Frågor om flygbonusdjungeln

Av Annl
15 feb. 2012 19:37
Visningar: 23088
Hej,

Nu vänder jag mig till alla er kunniga och pålästa och beresta medlemmar här på RG med en fråga som i alla fall jag tycker är klurig och det är flygbonusarna och alla regler som gäller kring dem.

Jag vet att det finns några gamla trådar kring detta ämne men de har ett tag på nacken och jag har lite flera funderingar.

Kan man generellt säga något om vilket flygbonusprogram som det är bäst att ansluta sig till eller beror det på? Jag har läst att BA är bra eftersom de har rätt låga krav för silver och guldnivåer -allt för att de vill att så mycket trafik som möjligt skall gå via London.

Hur tjänar man bäst poäng och hur skall man då tänka? Kanske en dum fråga men jag tänker som på mig själv som inte reser så mycket i tjänsten och då det blir aktuellt är det mest tåg till huvudstaden som gäller. När vi reser privat så är vi dessutom "otrogna" och väljer de biljetter som är bäst och billigast - vilket har fört med sig att vi genom åren rest med en massa olika bolag och inte haft någon "röd tråd" vid valet av flygbolag.

För snart ett år sedan gick jag dock med i SAS Eurobonus-program och jag kan ju inte direkt påstå att jag dragit ihop mycket baspoäng (flygpoäng) eftersom det ju inte ger så mycket om man åker ekonomiklass och dessutom har ju SAS ett rätt magert linjenät. Däremot har jag samlat ihop en ansenlig hög poäng genom att handla med mitt Amex (som är anslutet till SAS Eurobonus) på ICA och på Shell.

Jag har också gått med i BA:s bonusprogram men tycker inte att poängnivån där rör sig så mycket trots att vi reste med dem till USA i somras och åkte med FinnAir till Asien i julas samt en tur till Helsinki i höstas. Dock skall sägas att till detta kort har jag inte någon Amex eller motsvarande kopplat. kanske dumt - jag vet inte...Det som är dumt med BA:s system är att barnen inte kan ansluta sig vilket däremot är fallet med SAS och då kan barnens poäng flyttas över till föräldrarna.

Och hur använder man sina poäng på bästa sätt? Kan man "bara" lösa in dem som flyg på SAS eller även för flyg med kompisarna i flygalliansen? Ska man uppgradera eller skall man köpa självständiga resor?

Och på SAS är det så att när man handlat för en viss summa så får man 50 procent rabatt när man bokar biljetter för två personer. I brevet står det att man skall ringa ett särskilt nummer i Uppsala när man skall boka dessa biljetter och att erbjudandet är gilitigt ett år efter det att man fick brevet. Är det någon som bokat biljetter via detta och som vet hur det funkar mera exakt? För hur långt fram kan man boka t.ex.?

och vad gäller för "vanliga" bonusresor? Hur långt fram skall dessa bokas? Jag har hört att SAs släpper biljetterna ett år i förväg och att det endast finns ett begränsat antal Eurobonus-biljetter per flight? Som ni förstår har jag ännu inte bokat sådana biljetter utan bara samlat poäng...

Alla kloka synpunkter om flygbonusdjungeln mottages tacksamt och inte bara svar på mina snabbt ihopsnickrade frågor. Är det bara jag som tycker att detta är en riktig snårskog.....

Stort tack på förhand!
15 feb. 2012 20:53 (redigerad)
Du är väl inte förvånad över att jag skulle slänga mig in i din tråd va? :) Hihi

Jag har erfarenhet av Eurobonus och Flying Blue (KLM o AirFrance bl a).

Flying Blue: Här måste man flyga inom 18 månader för att få behålla poängen. De ryker all världens värld helt oanvändna annars! Min erfarenhet under denna tid var att åtminstone KLM var dyra i förhållande till StarAlliance eller inte flög de utter jag kollade,
Så detta bonusprogram lönar sig inte om du inte med säkerhet vet att du alltid väljer dem.

Eurobonus: Poängens livslängd är fem år. Med jämna mellanrum rear de bonusresor. Man behöver inte resa själv för sina poäng - man kan både bjuda med andra samt boka en resa man inte själv följer med på.

Skall man boka en resa eller uppgradera till högre klass för poängen?
Om vi tittar på en resa GOT-EWR (NYC) så kostar enkel väg i januari 2013:
Economy: 30000
Eco Extra: 37500
Business: 45000

Att uppgradera på flygplatsen motsvarande sträcka kostar:
economy till eco extra 10000
eco extra till business 20000
economy till business 30000

eller 30000 för eco extra till business i förväg (mer säkerhet).
(Detta går att göra för alla bolag inom alliansen)

Motsvarande resa i pengar:

Economy flex ca 7000 kr
Eco Extra flex ca 11000 kr
Business flex ca 15500 kr

Jämför economy och business:
Om jag betalar 7000 kr för economy och anv 30000 p för uppgradering till business så känns det som att jag betalar mer (jmf 30000 p för resa + 30000 p för uppgradering) än om jag bokar business direkt för poäng (45000 p)

Jag nöjer mig så länge med svaret. Jag återkommer! :) Detta intresserar även mig.
15 feb. 2012 21:03
Citerat från ymmot12345:
Du skrev att du åker mycket tåg, du kan ju tjäna eurobonus poäng om du reser med SJ...

http://www.flyrail.se/

mvh tommy
Wow! Hade jag ingen aning om! Tack för tips!
Men tyvärr funkar väl bara ett bonuskort åt gången, d v s åker man på SJ Prio så får man inte kombinera...?

