Jul i New York, första gången i USA

Av Rope_14
25 aug. 2013 11:04
Visningar: 10523
Hej!

Skall resa med fru och dotter (15år) till New York den 19dec och stanna till den 27dec. Vi blir alltså borta över jul. Har bokat hotell på Manhattan (The Waldorf Astoria).

Vill ha lite tips om aktiviteter, (shopping för tjejerna), och sevärdigheter som vi inte får missa vid juletider.
Finns det något speciellt ställe man bör gå till för att fira en riktig amerikansk jul den 25e?

Hur tar man sig bäst från flygplatsen (JFK, Newark), till hotellet, buss, tåg, taxi? Vad kostar det ungefär?

Finns säkert annat som man bör veta och tänka på.

Tacksam för tips och råd inför resan.

R
Av Peter_o
25 aug. 2013 12:46
Jag skriver mer senare, men JFK och Newark är två olika flygplatser. SAS landar på Newark (EWK) och många andra på JFK. Vilken kommer du till?

/PeterO
25 aug. 2013 13:13
Rope - eftersom ni bor på Waldorf så antar jag att money is not a problem. Taxi är så klart det enklaste - ni ställer er i taxikön, han lägger in väskorna, han kör er till dörren och någon tar hand om väskorna därifrån.

Taxi är inte billigaste alternativet och kanske kan ta längre tid än nåt som går under marken.
Men det är inte heller lika hutlöst dyrt som i Sverige. Till priset tillkommer vägtullar.
Ett annat ganska smidigt sätt är att åka shuttle, lite billigare och även här kommer ni till dörren på en sittning, men ni delar bil och det kan ta lite extra tid om ert hotell inte är första stoppet. Å andra sidan får ni lite sightseeing.

Så där, jag lämnar nu rum till budgetexperterna för att berätta hur tåg och buss tar er till hotellet. :)
Det går att spara pengar.
Av Rope_14
25 aug. 2013 16:33
@ Nisse2ears
Nja, "money is not a problem" stämmer väl inte riktigt. Men det är ju jul och vi tänkte att vi kanske aldrig mer kommer till New York, så det är lika bra att bo riktigt bra. =) Har fortfarande en budget att hålla oss till. Tänker också på ett smidigt och snabbt sätt att ta sig till hotellet. Då kan det iofs få kosta lite extra.

@ Peter_o:
Vet att de är två olika flygplatser. Visste inte vilket bolag vi skulle åka med bara. Vi landar iaf på JFK (Norwegian).
25 aug. 2013 16:35
Ni kommer att älska Waldorf Astoria, har bott där en gång tidigare och det var en riktig upplevelse. Missa inte deras söndagsbrunch!!

Jul i New York är något utöver det vanliga, galna dekorationer och allt är riktigt stort! Shoppingen under jul är grym, rea överallt men samtidigt står många hyllor tomma p.g.a. julruschen. Den 24 december är det 50% på allt i nästan alla butiker. Henri Bendel på 5th avenue (alla kvinnors drömbutik som vanligtvis är väldigt dyrt) har 50% på allt i butiken 24 dec, Ann Taylor med. Jag minns att butikerna på 34th street hade massvis med rea den 24e och Levi's butiken hade 50% på i princip allt, Victoria's Secret reade ut massor. Även Macy's och Bloomingdales hade väldigt väldigt mycket rea under den perioden.

Ett tips är att åka till Jersey Gardens Outlet, mycket bra shopping och det är inomhus så man slipper frysa. Det går bussar från Port Authority direkt till Jersey Gardens entré och dessa går jätteofta! Där finns en Victoria's Secret outlet som är otroligt billig.

Bra shopping finns också på
Nordstrom Rack - 14th Street (mellan 4th Ave och Broadway, Union Sq)
Designer Shoe Warehouse – Union Sq
Zacky’s – bästa converseutbudet (SoHo)
Burlington Coat Factory - Union Sq över DSW
Tj Maxx - 19th and 6th ave
SoHo - börja i korsninen Canal Street and Broadway och fortsätt uppåt mot Union Sq

Sevärdheter vid jul:
Julgranen vid Rockefeller Center (Gå inte 25e, det är kaos där då)
Juldekorationerna vid Radio City Hall
Gå och kolla på alla skyltfönster längs 5th avenue (Bloomingdales - Barneys - Bergdorf Goodman - Saks 5th ave - Lord & Taylor - Macy's)
Om ni vill kolla på riktigt amerikansk julpynt: Dyker Heights, Brooklyn: Dyker — 12th Avenue between 82nd and 85th streets, and 84th Street between 10th and 13th avenues finns riktigt typisk amerikansk dekoration, denna gata brukar vara med i många filmer och tävlingar p.g.a. deras grymma pynt.

