Hjälp med Förslag på 40års present --> typ Weekend

8 juni 2014 21:22
Visningar: 4612
Hej!

Min fru fyller 40år I September och tänkte ge henne någon slags resa.
Typ 4-5 dagar.

Vi kommer ha med vår son (3år) så storstad eller sol är nog de resor som passar bäst.

funderar lite på Paris då det skall vara en romantisk stad som vi inte varit I, men skulle gärna vilja ha tipps från er här.

Vi kommer resa ut från Goteborg Oktober eller November.

Nedan städer/lander är inte aktuellt då vi redan varit där
Nice/Monaco
Polen
Riga
Rom
Barcelona
Köpenhamn
Berlin
London
Portugal
Grekland
Budapest.

Stort tack på förhand
14 juni 2014 08:55
Alltså för mig blir det lite komplicerat med den kombinationen; 3-åring, okt-nov och 4-5 dagar.
Med ett så litet barn skulle jag själv bara övervägda en lugn badort med barnvänliga stränder. Fast i okt- nov börjar ju Europa, som man når på 4-5 dagar att vara ganska kallt. Så hur gör man då?

Nerja i Spanien har lång säsong, där borde det kunna vara bra. Mycket att se i omgivningarna också. Malta skulle kunna vara något, jag åker dit för första gången nu på tisdag, så snart vet jag mer om vad jag tycker om detta resmål...
25 juli 2014 21:52
Tar gärna emot mer tips på bra weekendstäder.

Har bestämt att vi skall åka i december till någon stad med bra jul handel eller att ni är borta över nyår,
Av Desires
26 juli 2014 21:52
Venedig är nog den mest romantiska stad jag varit i, blev helt hänförd av den så otroligt vackra o annorlunda staden - och det går även att leva o bo där för normala priser..... Bada gjorde vi där i september, i november är det nog ganska kallt i vattnet där. Vi var där i september, tog då vaporetton ut till Lido, där det finns en väldigt fin lång sandstrand. Här kan du se foton från staden o vilken charmig lägenhet vi hyrde där, nära vattennivån.så vi kunde titta på gondoler, taxibåtar, lastbåtar etc från fönstret.http://www.desires.se/#post156

Annars är nog Nerja bäst om ni ska åka iväg så sent som i november. Tror att 3-åringen har större chans att kunna bada där den tiden. Nerja är en mysig liten turistort med låga vitkalkade hus, mängder med trevliga o bra restauranger och badmöjligheter. Jag tycker nog att Nerja är den trevligaste orten i den delen av Spanien. Här kan du läsa om vad jag skrivit om Nerja, m många foton därifrån. http://www.desires.se/#post164

Du skriver att ni varit i Grekland..........ja, det finns ju många platser, och öar att besöka där. Kreta kan också vara riktigt skönt i oktober/november. NI skulle kunna bo i utkanten av Chania, där finns det många familjehotell som är lämpliga för småbarn. Vill man ha lite större utbud av restauranger o shopping tar man taxi/bussen in till Chania på kvällarna. Dessa hotell ligger bara ca 10 min bilresa från Chania, men ni kanske varit där också.

Prag är också en trevlig storstad, tyckte vi! Men kanske inte så kul för 3-åringen...

Lycka till, hoppas du hittar något som passar!

..................Oj, nu ser jag att ni ändrat er och nu ska åka i december o vill ha julhandel. Ja då vet jag ej så många alternativ. Men ngt som jag själv tycker skulle vara väldigt mysigt och romantiskt är att åka till i december är Moseldalen, i idylliska pittoreska städer som Bernkastel-Kues t ex, verkar väldigt romantiskt och mysigt att vara där vid tiden före jul (själv bara varit där under sommartid, men OM du vill se hur det ser ut där i sommartid, kan du titta in här http://www.desires.se/#post152, även boendetips)
27 juli 2014 14:50
Visby, händer mycket här även på hösten