Hjälp mig väcka min pojkväns reslust!

26 okt. 2011 09:33
Visningar: 1825
Jag älskar att resa, och längtar efter att komma i väg igen, NU!

Tyvärr har min pojkvän inte helt upptäckt tjusningen med att resa(!)

Men nu vill jag dra med honom på en resa som ska få honom att vakna upp! :)

Tyvärr är han nog lite rädd för allt det nya, för osäkerhet och konstigheterpå det nya stället..
Så jag känner att nu måste jag komma på den perfekta resan, så han inte blir avskräckt, ;)

Så nu vänder jag mig till ER för tips och ideer om resemål!

Tyvärr är han student, vilket gör att både tiden och ekonomin är ganska begränsad..
Jag tänker att 10dagar är max som jag kan kidnappa honom och helst hade jag velat hitta någonslags sista minuten för en billig penning när det blir dax..

Vi vill nog ha det ganska lugnt, inte så mycket stress, inte för mycket turister, men kanske inte heller för "ikke turistanpassat", med tanke på att han är lite orolig...
Jag hade gärna sluppit en restresa till Grancanaria, men kan inte ritkigt komma på några bra och billiga alternativ som ändå är lite spännande, intressanta och reslust inspirerande!?

Det ska helst vara någorlunda soligt och skönt, och resan blir nog nånstans jan-april..

Tips?

Ps. Jag tar också gärna emot andra tips som kan passa i framtiden när tid&pengar kanske inte är riiiktigt lika stort problem!
26 okt. 2011 10:11
Varför inte Gran Canaria? Åk till Las Palmas eller till "vår" favoritplats på "holmarna" Puerto de la CruzTeneriffa. Båda är perfekta ställen med lagom turism, inte överexploaterade men samtidigt bekväma och lätta platser att turista på för en "nybörjare". Det är genuint Spanskt och välordnat samtidigt som man hittar allt man kan behöva utan problem. Slutet av Mars April är bra tid även om det kan vara badväder redan i Februari. Själv åker vi till Puerto i Februari, tror det blir åttonde gången, det är Karneval då och det är en upplevelse i sig!
27 okt. 2011 00:50
Håller med Floridasidanse,varför inte Gran canaria? det finns ett vackert och härligt grancanaria bortanför turistanhopningar och svenska menyer, om man undviker playa del ingles och liknande "svenska" turistgetton och tar man sig upp i bergen så är det ju fantastiskt vackert både på Teneriffa och gran canaria och det är definitivt ingen trängsel där på Teneriffa finns dessutom möjlighet att ta en utflykt till Den mindre grannön La gomera som har grymt fin natur.

Tycker ni Kanarieöarna är för "svensson" ta en tur till Azorerna,sau miguel är en frktansvärt vacker ö kanske inte prio ett om man är ute efter sol o bad men naturen är som hämtad ur en saga med sin botaniska mix av diverse tropiska växter och jätteträd, är man det minsta intresserad av natur blir man inte besviken och dessutom är det väldigt fräscht o fint överallt.

Solresor har resor till Azorerna och det brukar gå att få tag på sista minutenresor dit under vintern för några tusenlappar och trots att det inte är mycket längre restid än till kanarieöarna så är skillnaden mot dom solöarna enorm vad gäller natur och hur exploaterat det är..

En annan grej är att ta sig till Madeira (går att åka med Ryan air till england och sen ta easyjet vidare till Madeira om man inte hittar någon billig sista minuten) för att njuta av vacker natur och fina promenader efter levadorna där (bevattningskanaler ) Madeira har heller ínte de grymmaste stränderna men det är fullt möjligt att bada fast focus ligger nog mest på fina utflykter naturupplevelser och litet äventyr i en civiliserad omgivning både på Azorerna och Madeira.
mvh. Bosse.
Av Billa1
27 okt. 2011 16:45
Hej Madeleine,

Om din pojkvän inte är så där jättetaggad på att resa så kan ju tio dagar vara ganska mastigt att börja med. Du kanske ska värma upp honom med lite kortare resor först. Jag ääääälskar att resa, men kan ju tycka att efter en vecka kan det vara ganska skönt att komma hem igen. Bara att vara borta från studierna i mer än en vecka kan ju vara lite stressande för honom, som gör att han inte hamnar i rätt stämning.

Han kanske har något intresse som ni kan kombinera med resan? Om han gillar fotboll eller whiskey är ju en långhelg i Skottland ypperligt! Gillar han att spela golf så packa klubborna och åk till Mallis och spela på lite för-säsong. Gillar han konst kan ni åka till Amsterdam bara över en helg och spendera timmar på Rijksmuseum och Van Gogh museet. Ja, du fattar vad jag menar.

