Jobb Norge

31 jan. 2017 23:41
Visningar: 711
Hej!
Är det någon som är/nyligen varit i Norge och har färska erfarenheter?
Jag är intresserad av att sommarjobba på fiskfabrik eller truckförare på lager och undrar vad man tjänar i månaden på ett ungefär, samt hur lätt/svårt det är att få jobb.
1 feb. 2017 09:19
Citerat från Indien2014:
Hej!
Är det någon som är/nyligen varit i Norge och har färska erfarenheter?
Jag är intresserad av att sommarjobba på fiskfabrik eller truckförare på lager och undrar vad man tjänar i månaden på ett ungefär, samt hur lätt/svårt det är att få jobb.
Drömmen om att åka till Norge och jobba och bli rik är gammalt sedan länge. Lönerna har mattats av och växlingskursen är obefintlig. ibland till och med åt andra hållet.
Det är heller inte lika lätt för svenskar att få jobb där längre som det var förr.
Väldigt många svenskar som har vänt tillbaka och skaffat sig jobb i Sverige igen.

Tänk på att det är mycket dyrare att bo och leva i Norge så ska det löna sig så måste du tjäna riktigt mycket för att det ska vara någon ide. Mat är svindyrt och likaså hyra på lägenhet. Du måste dessutom köpa alla vitvaror själv plus ha pengar till insats som brukar vara ca 3 månadshyror.

Har själv jobbat i norge i början på 2000-talet och då var det riktigt bra med en växlingskurs på ibland upp på 130 svenska kronor för en Norsk hundralapp.
Jag pendlade från Sverige då och slapp både dyr mat och dyr hyra. Jag bor precis på norska gränsen och det är ju smidigt. Men man får då se till att inte jobba i gränskommunen på norska sidan för då får du betala skatt i både Norge och Sverige. (dock inte full skatt i båda länder)

Inte mycket till svar på dina frågor egentligen men tänkte ändå berätta lite :)
Lycka till i alla fall. Jobb finns alltid att få. :)
Av Annnan
6 feb. 2017 10:46
Citerat från Indien2014:
Hej!
Är det någon som är/nyligen varit i Norge och har färska erfarenheter?
Jag är intresserad av att sommarjobba på fiskfabrik eller truckförare på lager och undrar vad man tjänar i månaden på ett ungefär, samt hur lätt/svårt det är att få jobb.
Hej! Jag befinner mig i norge för tillfället. (Bergen)..
Beroende på hur lätt det är att få jobb beror nog på vart i norge du ska, men skicka ut massa ansökningar, alltid får man napp på något!:)
Vad man tjänar på lager där jag har lite vänner är allt mellan 28-40 tusen månadem beroende på vart, vad du tjänar på är ju övertiden. Fiske har jag ingen större koll på :)
Lycka till! :)