Taxi tyckte jag var bäst från båda flygplatserna!
Av Tipp1
25 aug. 2013 18:39
Håller fullständigt med :) ta taxi vi skulle åka sån shuffel och fixk vänta säker över 1 timme. Var till New York nu i sommar helt cool stad måste dit på vintern med:) Dottern min har bott där i 1 år och Julen är tydligen magisk:) Om nu ska upp i Empier state bulding vilket är hur coolt som helst så ta en guidad tur 10 dollar extra men klart värt hela besöket, och han som snackade i lurarna var riktigt bra:) Och som tidigare sa så är Viktoria S en toppen butik, sen hittade vi en butik som hette Old navy , hur billigt som helst kommer inte ihåg vart den ligger dock, inte så långt från time square om jag minns rätt, galet med butiker;)
Gå på hockey det ska då vi göra nästa gång:)
25 aug. 2013 18:56
Här är min tips. Jag var I NY I april med min 17-åriga dotter.

Hon älskade att shoppa på Victoria´s Secret Pink avdelningen. Den finns I den stora butiken på 34 street och nere I Soho (Broadway). Där finns även träningskläder, badkläder, väskor.
Abercrombie & Fitch – 720 -5th Ave (vid 56 str) nära Central Park, var också poppis.
DSW -massor med skor
Stora outletten I södra Manhattan Century21. Kom tidigt när de öppnar.

Åk upp I den snurrande restaurangen/loungen The View som ligger på 47 o 48 vån i Marriott Marquis Hotel. Ta en drink och se Manhatten I nattbelysningen. Man behöver inte reservera. Kom I tid, för efter kl 21 är det åldern 21 och äldre som gäller. Vi åt aldrig mat däruppe för jag hade läst att den var inget vidare (och dyr) men jag kanske har fel.

Gå på musical. Vi gick och såg en som precis hade haft premier " Kinky Boots".

Åk upp I Top of The Rock -där ser du även Empire State building.

Om du vill överraska dina kvinnor - hyr en limousine en kväll och åk runt I några timmar. Det var succe hos min 17-åring.

Packa så lite som möjligt för ni kommer att behöva plats I resväskorna när ni reser hem.
Av Peter_o
25 aug. 2013 20:27
OK, du skrev "flygplatsen (JFK, Newark)" så jag tolkade det som en.

Är man 3 så tror jag inte det lönar sig att åka shuttle, de kostar över $20 per person och taxi har fast pris (tror det är $50) men det tillkommer tull och dricks. Som andra skrivit, till det hotellet åker man inte tunnelbana, annars går det för $5 (möjligen höjt till $6) plus att man köper ett 7-dagars Metrocard för $30.

Till det som nämnts lägger jag Radio City Christmas Spectacular, showen med bl a Rocketts. Köp biljetter i förväg på ticketmaster.com. Tyvärr är det inga amatörtävlingar på Apollo Theater under den period du är i sta'n.

Nu är ju ett av nöjena att gå runt på Manhattan och upptäcka saker, men du kan ju vara uppmärksam på din dotter så hon inte går förbi Abercrombe & Fitch och Hollister. De affärerna har ju som signum att inte synas. De ligger i alla fall på höger sida av 5th Avenue för dig som går den söderut. Abercrombe ligger vid 56th Street och Hollister lite mer söderut. Juicy Couture ligger ytterligare en bit söderut. Förslagsvis så talar du inte om detta för din dotter, men var beredd på att springa efter henne och ha kreditkortet redo när hon får syn på affärerna :)

/PeterO
Av Peter_o
25 aug. 2013 20:50
Jag måste kommentera "Men det är ju jul och vi tänkte att vi kanske aldrig mer kommer till New York.".
Innan jag åkte till New York första gången 2004 kunde jag knappt tänka mig att åta till samma stad speciellt ofta. London, Paris och Rom kan man ju åka till vart femte år eller så. Men nu har jag varit i NY 13 ggr.