Lycka till - hoppas det går vägen!
Av Katrinl
27 okt. 2011 17:15
Jag håller med om att du ska utgå från vad han har för intresse. Jag och min man har varit gifta ett bra tag och åker numera gärna på resor ihop och är gärna borta en månad. I början var jag restokig och han mindre intresserad...
Förra hösten fick jag med mig honom i mina långreseplaner genom att välja det land han alltid har visat intresse för, nämligen Usa. Han har ett stort filmintresse och då är ju Usa hett. Fick åka till inspelningsplatser av gamla filmer men det var det värt;). Första gången han planerar för att vi ska återvänd till Usa innan vi ens var på väg hem:). Så välj något där han kan få utlopp för sitt intresse, vad det nu kan vara. Att resa är berikande så lycka till !
27 okt. 2011 17:42
Oh, jag håller på att krypa ur skinnet av lust att ge mig iväg igen, det bästa hade ju dock varit att få med sig killen!
Jag har faktiskt varit på både Gran Canaria & Teneriffa, och visst blir det mer på riktigt om man ger sig ut utanför turist stråken. Men det känns lite som att jag har "gjort det" och vill något nytt..!

Jag vill jättegärna till sicilien, men då min pojkvän bestämt hävdade att han absolut inte ville åka dit för han inte vill bli kidnappad av nån maffia insåg jag hur illa det var ställt, ;), & att jag måste göra något för att öppna hans ögon lite!

Tack för tipsen om Azorerna och Madeira, har hört förut att de har fin natur, och tror att det kan locka killen lite, (om han nu inte börjar tänka på farliga djur och sånt,;))

Han har ju varit iväg lite smått här&där med sina kompisar, så han är ju inte heeelt anti, och det känns som en bra grej att utgå från hans intressen..även om det kanske inte är så självklart vad det skulle vara.

Men lite häftiga sevärdheter och maffiga gamla borgar och sådant skulle nog kunna locka honom. Tror nog att vi skulle trivas i Italien, men nu var jag ju mest sugen på nåt lite varmare i jan-mars som sagt.. :/

Men tusen tack för era tips!! (& jag tar gärna emot fler!)

Jag ska spara denna tråden och försöka övertala honom att vi måååste åka någonstans till våren!! :)
Av Mpc
27 okt. 2011 18:50
hej tycker så här om nu han är lite osäker av sig
så tycker jag att ni börjat med en statsbesök i ett annat land ni eller du bor i Danmark då har ni inte långt till Amsterdam. eller Berlin två städer med mycket att titt i och göra

tips kan vi ta nästa gång
27 okt. 2011 19:33
Skottland är superfint och borgar, ruiner, slott mm finns det obegränsat men dit ska Ni åka på sommaren.
Cypern är ett annat ställe jag skulle rekommendera om Ni Kanariöarna inte faller i smaken av någon outgrundlig anledning ;-)
Finns ett par städer som kombinerar genuint med turism och stränder samt mycket att se. Limassol men främst Larnaca där man har stranden mitt i stan, det är nästan ingen kriminalitet, nästan alla pratar engelska och människorna är enormt trevliga och gästvänliga. Åker Ni i April går det att bada och det är i regel riktigt varmt och skönt i luften.
Av Annl
27 okt. 2011 21:12
Hej.

Mina tips är följande;

1; är det sol och värme som är viktigt så är mitt förslag Florida. Där har ni det fantastiskt och det är enkelt att turista i USA med såväl barn som rookisar.

2. Om ni kan tänka er etta rucka på kravet om sol och värme så är New York självskrivet enligt mig. Uppskattar man inte NYC är man trött på livet enligt min uppfattning... Där kan han få precis vad han önskar...

Vilka intressen har mannen i fråga? Kanske blir det lättare att komma med förslag om vi har koll på detta.
28 okt. 2011 08:10
Citerat från annl:
Hej.

Mina tips är följande;

1; är det sol och värme som är viktigt så är mitt förslag Florida. Där har ni det fantastiskt och det är enkelt att turista i USA med såväl barn som rookisar.

2. Om ni kan tänka er etta rucka på kravet om sol och värme så är New York självskrivet enligt mig. Uppskattar man inte NYC är man trött på livet enligt min uppfattning... Där kan han få precis vad han önskar...

Vilka intressen har mannen i fråga? Kanske blir det lättare att komma med förslag om vi har koll på detta.
Kan bara instämma med Annl!
N.Y är ju inte mycket värme vid den tiden men Florida är är ett resmål som stämmer perfekt på beskrivningen om det går att lura med sällskapet på den längre flygturen och bristen på restresepriser inte är ett hinder.
Det finns ju i princip allt för alla i Florida och det är mycket välkomnande och inte turistigt på Playa Ingles vis. Det kanske är ett resmål som kan passa i framtiden i alla fall liksom NY. Även San Francisco är en fantastisk turiststad att ta med på önskelistan.

Sen kanske det kan vara en tröskel att komma över om man ska åka på annat sätt än charter när man är väldigt osäker på resande men om en i sällskapet är mer resvan så ska det ju inte vara några större problem om denna sköter det mesta av det praktiska.

