Hyrbilsfrågan... IGEN :)

Av Pii85
26 nov. 2013 12:36
Visningar: 2184
I april 2013 var vi till Florida och då bokade vi via Holiday Autos och fick då Alamo som uthyrare, vilket fungerade kanon. Ville då förstås boka genom HA igen nu då vi ska till Los Angeles april 2014. Bokningssidan såg nu konstig ut, de tjatade via mail efter jag bokat om att lägga till en självriskeliminering som jag trodde ingick. På bokningsvouchern var CDW inkluderat men det fanns ingen information vad självrisken låg på. Försökte ringa men var då tvungen att prata på engelska eller bli uppringd av deras enda svenska handläggare efter 15 min. Väntade tre timmar men ingen ringde upp, så jag avbokade. Till råga på allt drog de 100 kr för mycket från mitt konto efter betalning, och betalade tillbaka 100 kr för lite nu vid återbetalning (trots att det står full återbetalning om avbokning sker inom 7 dagar efter bokingstillfället). Himla tråkigt när det fungerade så bra innan de blev uppköpta.

Ingen här verka skriva vilka försäkringar samt tilläggsförsäkringar ni tar.... jag vet att det är lite upp till var och en, men för en annan som inte hyr bil så ofta så vore det tacksamt att få veta VAD ni hyrbilsvana väljer :) Och vet ni ca vad självrisken brukar ligga på när man har tecknat CDW/LDW ?

Genom min hemförsäkring har jag ersättning för självriskreducering upp till 10.000.

Funderar ev att boka med Avis. Är det nån som tecknat Avis 360?
26 nov. 2013 13:00
Holiday Autos var billigast och bäst, för ett par år sen.

Jag rekommenderar att gå in på Budget. Inga Seriösa uthyrare har alla försäkringar man behöver från start.
26 nov. 2013 13:09
Citerat från Pii85:
I april 2013 var vi till Florida och då bokade vi via Holiday Autos och fick då Alamo som uthyrare, vilket fungerade kanon. Ville då förstås boka genom HA igen nu då vi ska till Los Angeles april 2014. Bokningssidan såg nu konstig ut, de tjatade via mail efter jag bokat om att lägga till en självriskeliminering som jag trodde ingick. På bokningsvouchern var CDW inkluderat men det fanns ingen information vad självrisken låg på. Försökte ringa men var då tvungen att prata på engelska eller bli uppringd av deras enda svenska handläggare efter 15 min. Väntade tre timmar men ingen ringde upp, så jag avbokade. Till råga på allt drog de 100 kr för mycket från mitt konto efter betalning, och betalade tillbaka 100 kr för lite nu vid återbetalning (trots att det står full återbetalning om avbokning sker inom 7 dagar efter bokingstillfället). Himla tråkigt när det fungerade så bra innan de blev uppköpta.

Ingen här verka skriva vilka försäkringar samt tilläggsförsäkringar ni tar.... jag vet att det är lite upp till var och en, men för en annan som inte hyr bil så ofta så vore det tacksamt att få veta VAD ni hyrbilsvana väljer :) Och vet ni ca vad självrisken brukar ligga på när man har tecknat CDW/LDW ?

Genom min hemförsäkring har jag ersättning för självriskreducering upp till 10.000.

Funderar ev att boka med Avis. Är det nån som tecknat Avis 360?
Holiday Autos var nog bland de bättre mäklarna tidigare men nu hör man alldles för mycket negativt om dem för att kunna rekommendera dem (rättare sagt det nya företaget som köpt varumärket) och att de lagt ner den svenska avdelningen är inget vidare.

Själv tar vi bara de grundläggande försäkringarna som i regel ingår om man bokar från Sverige, ALI/SLI och CDW/LDW, ingår sen mer hos den vi väljer att hyra av så är det ju bra men vi köper inte till mer försäkringar. Vi har slutat använda mäklare om det inte blir mycket billigare då vi tycker att servicen blir mycket bättre om man hyr direkt av uthyraren och man slipper i regel försöken att sälja på en saker man inte vill ha, i alla fall om man hyr som medlem hos uthyraren. Vi väljer numera i första hand Sixt och Avis men även andra om priserna skiljer mycket.

Igår bokade vi t.ex. en EDMR, två veckor på Lanzarote med Sixt, (de samarbetar med Orlando där) alla försäkringar utan självrisk ingick, även glas mm. till ett pris långt under vad man hittade här på RGs prisjämförelse (€241 förbetalt) eller hos agenterna. De är dock sällan billigast får man tillägga.
Rate includes all kms
Glass- and Tire Coverage
Passenger Insurance included
Loss Damage Waiver
Loss Damage Waiver with an excess of EUR 0.00
Theft Protection with an excess of EUR 0.00
All designated discounts have been included in the stated final price.

