Jobba utomlands

Av Trallle
13 juni 2011 21:00
Visningar: 1979
Någon som har erfarenhet av att söka jobb/jobba utomlands!?

Jag och min sambo har ibland funderat på att sticka iväg och försöka att hitta ett jobb på platsen, Dock vet jag inte hur stor chansen är att man hittar något, därför skulle det vara roligt att höra ifall det finns någon som har erfarenhet därifrån! Det behöver inte vara ett jobb som pågår hela tiden utan det kan vara ett jobb under högsäsongen.

Tack på förhand!
14 juni 2011 12:48
Jag och en kompis åkte till Grekland på semester. Vi hittade jobb och stannade.
Nu är det svårare tider så när det gäller Grekland finns det inga jobb lediga tyvärr annars var det en härlig upplevese jag länge kommer att minnas. Oftast på turistställen pågår jobben endast under sommaren och det är dom som är lättast att hitta. Akta dej dock för oseriösa chefer, jag har mött ett par de senaste åren.

ulrika
Av Trallle
14 juni 2011 22:09
Åh vad härligt! Det är ju något sådant man skulle vilja uppleva, jobba under högsäsongen exempelvis. Nej jag förstår att de har det kämpigt just nu. Träffade en svensk när vi var där nere ochg han hade precis fått börja jobba som bartender så något enstaka jobb finns det ju iaf. Hur fick ni det jobbet ni sökte? Ni gick runt och frågade er för eller?
15 juni 2011 09:00
Ja precis. Vi gick och frågade runt lite men också pratade med dom som jobbade i baren vi brukade gå till om dom visste om några jobb. Det var så jag fick mitt första jobb och min vän fick sitt genom att gå runt och fråga.

Lycka till
Av Jonnyx
15 juni 2011 14:20
Jag har jobbat utomlands (i Spanien) de senaste 10 åren. Faktum är att under dessa 10 år så har jag inte ens varit tillbaka i Sverige på besök. Jag trivs helt enkelt för bra för det.
Om du vill ha ett jobb utomlands så är det bästa alternativet att åka ut och söka på plats. Att få ett jobb som man trivs med i en miljö som man trivs med är nästan omöjligt från Sverige. Och vilken seriös arbetsgivare anställer egentligen någon utan att först ha träffat vederbörande? Det är likadant med bostad, du kan lätt bli pålurad nåt skit om du försöker hyra utan att ha sett med egna ögon.
Här på spanska solkusten kan du enkelt få jobb på något callcenter, det räcker faktiskt att du kan Svenska / Norska för det. Andra alternativ är givetvis säsongsjobb i turistnäringen, då måste du vara hyfsad på engelska. Kan du dessutom Spanska då har du det extra bra förspänt.
Ett möjligt scenario :
1. Köp flygstol till Malaga
2. Boka några nätter på ett billigt hostal, t.ex. Hostal Italia i Fuengirola.
3. När du landat i Malaga, ta pendeltåget till Fuengirola.
4. Checka in på hostalet.
5. Gå till turistbyrån och plocka upp de gratistidningar du hitta. (Speciellt SUR in English)
6. Läs igenom och svara på annonser. Besök arbetsgivarna.
7. Du bör ha ett jobb inom ett par dagar, läs sen tidningarna igen för att hyra en billig lägenhet.
8. Kolla in de bostadserbjudande du tycker ser bra ut, helst i närheten av jobbet
9. Flytta in i din nya bostad
10 Sen är det bara jobba och passa på att njuta av livet.