Men aldrig över jul, så din fråga "Finns det något speciellt ställe man bör gå till för att fira en riktig amerikansk jul den 25e?" kan jag inte besvara med mer än att det nog är lämpligt att boka restaurant snart.

Titta gärna in på Svenska kyrkan: 5 East 48th Street mellan 5th Avenue och Madison Avenue.

Jag vet inte om den här länken tillför något matnyttigt, men kolla in:
http://bloggar.aftonbladet.se/bjurmansnewyorkblogg/2012/12/it-was-christmas-eve-babe/

/PeterO
Av Rope_14
25 aug. 2013 21:05
Tack för alla svar som ramlat in under dagen.

Vi har spenderat den största delen av söndagen framför datorn och lusläst bloggar och reseguider. Blir mycket att göra under 7 dagar. Kanske borde bokat 14! =))

Ni får gärna fortsätta att lämna förslag, det är ju ett tag kvar till jul.

/R
Av Peter_o
25 aug. 2013 21:34
Citerat från Rope_14:
Tack för alla svar som ramlat in under dagen.

Vi har spenderat den största delen av söndagen framför datorn och lusläst bloggar och reseguider. Blir mycket att göra under 7 dagar. Kanske borde bokat 14! =))

Ni får gärna fortsätta att lämna förslag, det är ju ett tag kvar till jul.

/R
Nja, 14 dagar orkar man knappast, för även om man har Metrocard så man åker gratis på tunnelbana och bussar så blir det mycket gående (se ovan ang ett av de största nöjena). Du stannar ju ganska optimalt med 7 hela dagar i NY, då du har ett Metrocard som gäller alla de dagarna. Fast Norwegian går väl hemåt rätt sent på kvällen.

För att tillföra lite lök till laxen så ska jag tala om att jag inte tror på Hop On/Off-bussarna eller på de CityPass som ger billigare entré. Bussarna kan ju diskuteras, man måste ju ändå ta sig till de ställen där de stannar och det gör man billigare på andra vis, och CityPass hinner man aldrig utnyttja så det lönar sig.

På tal om pass så får du 10% på Macy's om du visar passet (alltså det riktiga svenska passet) i informationen.

/PeterO
25 aug. 2013 22:13
Jag håller absolut inte med om att 14 dagar är för mycket i NYC, har spenderat så mycket som tre veckor där och hade utan problem kunnat spendera ytterligare tre veckor. Nästa sommar åker vi iväg en hel månad, tröttnar aldrig! :-) Det är nog olika för alla och jag håller med om att man går väldigt mycket, men med bekväma skor så har jag inte märkt att det har blivit för jobbigt. Vi brukar göra så att vi går flera dagar i rad och har kanske 1-2 vilodagar då vi bara hittar på grejer kring hotellet, sen går vi intensivt 4-5 dagar osv... Har aldrig åkt buss i NYC och har endast åkt tunnelbana två gånger.

Tänk på att det är extremt kallt i december (kallare än Sverige), långkalsonger och lager på lager är ett måste. Butikerna, restauranger osv är ju väldigt varma så ni måste ha lager på lager så ni kan ta av er när ni känner för det.
29 aug. 2013 07:56
Hej!
För 2 år sedan besökte vi jul i New York med 3 tonårstjejer :) Vi gjorde upp en "dagordning" när vi åkte och det var toppen. Då visste vi vad som stod på schemat dagligen.
Vi kom från Newark med tåg till Penn Station och bodde på Pennsylvania mitt emot. Slängde in väskorna och gick direkt till Empire State Buildning. Perfekt att gå på eftermiddagen. Mindre folk och du ser mörkret sänka sig över staden samtidigt som ljusen tänds.
Dagen därpå tog vi tunnelbana till Memorial. Gick sen till hamnen och tog en båt över till Staten Island (gratis t/r) så vi kom så nära frihetsgudinnan som möjligt. Den renoverades just då så det var ingen ide att åka dit.

Tillbaka på Manhattan gick vi till det svenska fiket "FIKA" och drack choklad och lussebulle. En perfekt julafton. Promenad sen genom hela Manhattan till Hotellet.

Sen blev det Musikal (missa inte) en annan kväll (med Daniel Radcliff - Harry Potter, biljetter beställde vi här hemma via nätet), Central Park, B & H, Shopping på Macys och andra små affärer längs 7nde Ave mot Times Square, Rockefeller C.Det finns mycket att se i New York men inte gärna mer än 2 aktiviteter per dag. Blir för stressigt annars.

