In och ut

Av Linnlu
5 feb. 2016 22:02
Visningar: 28
Hej , jag har tidigare skrivit på detta forum . Jag har för tredje gången på ett år kommit in i USA . Först gången var jag har 3 veckor , andra 2 månader och nu är jag inne på mitt Tredje ESTA .

Jag undrar om någon vet hur det är att resa ut och in i USA . Jag vet att jag kan resa inrikes utan frågor . Men om jag vill ex åka till mexico eller Costa rica kan jag då få problem att komma in i USA igen ? Dvs kan dom förhöra mig igen vad jag gör här etc.

Tack !
Av Hawaii
5 feb. 2016 23:40
Utgår från att det är samma ESTA du har använt alla tre gångerna (och inte ditt "tredje ESTA") eftersom ESTA gäller i två år.
Att göra korta besök i Mexico eller Canada är helt OK. Utgår från att Costa Rica också är OK.
Av Linnlu
6 feb. 2016 03:11
Hej , förlåt menar inte ESTA , skriver alltid fel . Menar 90-dagar period. Vad tror du om det ? är lite rädd att dom ska förhöra mig trots att jag har fått 90-dagar ... för jag har varit många dagar i USA..
Av Hawaii
6 feb. 2016 10:02
Om du befinner dig i USA nu och bara har för avsikt att göra ett kortare besök i ett grannland kan jag inte tänka mig att du behöver vara orolig.
6 feb. 2016 11:06
Citerat från Linnlu:
Hej , förlåt menar inte ESTA , skriver alltid fel . Menar 90-dagar period. Vad tror du om det ? är lite rädd att dom ska förhöra mig trots att jag har fått 90-dagar ... för jag har varit många dagar i USA..
Jag kan aldrig heller tänka mig att det blir problem, blir inte heller förvånad om du får vissa problem som mer frågor än normalt, , men ingen kan lova något eftersom detta avgörs vid varje inresa. Det kan finnas miljoner anledningar utöver att du varit en lite längre tid i landet som inte vi känner till.

Rent formellt (iallafall officiellt) finns inga begränsningar på antal inresor eller total vistelsetid under en viss period (det fanns tidigare).