Hyra condo via homeaway.com - erfarenheter???

4 feb. 2013 23:39
Visningar: 3204
Sitter och letar boende för vår resa till Florida. Tycker det verkar som om homeaway.com är ok, men är ändå nyfiken på era erfarenheter. Uthyraren som vi har kontakt med accepterar inte kreditkort utan det är cash eller resecheck som gäller. Är detta ok tror ni. Är bankbetalning till uthyrarens konto bättre?
Vad jag förstår kommer det att skickas ett "lease" till oss som vi ska signera. Är det så det brukar gå till? Vad ska vi tänka på?
Har hittat den perfekta condon...... men man är ju lite orolig för att det ska gå snett.....
Hälsningar FamFis
Av Daytona
5 feb. 2013 06:14
Vi hyr alltid privata condos, och har så gjort i flera år, men har aldrig varit med om att betala cash eller i resecheck. Paypal eller kontokort är det vi använder. Finns det recensioner på condon? Jag vet inte, men det känns lite suspekt. Ta och googla ägarens/uthyrarens namn. Vi har aldrig fått något som vi ska underteckna. Utan bara en bekräftelse på att vi bokat och betalat. Betalar alltid en liten summa ( vanligtvis 200 usd) vid bokningen och sedan resten 30 dagar innan ankomst.
Av Smulan7
5 feb. 2013 10:56
Vi betalade med vårt kontokort. En viss % när vi bokade och resten 60 dagar innan ankomst. Vi skrev heller inte på något vilket jag trodde att vi skulle göra. Jag mailade ägaren och frågade och fick till svart att de aldrig skickade några papper utan ” we have been successful operating on Trust with our guest” Lite nervös är man ju när man inte vet vad som väntar när man kommer fram. Jag läste recensionerna som fanns och sen så googlade lite om informationen jag hade fått av ägaren. Allt funkade jättebra.
Vilket bostadsnr är ni intresserade av? Om jag får fråga.
/Anna
Av Elof16
6 feb. 2013 16:23
Citerat från famfis:
Sitter och letar boende för vår resa till Florida. Tycker det verkar som om homeaway.com är ok, men är ändå nyfiken på era erfarenheter. Uthyraren som vi har kontakt med accepterar inte kreditkort utan det är cash eller resecheck som gäller. Är detta ok tror ni. Är bankbetalning till uthyrarens konto bättre?
Vad jag förstår kommer det att skickas ett "lease" till oss som vi ska signera. Är det så det brukar gå till? Vad ska vi tänka på?
Har hittat den perfekta condon...... men man är ju lite orolig för att det ska gå snett.....
Hälsningar FamFis
har hyrt flera ggr via homeaway.com. om någon är oärlig på sidan åker dom ut fort som f-n. dock ser jag alltid till att det finns reviews och att man kan betala via PayPal eller kontokort, skulle aldrig skicka kontanter/checkar.

har du mejlat med innehavaren? då brukar man få namn, med ett namn kan du googla.... jag har hittat samtliga personer (hemadress/arbete etc) som jag hyrt av via google och då känns det tryggare.

jag har alltid skrivit avtal med den jag hyrt av. betalat deposition och fullbetalat 30 dgr innan ankomst. depositionen har alltid kommit tillbaka enligt överenskommelsen i kontraktet!

Lycka till!