Under julen kan affärer vara stängda och de som har öppet öppnar dessutom rätt sent i jämf. med här hemma. Någon dag får också vara "flaneringsdag". Ta på er bekväma bra skor och varma tröjor. Vi hade mycket kallt även om solen sken. Visste om kylan men åkte på att köpa fler tröjor ändå.

I år åker jag och sonen dit på julafton. Dottern kommer efter några dagar senare och vi ska fira nyår tillsammans. Bor återigen vid ESB för att ha nära till Times Square på nyårsafton. Denna gången kommer vi att åka sightseeingbussar "hoppon hoppoff´", besöka musikaffärer (båda ungdomarna är musiker), hitta några mysiga jazzklubbar och museer. Finns många roliga museer i NY. Det missade vi förra gången eller hann inte.

New York kan man åka till flera gånger och min upptäcksfärd har precis börjat.
Hoppas ni får en fantastisk jul i New York / jag vet att vi får det :) Lycka till
Citerat från Rope_14:
Hej!

Skall resa med fru och dotter (15år) till New York den 19dec och stanna till den 27dec. Vi blir alltså borta över jul. Har bokat hotell på Manhattan (The Waldorf Astoria).

Vill ha lite tips om aktiviteter, (shopping för tjejerna), och sevärdigheter som vi inte får missa vid juletider.
Finns det något speciellt ställe man bör gå till för att fira en riktig amerikansk jul den 25e?

Hur tar man sig bäst från flygplatsen (JFK, Newark), till hotellet, buss, tåg, taxi? Vad kostar det ungefär?

Finns säkert annat som man bör veta och tänka på.

Tacksam för tips och råd inför resan.

R
Av Peter_o
29 aug. 2013 10:34
Citerat från 60talist:

I år åker jag och sonen dit på julafton. Dottern kommer efter några dagar senare och vi ska fira nyår tillsammans. Bor återigen vid ESB för att ha nära till Times Square på nyårsafton. Denna gången kommer vi att åka sightseeingbussar "hoppon hoppoff´", besöka musikaffärer (båda ungdomarna är musiker), hitta några mysiga jazzklubbar och museer. Finns många roliga museer i NY. Det missade vi förra gången eller hann inte.
Jag antar det inte är så svårt att söka fram var musikaffärerna ligger, men den som låg vid Times Square (mest noter) är nerlagd.

/PeterO
29 aug. 2013 14:00
Tack Peter! Den "notaffären" besökte vi förra gången. Synd att den
är nedlagd. Sonen har kläm på några gitarraffärer där vi har
bekanta som handla. En gitarr av rätta märket kan bekosta
en del av resan. Skillnaderna är stora jmf med Sverige :) Shopping blir det
definitivt.
30 aug. 2013 13:43
Citerat från Rope_14:
@ Nisse2ears
Nja, "money is not a problem" stämmer väl inte riktigt. Men det är ju jul och vi tänkte att vi kanske aldrig mer kommer till New York, så det är lika bra att bo riktigt bra. =) Har fortfarande en budget att hålla oss till. Tänker också på ett smidigt och snabbt sätt att ta sig till hotellet. Då kan det iofs få kosta lite extra.
OK, men det är hur som helst inte billigaste alternativet som måste gälla för er resa, utan ni kan tänka er att lägga ut lite extra för bekvämlighet istället för att hatta runt med tåg, buss och byten, och det var egentligen det jag menade :)
Av Paulina
30 aug. 2013 15:31
Hej!

New York i juletid är magiskt! Det kommer att bli super! Ser att du redan fått massor av bra tips på saker ni måste göra. Kanske kan du hitta någon kompletterande info i min shoppingguide till New York?
http://www.reseguiden.se/reseguider/shopping-i-new-york-8178

Ni har god tid på er att planera nu!

Jag hoppas ni får en grym resa!