Själv tycker vi att resa är det bästa som finns så det är lite svårt att sätta sig in i situationen även om man ju ibland hör de som inte alls ser någon tjusning i det och mest längtar hem om de ändå åker iväg. Sen ser man ju ibland de som när de väl gjort sin första riktiga resa inte kan komma iväg igen fort nog, så det finns säkert hopp! :-)

Som Annl säger, berätta gärna om intressen och vad Ni gillar i övrigt så blir det mycket lättare att tipsa
28 okt. 2011 15:06
Åh, vad ni är gulliga!! :)

Jo, usa skulle han säkert kunna tänka sig, och dit vill jag också jättegärna, (fast jag vill ju ÖVERALLT) ;)

Jag tror det är nog inte så svårt att få iväg honom till lite mer västerlandska länder, och europa, (iaf nordliga delen,;))

Jag skrev ju ett inlägg här ovanför, med liite vad han gillar.. Men grejen är att han nog är lite datornörd, som inte varit runt så mycket i varken världen eller sverige.. Men han är väldigt intresserad av fridluftsliv, och skulle nog gärna åka någonstans där man kan vandra och så, (även om han helst bara vill till fjällen), så det kan vi ju absolut göra någon gång.
Men då skulle han vara dödseriös och släpa med en ryggsäck full av "bra att ha grejer", nu tänker jag mig mer att vi borde åka på en första resa tillsammans, avslappnat, enkelt, mysigt, lugnt, roligt, lite spännande och framför allt uppleva och se massvis av nya saker!

Skottland har jag faktiskt tänkt på förrut, har alltid velat dit och tror det skulle passa oss bra, men som sagt får det nog bli mer mot sommaren. Samma med Italien, men dit kan man ju faktiskt åka höst&vår också..!

Tror faktiskt att Thailand skulle kunna fungera, men det får ju inte heller vara för varmt och det blir väl bara varmare och varmare där efter jul va?

Men ska definitivt noteras som senare resmål! (&USA som sagt)

Om vi nu tänker restresa till våren, där det är behagligt varmt, så
Cypern kanske skulle vara nåt? Har aldrig varit där?

Några tips om Egypten? (jag har mest hört negativa saker, typ tycker man försäljare&män är dryga i Turkiet så är det dubbelt så illa i Egypten, plus man blir garanterat magsjuk..)
Men tror att vi sagt någon gång att det vore häftigt med pyramider, :)

Vi får väl kanske bara sätta oss tillsammans och titta lite när det börjar närma sig, men alltid bra att vara lite påläst och ha lite bra ideer innan, :D
28 okt. 2011 15:28
Vi gjorde en gång i tiden en kryssning från Cypern till Kairo och tittade på Pyramiderna och Egyptiska muséet mm. Ganska lång båtresa men trevligt och Pyramiderna är ju något man vill se. http://www.cruisecyprus.com/louis_egypt.htm
Vill man ut i naturen lite och göra lite lättare vandringar så är det dessutom väldigt vackert i Trodosbergen på Cypern.
Vet inte vad Du har för erfarenheter av Gran Canaria då Du verkar ha fått så dåligt intryck av det, jag vidhåller att Teneriffa och G.C är fantstiska öar om man åker till rätt platser, och gillar man vandring och natur så är det otroligt fint på båda öarna.
28 okt. 2011 17:42
Citerat från floridasidanse:
Vi gjorde en gång i tiden en kryssning från Cypern till Kairo och tittade på Pyramiderna och Egyptiska muséet mm. Ganska lång båtresa men trevligt och Pyramiderna är ju något man vill se. http://www.cruisecyprus.com/louis_egypt.htm
Vill man ut i naturen lite och göra lite lättare vandringar så är det dessutom väldigt vackert i Trodosbergen på Cypern.
Vet inte vad Du har för erfarenheter av Gran Canaria då Du verkar ha fått så dåligt intryck av det, jag vidhåller att Teneriffa och G.C är fantstiska öar om man åker till rätt platser, och gillar man vandring och natur så är det otroligt fint på båda öarna.
Tack för tipset, låter jättespännande!
&jo men GranCanaria tyckte jag var jätte vackert! Vi hyrde bil och körde runt hela ön, :) Jätte fint och massvis av små fina bergsbyar!! :) (kanske hamnar vi där också en gång), Men det är nog mest att jag skulle vilja åka någon ny stans!
Även om det kanske är bra att jag känner till det lite innan när han är lite orolig av sig, så skulle det ändå vara kul att åka någonstans där båda är nya tycker jag... :)
Av Annl
30 okt. 2011 12:03
Du frågar om Egypten och vi var där jullovet 2009 och hade fantastiska dagar. Egypten är ett väldigt spännande land men hur det är att åka dit just nu har jag dålig koll på. Vi besökte Kairo, kryssade på Nilen och badade en vecka i Sharm el Sheijk och ett sådant upplägg kan verkligen rekommenderas för det fallet att man inte bara är ute efter sol och bad.

VIsst är det så att försäljarna är pushiga och efterhängsna men då får man strunta i dem och bara gå vidare. Eller pruta och förhandla och du kan göra riktigt bra köp.

Och vad gäller magsjuka så, ja Egypten är ett skitigt land och många blir sjuka. Särskilt pengarna är väldigt smutsliga. Vi blev inte sjuka men var väldigt försiktig med mat, is och glass och liknande och hade med oss massor av handsprit och är även duktigt vaccinerade.