Har du tips om Guilin-Guangxi?

Av Theelf
26 okt. 2009 17:16
Visningar: 874
Är på väg till Guilin i södra Kina.

Har använt sökfunktionen på RG och resultatet är povert.

Tar gärna emot dina tips avseende: resa dit, sevärdheter, boende, mat etc.

Tackar!

TE
Av Trea
26 okt. 2009 20:58
Hej! Jag har fantastiskt fina minnen av Guilin, som är så vackert! Det är bara det att vi hade kinesiska vänner som guider när vi var där, och när man inte arrangerar nåt själv får man lite dålig koll... Vi tog i alla fall en båttur längs med alla vackra sockertoppsberg, väldigt fint! Vi besökte också en grotta med en massa olika formationer, som kineserna tyckte föreställde en massa saker... de har livlig fantasi.... Vi flög dit från Xian och flög sedan därifrån till Beijing, det funkade bra.
4 nov. 2009 16:22
I Guilin besökte vi nån grotta som var välidigt fin. Annars gjorde vi inte mkt mer där.

Om du har tid tycker jag att du ska ta båten upp till Yangshou från Guilin. Den båtturen var så otroligt vacker. Sockertoppsberg runt om....fantastikst!! Yangshou var en jätte mysig stället oxå..helt klart värt ett besök!

Ha en underbar resa!!
/Linda
Av Mmea
4 nov. 2009 19:12
Håller med om att Yangshou är värt ett besök. Det är i och för sig väldigt turistigt, men i och med att det är litet och utan någon nämnvärd trafik är det annorlunda än de kinesiska mångmijlonstäder man ofta besöker som turist. Ett backpackerställe. Gör ni en övernattning i byn så undvik huvudgatan (tror att den hette West street) om ni hellre sover än sjunger karaoke om nätterna.

I Yangshou kan man hyra cyklar och ge sig ut på landsbyggden. Jag kan också rekommendera ett besök i den närbelägna byn Fuli som ger en inblick i hur folk på landsbyggden i Kina bor. Namnet syftar på byns forna rikedom och kom till på tiden när båtar lade till vid byn för omlasning till vagn och vidare transport inom landet.