Annl: Glömde kommentera din kombo AMEX/Eurobonus. Detta är nog det snabbaste sättet att samla poäng. Jag har MasterCard kopplad till Eurobonus. Jag har även AMEX - men de poängen omvandlar jag till hotellpoäng istället. Problemet med AMEX är ju att det inte är gångbart överallt, därför är MC bra att ha som second choice :)
Av Annl
15 feb. 2012 21:06
Är medlem där och har läst på där men tycker ändå att många frågetecken finns kvar....
Citerat från pelle77:
Här hittar du många svar på dina frågor!

http://www.businessclass.se/forum/
Av Annl
15 feb. 2012 21:10
Nisse,

jag är så tacksam för att slänger in dig i tråden - du är grym med dina tips.. Och ingen kan googla som du (i vart fall inte jag....)
Citerat från nisse2ears:
Du är väl inte förvånad över att jag skulle slänga mig in i din tråd va? :) Hihi

Jag har erfarenhet av Eurobonus och Flying Blue (KLM o AirFrance bl a).

Flying Blue: Här måste man flyga inom 18 månader för att få behålla poängen. De ryker all världens värld helt oanvändna annars! Min erfarenhet under denna tid var att åtminstone KLM var dyra i förhållande till StarAlliance eller inte flög de utter jag kollade,
Så detta bonusprogram lönar sig inte om du inte med säkerhet vet att du alltid väljer dem.

Eurobonus: Poängens livslängd är fem år. Med jämna mellanrum rear de bonusresor. Man behöver inte resa själv för sina poäng - man kan både bjuda med andra samt boka en resa man inte själv följer med på.

Skall man boka en resa eller uppgradera till högre klass för poängen?
Om vi tittar på en resa GOT-EWR (NYC) så kostar enkel väg i januari 2013:
Economy: 30000
Eco Extra: 37500
Business: 45000

Att uppgradera på flygplatsen motsvarande sträcka kostar:
economy till eco extra 10000
eco extra till business 20000
economy till business 30000

eller 30000 för eco extra till business i förväg (mer säkerhet).
(Detta går att göra för alla bolag inom alliansen)

Motsvarande resa i pengar:

Economy flex ca 7000 kr
Eco Extra flex ca 11000 kr
Business flex ca 15500 kr

Jämför economy och business:
Om jag betalar 7000 kr för economy och anv 30000 p för uppgradering till business så känns det som att jag betalar mer (jmf 30000 p för resa + 30000 p för uppgradering) än om jag bokar business direkt för poäng (45000 p)

Jag nöjer mig så länge med svaret. Jag återkommer! :) Detta intresserar även mig.
Av Pelle77
15 feb. 2012 21:16
Citerat från nisse2ears:
Citerat från ymmot12345:
Du skrev att du åker mycket tåg, du kan ju tjäna eurobonus poäng om du reser med SJ...

http://www.flyrail.se/

mvh tommy
Wow! Hade jag ingen aning om! Tack för tips!
Men tyvärr funkar väl bara ett bonuskort åt gången, d v s åker man på SJ Prio så får man inte kombinera...?

Annl: Glömde kommentera din kombo AMEX/Eurobonus. Detta är nog det snabbaste sättet att samla poäng. Jag har MasterCard kopplad till Eurobonus. Jag har även AMEX - men de poängen omvandlar jag till hotellpoäng istället. Problemet med AMEX är ju att det inte är gångbart överallt, därför är MC bra att ha som second choice :)
Många sköna Hiltonpoäng! ;)) Barbados blir bara billigare och billigare! (sorry för offtopic)
Av Pelle77
15 feb. 2012 21:18
Intressant fråga hur som! Har en kompis som bor i Kanada och har för mig att han samlat poäng på Air Canada (fast kan ha varit ett annat bolag). Klart intressant att olika bolag har olika gränser för sina silver och guldkort. Har för mig att de (eller om det var United?) var rätt bra. Kan vara svammel då jag inte googlet lika bra som Nisse utan går på knaggligt minne enbart.
Av Annl
15 feb. 2012 21:21
Jo SJ Prio- om det är det som du menar - är jättebra men då gäller det att man "bara" reser med en aktör -annars blir det jobbigt när man skall få poäng. Detta har jag erfarit som statsanställd då jag velat kombinera poängen i samband med att jag reser för olika myndigheter - men det går inte för sig och då förlorar man en massa poäng. I klartext; jag är anställd som domare på en domstol och när jag reser i tjänsten så får jag poäng för dessa resor. När jag sedan reser i tjänsten för Domstolsverket för att t.ex. undervisa yngre jurister så kan jag inte få SJ prio-poäng för dessa resor eftersom de inte företas i domstolens regi utan i annan myndighets regi. Himla dumt och enligt SJ så går detta inte att lösa och det innebär att jag förlorat massor av fina poäng...... Visst kan man bli lite trött...
Citerat från ymmot12345:
Du skrev att du åker mycket tåg, du kan ju tjäna eurobonus poäng om du reser med SJ...