Vi har även bokat en FCAR till Floridaresan i Mars med Sixt. 24 dagar för $846 (betaln. på plats), där följande ingår
Rate includes all mls
Base Excess Waiver
Energy Surcharge
Loss Damage Waiver
SLI
Veh License Fee
Loss Damage Waiver with an excess of USD 0.00
Theft Protection with an excess of USD 0.00
All designated discounts have been included in the stated final price.

I vissa områden t.ex. där man kör mycket på grusvägar, där det ofta förekommer hagelstormar o.s.v. funderar vi även på om glas/underredesförsäkring är värt pengarna.

Antar att Du kollat villkoren i din försäkring men det verkar som många missuppfattar vad försäkringar gäller, självriskellimineringen/reducering under semestern gäller ofta på bilen hemma om något skulle hända något med den, inte hyrbil.

Avis 360, finns det i USA?
26 nov. 2013 13:10
Citerat från Gustavander:
Holiday Autos var billigast och bäst, för ett par år sen.

Jag rekommenderar att gå in på Budget. Inga Seriösa uthyrare har alla försäkringar man behöver från start.
Vilka räknar Du som seriösa då? Vad behöver man som inte ingår hos Budget, Avis, Sixt o.s.v.?
26 nov. 2013 13:16
Citerat från Gustavander:
Holiday Autos var billigast och bäst, för ett par år sen.

Jag rekommenderar att gå in på Budget. Inga Seriösa uthyrare har alla försäkringar man behöver från start.
Jag menade förstås att alla seriösa uthyrare har alla försäkringar man behöver från start, ursäkta.
26 nov. 2013 13:26
Citerat från Gustavander:
Citerat från Gustavander:
Holiday Autos var billigast och bäst, för ett par år sen.

Jag rekommenderar att gå in på Budget. Inga Seriösa uthyrare har alla försäkringar man behöver från start.
Jag menade förstås att alla seriösa uthyrare har alla försäkringar man behöver från start, ursäkta.
Okej, ingen fara, fick bara kaffet i vrångstrupen ;-) Då är vi helt överens även om detta även om man i vissa fall kan behöva fler försäkringar, t.ex. om man har oförsäkrade personer i bilen, en extra anledning att inte ta med liftare eller vara snäll och skjutsa någon som man inte vet är försäkrad.
Av Pii85
26 nov. 2013 14:11
Jag har Hemförsäkring Plus hos Salus Ansvars och har då utökad reseförsäkring (resklar). Under villkor finns en punkt som heter - Självriskreducering hyrbil - "Inträffar under resan en ersättningsbar skada på personbil som du hyr utomlands lämnas ersättning för självrisken med upp till 10 000 kronor vid maximalt två skadetillfällen per försäkringsår. "

På Avis.se fanns Avis 360, ett erbjudande som gick att få på hyrbil i LA. Det som ingick:
Lokal skatt (moms)
Eliminering av självrisken vid skada (LDW)
Tredje parts försäkring (ALI)
Vehicle Registration Fee (VRF)
Flygplatsavgift
Fria mil

På en medium size SUV i 12 dagar blev det

Med Avis 360 som beskrivet ovan: 3383kr.
På Avis.com (LDW och ALI ingår): 3429kr
På Avis.se: 3043kr.

Vid vanlig bokning på Avis.se blev jag lite förvirrad.
Först står det: Priset inkluderar: Alla obligatoriska avgifter, Självriskreducering, Försäkring mot tredje part, Skatt, Fria miles.

Nedanför står det: Självrisk för vagnskadeförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00). Självrisk för stöldförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00). Tilläggsförsäkring för att ytterligare minska självrisken kan tecknas vid uthyrningskontoret.

Självriskreducering är alltså eliminering eftersom självrisken är noll? Och egentligen är kanske erbjudandet 360 samma som vanlig bokning, fast dyrare?
27 nov. 2013 08:51
Citerat från Pii85:

Självriskreducering är alltså eliminering eftersom självrisken är noll? Och egentligen är kanske erbjudandet 360 samma som vanlig bokning, fast dyrare?
Ja, jag kan inte se någon skillnad på Avis 360 och vanlig hyra utan självrisk. Låter som ett försäljningstrick och om det är dyrare så är det i så fall närmast skojeri... Du har hu dessutom inte behov av noll självrisk om Du har en försäkring som Du beskriver, betala inte i onödan för sådant som inte behövs :-)

Skillnaden är att man får ta "striden" efteråt med sitt försäkringsbolag om något händer, har man 0 i självrisk hos uthyraren är de mindre benägna att försöka "sätts dit en" för skador på bilen, det finns otaliga berättelser om hur uthyrarna debiterar folk för skador som de inte ställt till med, vet uthyraren att de inte har några pengar att hämta, minskar risken för sådana problem antagligen till 0 också...