Från Koh Lipe till Bangkok på tre dagar

Av Flores
22 sep. 2018 10:53
Visningar: 324
Hej alla thailandexperter!

Nu har jag ägnat flera arbetsveckor, i timmar räknat, på att fundera på vart vi ska ta vägen när vi lämnar Koh Lipe. Vi har tre nätter som inte är planerade ännu, innan vi ska till Bangkok, så det måste ligga nära en flygplats och nära där man kan landa med färja från Koh Lipe. Vi kommer vara i Phuket innan resan till Lipe, så det skulle vara kul att åka någon annanstans på ”hemvägen”. Jag har kikat lite på Ao Nang, men har läst ganska mycket negativt (som att vattnet är smutsigt t ex).

Jag tänker att vi kommer ha en lugn, lat vecka på Koh Lipe och har därför inget emot att komma till en plats med lite liv o rörelse (men fin strand och fint vatten).

Innan Lipe kommer vi bo vid Kamala beach, Phuket. Borde vi ändå åka tillbaka till Phuket, men besöka en annan plats? Vilken isf? Eller kan ni komma på andra bra alternativ?

Hjälp mig!
23 sep. 2018 09:38
Åk till Langkawi, där har ni en bra flygplats.
Av Flores
23 sep. 2018 09:51
Citerat från Thomas_petra:
Åk till Langkawi, där har ni en bra flygplats.
Bra tanke. Tyvärr går det inga direktflyg till Bangkok därifrån, vad jag kan se.
23 sep. 2018 11:01
Nej det är ju lite trist. Men en liten kort flygtur till Penang där finns det direktflyg till Bangkok, annars är det lätt att göra via K.L. från Langkawi. Det är ju lite trist att åka båt samma väg, som vi antar att ni redan gjort en gång, upp till Phuket el. Krabi.
Av Sierra
23 sep. 2018 11:26
Tag färja alt speedboat upp till Lanta och stanna där ett par dagar. Från Lanta tar det 1,5 tim till Krabi Airport varifrån det finns många dagliga flighter till Bangkok.
Av Flores
23 sep. 2018 16:02
Citerat från Thomas_petra:
Nej det är ju lite trist. Men en liten kort flygtur till Penang där finns det direktflyg till Bangkok, annars är det lätt att göra via K.L. från Langkawi. Det är ju lite trist att åka båt samma väg, som vi antar att ni redan gjort en gång, upp till Phuket el. Krabi.
Helt sant att det lite trist att åka samma väg... Funderat på om det finns något trevligt ställe på fastlandet, nära Hat Yai. Någon som vet?
Av Flores
23 sep. 2018 16:06
Citerat från Sierra:
Tag färja alt speedboat upp till Lanta och stanna där ett par dagar. Från Lanta tar det 1,5 tim till Krabi Airport varifrån det finns många dagliga flighter till Bangkok.
Det finns ju rätt många platser på Koh Lanta. Vart skulle du rekommendera isf?
Har läst mängder med svar på thailandtrådar från dig, Sierra. Även din blogg. Tycker du är fantastisk som delar med dig! 🤩
Av Annaer
23 sep. 2018 22:19
Stanna de extra dagarna på Lipe eller res upp till Bangkok tidigare så får ni ngr fler nätter där. Ni kan boka biljett med Air Asia direkt från Lipe till Bangkok, det ingår båt till Pak Bara pier, minibuss till flygplatsen i Hat Yai & flyg direkt till Bangkok. Gjorde den resa fast åt andra hållet -15, funkade hur bra som helst & otroligt smidigt.
Av Monki66
24 sep. 2018 15:05
Hej,
Tycker absolut att ni kan åka antingen till Koh Lanta eller Ao Nang några nätter.

På Koh Lanta finns många stränder men Klong Dao eller Long beach passar bra om man bara ska vara några nätter.
Lanta har härliga stränder, resorterna och restaurangerna ligger på stranden. Vill man ha shopping så finns byn Salandan som ligger vid färjeläget, en tuktuk färd bort.
Boka Speedboat eller färja till Lanta när ni är på Lipe.
Taxi till Krabi Airport tar ca 1,5 tim och kostar max 3000 thb per bil.

Ao Nang har mer liv och rörelse. Vill man ha fina stränder så måste man åka ut med longtailbåt (går taxibåtar dagligen för billig peng) till Poda, Chicken, Railey beach eller Pranang beach. Kan vara trevligt med ett sånt avslut de sista dagarna också.
Boka jointticket från Lipe till Ao Nang, när ni är på Lanta. Då åker ni färja 2 tim och sen minibuss i ca 2 tim. (Se Tigerlines hemsida)
Taxi till Krabi Airport tar ca 40 min för under 1000 thb per bil.

Vi har gjort båda dessa resor flera ggr och har nu fastnat för Lanta. Men inte att förkasta Ao Nang för det, det bör upplevas :)

Lycka till / Monica
26 sep. 2018 22:02
Hej!
Får jag flika in med en fråga? Hur reser ni mellan Phuket och Koh Lipe? Funderar på samma resrutt men får inte riktigt till något bra..
/Emma
27 sep. 2018 07:35
Lite bökigt men vi brukar åka ut och hem från olika flygplatser så slipper man gör resan två ggr.
Av Flores
1 okt. 2018 20:07
Tack för utförligt svar, Monki66! En annan destination jag blivit nyfiken på är Khao Lak. Någon som kan jämföra det med Koh Lanta? Tyvärr avbokade jag Koh Lipe då jag insåg att det skulle kosta för mycket, både i restid och pengar 😔 Det blir Phi Phi istället...
Av Monki66
2 okt. 2018 07:09
Hej Flores

Har själv bara varit 1 gång i Khao Lak och många på Lanta. Khao Lak har inte lika mysiga stränder, med det restaurangutbud på stränderna som Lanta har på kvällstid.

Vet också att militären rivit/river alla strandrestauranger som thailändarna själva byggt upp, det är bara de stora resorterna som får ha kvar sina. Detta kan man läsa om på nätet.

Vi har vänner som åker återkommande till Khao Lak och de trivs där. Finns många stränder att besöka, och hyra moppe där är inga problem då det är avsatt fil för mopeder.

Ett tips är att bo vid huvudstranden - Nang Tong, då har man promenadavstånd till centrum.

PS. Vår första resa till Thailand 2011 reste vi 15 dgr och hann med Phuket - Khao Lak - Ao Nang (1 natt) - Phi Phi - Phuket igen. I den ordningen. Stannade 3 nätter på varje ställe förutom Khao Lak där vi stannade 4 nätter.
Det var under den resan vi blev Thailandsresenärer for ever :)