Istanbul i maj...

9 feb. 2008 11:49
Visningar: 1907
Skall åka iväg till Istanbul i maj, Då det är första gången jag reser dit samt att jag kommer att åka ensam, så skulle jag vilja få lite hjälp och ideer på prisvärda hotel, hur man kan ta sig från Ataturk flygplats till ev hotellet?? Skulle oxå vilja på förslag på bra sevädrigheter och bra matställen. Kommer att vara där i endast fem dagar så jag kommer naturligtvis inte att hinna att se allt. Vill gärna bo i eller kring området Sultanahmet.
Tacksam för att förslag

//Robert
Av Grethe1
9 feb. 2008 11:55
Nu var det längesedan jag var där men här kommer några förslag i alla fall som jag inte skulle missa.
Topkapipalatset, Blå mosken, saluhallen ner vid Galatabron (om den fortfarande är vet jag inte).
Jag tyckte att basarerna var kul att gå om inte bara för att titta på alla handel som pågår där.
Ja, det spelar nästan ingen roll var du vänder dig i den staden så finns det något att se.
/Grethe
24 apr. 2008 11:40
Hej. Vi åker nästa vecka (30/4). Nedräkning pågår på min sida + att jag la in ett blogg inlägg igår då det var 1 vecka kvar.Jag har varit där i jobbet mycket men nu blir det privat. Förmodar att du vid det här laget hittat hotell. Men jag skulle vilja tipsa om Miniaturk, en park med massa sevärdheter från Turkiet byggda i skala 1:25. Liknande parker finns lite varstans i världen.
Kolla in länken http://www.miniaturk.com.tr/eng/ för mer info om detta. Ligger vid Golden horn. Vi skall bo i Sultanahmet och jag vet att det går bussar hit.
Annat häftigt är en 'cistern', jag har letat på nedan länk efter mer info för att hitta det rätta namnet. Men det ligger inom gångavstånd från Agia Sofya och Blå Moskén. När du gått några hundra meter från dessa sevärdheter i riktning mot Grand Bazaar ser du Turist Polishuset på höger sida, på vänster sida finns en cistern som du kan gå ner i (inträde såklart!) gångvägar, ljus mm ibland konserter för det är ett otroligt ljud där nere i underjorden:o) http://www.exploreistanbul.com/
Av Bibby
25 apr. 2008 00:13
Hitta en brud som tar hand om dig, blir lättast så.

Jag bodde på den asiatiska sidan, men åkte fram o tillbaka med färjan. Trevlig stad om man umgås med de lokala, annars också antar jag.

Have fun!
29 apr. 2008 02:05
Hoppas du hittat ett bra hotell nu när avfärd snart stundar! Från flygplatsen till stan tar du dig på tre sätt: med taxi, med flygbuss eller med lokaltrafiken. Billigast är lokaltrafiken. När du kommer ut från ankomsthallen går du en trappa ner (utanför), och går i hallen längst in där entrén till lokaltågen är. Köp polett/biljetter i luckan. Bäst är att byta tåg vid station Zeytinburnu. Där går du över till spårvagnslinjen (tramvay) som tar dig till Sultanahmet (om ditt hotell ligger där). Om du åker med flygbuss stannar den en bit från Aksaray, samt ett stopp bortanför Karaköy och sedan vid Taksim-torget.
I Sultanahmet-området är det vackert, men rätt så död stämning på kvällen och rätt många försäljare på dagtid som vill sälja guideböcker eller mattor. Vill du hitta bra restauranger till bra priser ska du ta dig till Istikal och Taksim där turkarna själva spenderar sin tid. Finns många restauranger att välja på, också på sidogator. Missa inte Nevizade sokak, en gågata där borden står på gatan. Beställ meze och njut av kvällen!
Ett annat tips är Hamdi Et Lokantasi vid Eminönü, är rätt dyrt men god mat och superb utsikt!
Sevärdheter tycker jag är: Hagia Sofia, Blå moskén, Stora basaren, Egyptiska basaren, Yerebatan vattencistern, Galata-tornet, Topkapi-palatset, museer t.ex. Istanbul modern och arkeologiska museet som jag vill rekommendera, en promenad över Galata-bron, gågatan Istiklal och Taksim-torget. En båttur på Bosporen är ett måste! Har du tid kan du åka färja över till anatoliska sidan av Istanbul till Kadiköy och kolla runt där. Annat du kan försöka hinna med är hamam t.ex. Cagaloglu som ligger i Sultanahmet-området. Andra sevärdheter är Pierre Loti café och utsiktsplatå, mosaikerna i Kariye, Dolmabahce palatset, Ortaköy-området...finns hur mycket som helst att göra och se...men man får ju välja det som är intressant för en själv. Trevlig resa!