11:25
Jag själv skulle iaf försöka boka dagen innan om man vet att man ska åka en längre sträcka. Mest för att veta att det är garanterat att man kan åka med. Nu är det inte jättevanligt att tågen blir fulla men skönt att slippa krångel på stationen :)
28 juni 2013 11:27
Sen till Budget. Jag och en kompis ska åka 3 månader i April men vi ska hyra bil och plöja igenom 39 delstater så vi kommer ha lite mer kostnader på bil och bensin men vi har 100 000 som budget per person. Då är det med boende, flyg, mat, utflykter, bil, bränsle, shopping och allt där emellan :)