Hur går det till att byta plan?

3 nov. 2011 11:45
Visningar: 3866
Hej,
Jag ska flyga för första gången till USA och ska byte plan i München, hur går bytet till? Är det någon som vet och kan förklara hur man gör, är väldigt orolig för att jag inte ska hitta osv....
Jag reser från Landvetter.
Mvh
Agneta
3 nov. 2011 15:38
Hej Agneta,

Du checkar in som vanligt på Landvetter och då får du båda dina biljetter som gäller för Landvetter-München och München - USA (vart du nu ska åka:). Vilken gate du ska åka från i München står på din biljett men dubbel checka det när du kommer fram så de inte har ändrat gate (finns monitorer när du kommer in på flygplatsen). Ditt incheckade bagage behöver du inte tänka på utan det transporteras automatiskt vidare till din flight till USA. Du kommer få gå igenom en hel del kontroller så lika bra att ha passet i handen:)+ att du antagligen kommer att få redogöra för en person vad du ska göra i USA, hur länge du ska stanna mm. Glöm inte att ordna med inresetillstånd till USA på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1 .

Flygplatsen är stor men väldigt enkel att hitta på så du behöver inte vara orolig.

Säg till om du inte fick nog med svar!

Önskar dig en fantastisk resa!

Hälsar Kajsa
Av Annl
3 nov. 2011 18:23
Hej,

Munchen är en smidig flygplats att byta på och det kommer att gå hur bra som helst även att du skall till USA (då är det alltid mera kontroller).

Glöm inte att fylla i en ESTA-ansökan innan du reser och det är inte fel att för säkerhets skull ta med en kopia på denna. Detta skall inte behövas men vi gör alltid så för att vara helgarderade.

Och på planet kommer du att få en vit lapp som du skall fylla i angående pengar m.m. som skall lämnas vid inresan.

Och en annan bra sak att tänka på när det gäller resor till USA är att du bör ha en resväska med TSA-lås - detta innebär att du kan låsa din väska men att den amerikanska säkerhetspersonalen kan låsa upp väskan med en särskild nyckel. Har man inte ett sådant lås och reser med en låst väska finns det risk för att de river upp låset och förstör detta när de skall kolla innehållet.

Det kommer att bli hur bra som helst och USA är fantastiskt så du kommer att få grymma dagar där.
4 nov. 2011 20:56
Hej Agneta, reser du med Lufthansa hela vägen? I så fall är chansen stor att du får ett boardingkort som gäller för båda flighterna. Detta underlättar en hel del och som Kajsa nämner ovan, Munchen är en smidig flygplats, lätt att ta sig genom (till skillnad från Frankfurt) så du fixar det. Mitt tips är: tala med checkin personalen på Landvetter.