/Paulina
30 aug. 2013 19:14
60talist: vill bara tipsa dig om att boka bord i någon av restaurangerna i Times Square med utsikt över the ball drop på nyårsafton... Jag firade senaste nyår där och redan klockan 15:00 hade det kommit ca 1 miljon människor och NYPD hade stängt igen alla gator, vi kom kl 16:00 och fick plats på 40th street alltså utanför själva firandet och det finns inga skärmar så man kan inte på något sätt ta det av firandet där förutom att man ser en del av bollen. De bästa platserna försvann mellan 12:00-14:00 och när man har intagit sin plats kan man inte lämna den för att gå på toa eller äta, observera att man inte får ha med väskor eller påsar in till området heller. Kl 19:00 var det 2 miljoner människor på plats, och det var då vi gav upp, vi tyckte att det var för kallt och nästan omöjligt att stå still i kylan och dessutom inte ha möjlighet till toalett.

Ska du boka bord på någon restaurang så bör du göra det snarast, jag hörde att det blir fullbokat flera månader i förväg.
30 aug. 2013 20:07
Men ååå vad sugen man blir på att åka tillbaks när man läser detta. Precis som Peter O skriver..
har varit där 6 gånger sen 2010 :-). Finns alltid nåt nytt eller gamla favoriter att upptäcka.

Vill gärna uppleva jul/nyår där nångång oxå. Flera av mina favoritställen är nämnda som Svenska kyrkan 5th ave/48th, B&H, Jersey Gardens (buss 111, gate 222 Port authority, 13 USDt.o.r).

Du som skrev om Old Navy, ligger bl.a på 34th mellan 6th o 7th ave, när man bodde på Pennsylvania gick man ut genom sidoutgången på 33e o rätt genom Old Navy så var man på 34th. (Bor gärna på Pennsylvania igen, läget kan inte bli bättre).

Har lite onda knän, åkte buss så mycket jag kunde, de går i stort sett uppåt på jämna o neråt på udda avenyer, o tvärs på flera ställen. Mycket roligare än Tbana åsså slipper man gå i dessa trappor o långa gångar...Man går ju mycket ändå.

En gospelsgudstjänst söndag i Times Square Church 51st/Broadway är ju en upplevelse också, Sö kl.10, kom lite efter 9 ... www.tscnyc.org/‎

230 fifth takbar skrev någon har värmare på vintern, har även innerum, mysigt ställe i somras.

Hittade ett läckert tradjazz-ställe i somras, Arthurs Tavern, http://www.arthurstavernnyc.com/ samma tradjazzband har lirat på måndagar i 51 år, tradjazz även söndagar 19-22. Tbana Christopher street. Kitschigt ställe med halloween o juldekorationer året runt.

Lite mer småstadsaktigt att shoppa i Brooklyn, Köpte snorbilliga roliga boots på Clearence på Rainbowshop i Brooklyn, på shoppinggatan Fulton street, Tbana Hoyt street.

Skoaffär på 34th street: Orva shoes mellan 5e o 6e ave, där hittade jag lite roliga boots som inte fanns nånannanstans...

Kolla in om dom har marknad som flyttar runt nånstans på denna adress: www.clearviewfestival.com

Ni kommer inte bli besvikna!

www.restanten.blogg.se
8 okt. 2013 12:21
Hej,
Va mysigt att komma iväg till New York i jul. Nu är det några år sedan vi var där just under jul. Men det finns mycket att se och uppleva.

Jag och min syster driver en egen hemsida om New York som vi kallar I Love New York, där har vi presenterat en del av utbudet under jul, kika gärna här:
http://www.ilovenewyork.se/newyork_jul.asp

Shopping för dottern om det gäller kläder skulle vi vilja tips om dessa butiker:
Century 21, TJ Maxx och Filene's Basement. Sedan finns en kedja som heter Strawberry som har roliga kläder både för ungdomar och vuxna. Vi har shoppat mycket på just dessa butiker.
Mer shoppingtips hittar ni här: http://www.ilovenewyork.se/nyc_shopping.asp

Ni får inte missa julgranen på Rockefeller Center. Lite av en turistfälla kanske men den bör upplevas live. :). Intill har ni även utkiksplatsen Top of the Rocks och då har ni utsikt ut över Empire State Building och Chrysler Building. Ni har ju även utkiksplats i Empire State Buildning....men det visste ni nog säkert :).

Sedan är det mysigt att gå lite i Central Park. Där brukar de ha skridskobana.

