Inte använda hela flygbiljetten??

Av Nina81
19 aug. 2012 16:33
Visningar: 840
Har bokat en resa till Thailand i dec.
Fick ett bra pris där inrikesflyget var inkluderat till Phuket från Bangkok.
Alltså åker vi från Phuket till Bangkok samma dag vi flyger hem till Sverige.
Hur fungerar det om vi skippar det flyget och åker upp tidigare? Köper en ny inrikesbiljett alltså.
Bränner biljetten inne då från Bangkok och hem? Det vill man ju inte riskera! Någon som vet ?
Skulle gärna vilja se lite av Bangkok innan vi åker hem igen.
19 aug. 2012 16:39
Ja, biljetten blir oanvändbar om man skippar första segmentet på biljetten.
Av Nina81
20 aug. 2012 20:20
Det var ju lite tråkigt att det var så! Men tack för svar, det är ju bra att veta ;)
Av Ynwi
21 aug. 2012 09:20
Men ibland går det att ändra genom direktkontakt med flygbolaget.

"Vill varna för AOB Travel. Jag köpte sju biljetter Köpenhamn-Colombo, Sri Lanka genom företaget. En i gruppen ville kliva på i London - turen gick CPH-LHR-CMB - och jag ville göra en ändring i bokningen för att det inte skulle bli krångel vid check-in då alla hade samma bokningsreferens. Några pengar tillbaks ville jag aldrig ha.
"Det går inte", var det svar jag fick. "Checkar inte personen in i CPH är hela resan förverkad och kommer inte att ersättas", fick jag också veta.
Jag blev oerhört otrevligt bemött, och personen jag pratade med ville först inte uppge vare sig namn eller vilket bolag hon jobbade på. (Jag hade bara fått ett telefonnummer från min fru som gjort bokningen och visste inte vilket bolaget var).
AOB Travel gjorde inget, ville inte göra något och sa sig inte kunna göra något. Jag blev ombedd att köpa en biljett till så att personen i London kunde flyga till Köpenhamn för att checka in och flyga tillbaks till London för att ta flyget till Colombo - annars skulle ju hela resan vara förverkad. Den biljetten skulle kosta SEK 3856. När jag sedan bad om telefonnummret till Sri Lankan Airways, för att själv kunna ringa dit och själv göra ombokningen hade AOB Travel inget telefonnummer till det bolag dom själv bokar biljetter med. Det är ju självklart att en hel resa inte blir förverkad om man betalar för hela men väljer att inte använda ett leg eller två.
Det är trist att bli dåligt bemött när man lagt stora pengar hos ett reseföretag, men det är ännu tristare att få felaktig information och råd/hot om att köpa fler biljetter annars är hela bokningen för personen förverkad.
Sri Lankan Airways gjorde ombokningen på mindre än en minut - och var dessutom väldigt trevliga.
AOB Travel vill bara ha dina cash. Har du betalt kan du glömma allt vad service heter. Förbered dig också på ett sällsynt ignorant och otrevligt bemötande."

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/aob-travel-3392
21 aug. 2012 10:01
Jag tolkar dock inlägget du syftar på att det handlar om en ombokning inte att kliva på vid nästa station s a s.

Jag tolkar Wazz inlägg i den tråden som att det gällde en resa köpt med samma bokningsnummer och att en person i gruppen ville kliva på vid nästa station och att det löste sig genom att denne sjunde person vid direktkontakt med flygbolaget bokade om hela sin biljett till att gälla påstigning vid nästa station.

Inte att flygbolaget tillät personen att kliva på vid nästa station på den innevarande biljetten.

Jag tolkar alltså det negativa svaret från resebyrån som att de inte hade vett att låta en i gruppen boka om biljetten då resebyrån ansåg att alla biljetter på samma bokningsnummer måste resa till och från exakt samma flygplatser.

(Läser även inlägget efter Wazz inlägg)