Julmarknader i Berlin

24 okt. 2014 10:45
Visningar: 2522
Hej,
Jag ska ta med familjen till Berlin 1-3 december. (Jag, frun och vår 5-åriga son)
Ingen av oss har varit där innan, så behöver tips på vart man ska bo. Tanken är att vi ska besöka någon julmarknad i alla fall eller kanske två :) Enklast transportmedel är väl kollektivtrafik eller är det Taxi?!
Kom gärna med massor av tips och förslag.
(Boende, stadsdel och vad vi inte ska missa)
24 okt. 2014 14:45
Hej

Jag ska själv till Berlin i början på december för att besöka några julmarknader. Eftersom jag heller inte varit där tidigare kan jag inte ge några specifika tips. Jag har läst lite på den här sidan

http://sv.allexciting.com/berlin/christmas-markets/

och jag har även köpt en reseguide som jag ska läsa inför resan. Hotellet vi ska bo på heter Derag Livinghotel Henriette. Det ligger precis vid en tunnelbanestation men det är gångavstånd till Gendarmenmarkt som är en av de populära marknaderna.

Jag har fått tips om en restaurang som vi tänkte besöka, den heter Die Berliner Republik. Den som tipsade mig sa att det serverades mycket god korv med hemlagat potatismos. Det ska visst vara en typisk Berlinsk restaurang som även serverar många ölsorter, om man är intresserad av det.
Av Desires
24 okt. 2014 23:40
Berlin är mysigt att vara i när det är julmarknader! Vi var där sista veckan i november för ett par år sedan, bodde i Mitte", som sägs vara Berlin hjärta. Vårt hotell "Alexander Plaza" låg verkligen i mitten av det trevligaste området i Berlin, tyckte vi - vi promenerade till restauranger, sevärdheter och alla julmarknader. Men förstår att det inte är att tänka på när man har en 5-åring med sig. Då är det nog bäst med kollektivtrafiken, bussarna verkar funka bra där.

Det lär finnas ett 60-tal olika julmarknader här, den allra finaste och mest romantiska julmarknaden var den som ligger vid Gendarmenmarkt, vid Berlins äldsta torg. De hade även ett showprogram med jonglörer, eldslukare och internationella musiker. Vi tyckte nog att de tänkt mycket på barnen vid alla julmarknader - det fanns oftast karuseller, ponnyridning, små tåg etc, så din son kommer nog också gilla detta.

I skuggan av TV-tornet och ett blinkande pariserhjul ligger julmarknaden vid Alexanderplatz, en av stadens mest populära nära Berliner Dom. Och på Winter World på Potsdamer Platz, finns världens längsta flyttbara kälkbacke - tolv meter hög och 70 meter lång. Samt en 500 kvadratmeter stor skridskobana som kanske gör detta till en av stadens mest barnvänliga julmarknader

Jag hoppas och tror att ni kommer få det jättemysigt! Här hittar du lite foton o mer tips från vår Berlintur före jul förra året. http://www.desires.se/#post160
25 okt. 2014 16:42
Är det smidigast att ta sig runt med Taxi eller lokala färdmedel tunnelbana alt buss???
1 dec. 2014 10:06
Kom hem från Berlin igår.

Det är lätt att ta sig till marknaderna med S & U-bahn eller buss.

Vi besökte marknaderna vid Gendarmenmarkt, Charlottenburg slott, Neptunbrunnen (vid röda rådhuset St. Mary´s), Alexanderplatz och Kaiser-Wilhelm Gedächtniskirche.

Vi tyckte att den vid Röda Rådhuset var trevligast och Alexanderplatz ligger nära så man besöker ju båda samtidigt. Alla är trevliga och har liknande utbud men är man i Berlin ett par dagar hinner man besöka flera.

Vi bodde nära Gedächtniskirche, Bahnhof Zoo, Kudam, bra men ännu bättre är det nog att bo i "Mitte" som känns ännu livligare och har ännu större utbud av det mesta.
1 dec. 2014 10:31
Citerat från Floridasidan:
Kom hem från Berlin igår.

Det är lätt att ta sig till marknaderna med S & U-bahn eller buss.

Vi besökte marknaderna vid Gendarmenmarkt, Charlottenburg slott, Neptunbrunnen (vid röda rådhuset St. Mary´s), Alexanderplatz och Kaiser-Wilhelm Gedächtniskirche.

Vi tyckte att den vid Röda Rådhuset var trevligast och Alexanderplatz ligger nära så man besöker ju båda samtidigt. Alla är trevliga och har liknande utbud men är man i Berlin ett par dagar hinner man besöka flera.

Vi bodde nära Gedächtniskirche, Bahnhof Zoo, Kudam, bra men ännu bättre är det nog att bo i "Mitte" som känns ännu livligare och har ännu större utbud av det mesta.
Tack för tipset! Vi åker på torsdag och ska besöka flera av dessa julmarknader.