/Elof
Av Ullek33
7 feb. 2013 22:49
Vår familj var i Florida jul/nyår 2011/12 och hyrde bara boenden via Homeaway. Funkade perfekt!
Nu ska vi göra om resan denna jul/nyår och håller å och bokar boenden på samma sätt. Måste passa på och fråga - ni som har betalt med kontokort - hur funkade det? Sist betalde vi bara via paypal eller banköverföring. Nu vill en uthyrare att vi ska fylla i våra kontokortuppgifter på ett hyreskontrakt. Verkar detta okey? Har dock fått bankuppgifter också, då jag förmedlat min osäkerhet kring detta. Uthyraren menar dock att detta är det vanliga sättet som de brukar göra på.
Mvh Ulle
Av Daytona
8 feb. 2013 05:47
Vår familj var i Florida jul/nyår 2011/12 och hyrde bara boenden via Homeaway. Funkade perfekt!
Nu ska vi göra om resan denna jul/nyår och håller å och bokar boenden på samma sätt. Måste passa på och fråga - ni som har betalt med kontokort - hur funkade det? Sist betalde vi bara via paypal eller banköverföring. Nu vill en uthyrare att vi ska fylla i våra kontokortuppgifter på ett hyreskontrakt. Verkar detta okey? Har dock fått bankuppgifter också, då jag förmedlat min osäkerhet kring detta. Uthyraren menar dock att detta är det vanliga sättet som de brukar göra på.
Mvh Ulle

Vi betalat via paypal eller med kort- hitills inga problem alls. Vi har aldrig fyllt i själva kortuppgifterna på själva kontraktet, men skickat vårt kortnummer i via email. Har alltid funkat!
Av Daytona
8 feb. 2013 05:47
Vår familj var i Florida jul/nyår 2011/12 och hyrde bara boenden via Homeaway. Funkade perfekt!
Nu ska vi göra om resan denna jul/nyår och håller å och bokar boenden på samma sätt. Måste passa på och fråga - ni som har betalt med kontokort - hur funkade det? Sist betalde vi bara via paypal eller banköverföring. Nu vill en uthyrare att vi ska fylla i våra kontokortuppgifter på ett hyreskontrakt. Verkar detta okey? Har dock fått bankuppgifter också, då jag förmedlat min osäkerhet kring detta. Uthyraren menar dock att detta är det vanliga sättet som de brukar göra på.
Mvh Ulle

Vi betalat via paypal eller med kort- hitills inga problem alls. Vi har aldrig fyllt i själva kortuppgifterna på själva kontraktet, men skickat vårt kortnummer i via email. Har alltid funkat!
Har precis ställt frågan till en av våra uthyrare, Det kostar rätt mycket pengar att ha sin objekt ute på homeaway och vrbo. Hon tycker dock att man ska googa adressen, själva byggnaden och även kolla om uthyrarens namn finns med på "svarta listan" gör respektive county. Men dom flesta är ju faktiskt ärliga...
Av Smulan7
8 feb. 2013 08:25
Vi lämnade också ut kortuppgifterna. Kändes lite osäkert men vi höll på att byta bank och kände därför att det inte gjorde så mycket om vi lämnade uppgifterna på kortet vi ändå skulle avsluta. Jag pratade lite med vår nya bank om detta och de sa, om jag fattade det rätt, att man kan skaffa uppgifter till sitt kort som bara funkar en gång eller en månad. Alltså man ger inte ut siffrorna som står på kortet men de siffror man ger ut är kopplade till ens kort.
8 feb. 2013 21:49
Usch vad besvärligt detta var.... Hittar ingen info om uthyraren. Har mailat och frågar om alternativa betalningsätt som skulle kännas mer ok för oss. Har inte fått svar ännu... Kollar vidare på andra ställen så länge. Så typiskt när man hittat något som såg så kanon ut!
Något som gör mig fundersam är att alla liknande beachfrontcondos i området är fullbokade eftersom det är högsäsong, men just denna, men kanonläge, var ledig..... Tack alla för era svar och tips!
Mvh FamFis
Av Daytona
9 feb. 2013 09:28
Har du kollat på vacationrentals.com och vrbo.com också, eftersom det kostar pengar att lägga ut objekt så använder inte alla uthyrare (ibland) alla sidor man kan kan annonsera på.

Kolla på tripadvisor också, en del lägger ut objekten där.
Av Wudang
11 feb. 2013 19:20
Hej,
Hyrde förra året av Hyrboende.se när vi skulle till Spanien med familjen. Fungerade riktigt bra med hela bokningen och bemötandet av uthyraren, tror de fungerar precis som homeaway.com fast med majoriteten svenska uthyrare. Tror de hade lite i Florida med.