Vill också tipsa om en mysig restaurang med choklad i långa banor. Efter en bitande kyla i kinderna är det gott att få nått varmt i sig. Max Brenner heter den. Mer restauranger hittar ni här: http://www.ilovenewyork.se/newyork_restauranger.asp

Ja, det finns flera olika sätt att ta sig från flygplatserna. Vi har testat både taxi och shuttle. Shuttlen gillar vi....även om den kan ta lite tid....man delar då bil med andra nyanlända new york turister och blir körd till hotellet. Ni har inte sett om Waldorf Astoria kanske har en egen hotellshuttle. Ibland har vissa hotell det. Mer tips om flygplatstransfer in till New York hittar ni här:
http://www.ilovenewyork.se/newyork_flygplatstransfer_shuttle.asp

Japp, det var lite tips i alla fall.

Ni kommer få en jätte mysig julresa till New York
/ Annika
29 okt. 2013 10:19
Woow.....Som ni förstår är New York ett kärt ämne för många av oss :)

Ni har fått jättemånga bra tips men ska ni hinna allt får ni nog lägga till några veckor ;)
Tänk så här; NY är ett ställe man kan komma tillbaka till hur många gånger som helst, så stressa inte runt, ni kommer inte att hinna allt och risken är att ni missar det som NY verkligen handlar om!

Jag brukar alltid säga till förstagångsåkarna;
- New York är ju världens egna huvudstad med en puls o känsla som är svår att finna någon annanstans, så.....Stanna upp en stund, sätt dig ner på en parkbänk (om vädret tillåter) eller stå bara still, blunda och lyssna på vad som händer runt omkring dig, stå tyst en stund och reflektera över människorna, bilarna, ljuden, vad säger folk.....Det är ju detta som gör NY så speciellt!

Jag älskar som sagt oxå NY och skriver mycket om det i min blogg, har 2 barn 19/22 år som båda bott i USA varav en i NY, så er dotter kommer att älska att få åka dit :)
Har oxå skrivit lite tips om själva flygresan dit:

http://50syaf.blogspot.se/p/wi.html

* Jul i New York.....att få uppleva en amerikansk jul blir kanske svårt om man inte får besöka en familj, jag skulle nog hellre besöka Svenska Kyrkan på julafton (ligger alldeles vid SAKS 5th Ave/Michael Kors/Rockefeller Center). Det är jättemysigt och man blir väl aldrig så svensk som när man är utomlands ;)
Ser inte ut som en kyrka utan lite inklämd med en stor svensk flagga utanför.

http://www.svenskakyrkan.se/newyork

* Varför inte gå på bio en kväll.....finns väl inget så amerikanskt som bio med världens största popcorn låda o cola :D.....jättesköna biostolar.....kul upplevelse både för er 15 åring och för er själva :)

https://www.amctheatres.com/movie-theatres/amc-empire-25

* I Bryant Park, under jul kan man åka skridskor, ta en drink, kolla marknaden.....jättefint! Ligger mellan Time Square och 5th Ave New York Library (där Carrie i Sex & the City skulle gifta sig med sin Mr Big men han lämnade henne :(

http://www.bryantpark.org/

Oj.....det blev massor från mig oxå!!

Ha en fantastisk resa, och glöm inte att bara vara i nuet:)
Av Annl
2 nov. 2013 12:10
Ni kommer att få det kanon och det finns bara ett "problem" som flera varit inne på redan - man vill tillbaka.

Vi har varit flera gånger med tonåringar i NYC så jag säger bara att du får bereda dig på att hänga i butiker som A&F, Hollister, Victoria Secret, Juicy C m.m. som de unga damerna gillar. Billigt är det i alla fall.

Vi har besökt båda outleterna som finns i närområdet - Juicy Garden nära Newark och Woodbury som ligger 1;5 timmes bilväg från NYC i New Jersey. Vi hyrde bil och körde dit första gången vi var i NYC på ett jullov (dock efter nyår). Båda bra och med ett enormt utbud.

Om din dotter - eller kanske fru också - gillar Sex and the city - så fanns det i alla fall tidigare (och jag vill minnas att jag såg att den fanns kvar i februari i år) en bussrundtur där man åker runt och kollar i deras affärer, restauranger där de hade dejt, vi käkade muffins på Magnolia Bakery och drack cosmo på Steves bar, hade omröstning inne i bussen vem som vi tyckte var snyggast av Carries karlar m.m. En helt underbar tur som jag åkte själv medan maken var i leksaksaffären med kidsen.

Tänk på att ta med varma kläder - det kan ligga på och blåsa rejält från havet.

Och som någon redan sagt - viktigt att boka bord i tid på restaurangerna.

Ha en fantastisk jul over there!