Så länge boendet har bra recensioner och bra bilder brukar det inte vara några problem. Fungerar homeaway.com precis som andra liknande tjänster på nätet så behåller ju homeaway.com pengarna fram tills dess att man anländer till boendet, skulle något vara tokigt så brukar man få hjälp med att lösa problemet på plats.

Fast låter ju konstigt att enbart cash eller resecheckar accepteras.
Av Mdivall
13 feb. 2013 18:39
Det finns många privata uthyrare också! ;-)

Kika gärna på min profil!
Av Y56l
14 feb. 2013 14:45
Hej Tomas

Vi ska resa till Portugal i april och jag tittade in på sidan du länkade till och tycker att den ser bra ut men jag undrar hur du betalade hyresobjekten?

Mvh

Yvonne//
14 feb. 2013 14:59
Här är en bra sida och även lite information hämtat därifrån som kanske kan vara nyttig.
http://www.niumba.com/en

Advice concerning payment
We discourage advanced payment, nevertheless many advertisers will ask for it in order to guarantee the commitment of the user for the established period. If asked for it, assure yourself of the legal situation of the ownership before paying the deposit.
Mistrust advertisers that urge you for a fast payment through services like Western Union, MoneyGram, Bidpay and similar. These services are completely legal, but unfortunately they are frequently used by impostors for their means.
Before you make a bank transfer you should be sure the advertiser offers satisfactory guaranties.
If the advertiser accepts payment by credit card, you can feel reassured for two reasons:
1. Banks have security means at their disposition and verify who can accept credit cards.
2. Payment by credit card offers certain advantages that other forms of payment do not.
Never reveal personal or financial details (account number, ID, social security number, PayPal data, etc).
Av Amarula
14 feb. 2013 15:11
Citerat från y56l:
Hej Tomas

Vi ska resa till Portugal i april och jag tittade in på sidan du länkade till och tycker att den ser bra ut men jag undrar hur du betalade hyresobjekten?

Mvh

Yvonne//
Hej Yvonne!
Jag betalade via en banköverföring(utlandsbetalning), väldigt smidigt.De jag hyr av ville ha 20% inbet när man fick bekräftelsen av dem. Sen resten 8 veckor innan tillträde, men det finns olika varianter av betalning.
Om du mailar intresse anmälan så kan du fråga hur de vill ha betalningen.
Hoppas Ni får en trevlig resa o vistelse.

Mvh Tomas
2 apr. 2013 23:07
Hej alla! En liten uppdatering, som kanske kan hjälpa någon annan.... Som sagt kände vi oss inte trygga med den första uthyraren och kollade vidare. Hittade ett annat boende på vrbo.com såg toppen ut. Damen som hyrde ut hade goda omdömen och kunde erbjuda oss att göra en banktransfer. Så efter lite mailkontakt med henne och hennes bank var allt klart för betalning. The lease som vi fick verkade helt ok och efter att vi pratat med henne i telefon förde vi över pengar och hon mailade oss att det var mottaget + ett "välkomstbrev".

Helt säker är man ju aldrig, men som någon skrev så blir nog inte lurendrejare så långlivade på uthyrningssajterna. Denna gång var magkänslan ok, så nu håller vi bara tummarna och fortsätter semesterplaneringen!
Tack alla för era svar!
Mvh FamFis
Av Pelle77
3 apr. 2013 18:55
Jag hyrde en villa privat direkt från uthyraten efter att ha sett vad jag ville ha på Tripadvisor. Hon ville ha 25 % deposit och någon form av förskottsbetalning verkar de flesta vilja ha. Som sagts innan så försvinner oseriösa uthyrare rätt snabbt från uthyrningssidorna vilket inte gynnar affärerna.

Det jag gick på var att stället hade ett flertal recensioner samt den korrespondens jag hade med ägaren innan som gav en bra magkänsla. Jag förde över pengarna via internetbanken.