http://www.flyrail.se/

mvh tommy
15 feb. 2012 21:28
Citerat från annl:
Jo SJ Prio- om det är det som du menar - är jättebra men då gäller det att man "bara" reser med en aktör -annars blir det jobbigt när man skall få poäng.
Citerat från ymmot12345:
Du skrev att du åker mycket tåg, du kan ju tjäna eurobonus poäng om du reser med SJ...

http://www.flyrail.se/

mvh tommy
Ursäkta att jag lägger mig i som självutnämnd tolk - men tydligen kan man får EUROBONUS-poäng på tågresan.

Nackdelen är väl som jag skriver några inlägg upp, att man inte kan få Eurobonuspoäng om man samtidigt väljer att resa med SJ Priokortet. (Utöver det tillkommer ju trassel som du skriver om)
Av Annl
15 feb. 2012 21:34
Ok, det hade jag inte fattat men å andra sidan var det ett tag sedan jag röjde i detta - i anledning av den myndighetskollission som jag skrev om tidigare och det kändes då som att det var lika bra att droppa detta - rätt eller fel....¨

Tänk så fantastiskt att man lär sig HELA tiden.....
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:
Jo SJ Prio- om det är det som du menar - är jättebra men då gäller det att man "bara" reser med en aktör -annars blir det jobbigt när man skall få poäng.
Citerat från ymmot12345:
Du skrev att du åker mycket tåg, du kan ju tjäna eurobonus poäng om du reser med SJ...

http://www.flyrail.se/

mvh tommy
Ursäkta att jag lägger mig i som självutnämnd tolk - men tydligen kan man får EUROBONUS-poäng på tågresan.

Nackdelen är väl som jag skriver några inlägg upp, att man inte kan få Eurobonuspoäng om man samtidigt väljer att resa med SJ Priokortet. (Utöver det tillkommer ju trassel som du skriver om)
Av Van
15 feb. 2012 22:06
Glöm inte bort att man även kan använda sina EB poäng som delbetalning på en ordinarie biljett. Kan vara bra att veta då det oftast är väldigt begränsat med eurobonus biljetter.
15 feb. 2012 22:25
Van - helt riktigt! Detta är ett bra alternativ :)

Jag skall dessutom rätta mig själv lite - att betala för resan jag redovisar ovan kostar 7500 kr för tor. Så det är inte helt jämförbart då poängexemplena är för enkelresor.

Att betala enkelresa kostar från 14000 kr och uppåt... (eco extra flex)
Av Pelle77
15 feb. 2012 23:21
Blev så förbannad när SAS hade kampanj till Shanghai för 20 000 t/r m det var omöjligt att boka bilj när man väl kom in på sidan, under hela året. Jag har 70 000 p som jag ska använda till business på långflyg då det i pengar ger mer än att köpa en economy biljett. Bäst verkar vara att uppgradera i gaten. Har läst om en sida där man såg platsbokning på resp flight så man vet förutsättningarna när man vill uppgradera, men hittar den inte nu.
Av Annl
16 feb. 2012 07:19
Kanske klokt att göra som Van säger och använda sina poäng som delbetalning- med tanke på artikeln i Dagens Industri i går om SAS....

Pelle, den sajten du skriver om verkar ju riktigt bra. Är det någon som vet något om denna?

Jag hade ju precis som du Pelle tänkt att använda mina poäng för att åka business och att någon gång få lite comfort men det verkar tydligen svårt. Men tipset om att försöka uppgradera i gaten kan ju vara bra att tänka på. Hur vet man i det läget vad det kostar att uppgradera undrar då jag? Jag tänker så att man inte står där och bara halva familjen får åka business för att poängen inte räcker? Många dumma frågor blir det....

Jag hörde en historia om att det i det läget att man tänker sig att försöka uppgradera i gaten att man då inte skall ge sig trots att man får negativa besked. Den här personen hade först kollat på Landvetter och då fått beskedet om att det inte funkade (gällde hela resan) men sen hade han kollat på nytt i Köpenhamn (och dessutom vid flera tillfällen) och till slut hade det löst sig.

Och som sagt; är det någon som har ett Amex kopplat till SAS Eurobonus och som handlat så mycket att man får 50 procent rabatt på en EB-poängbokning och som vet hur detta funkar?

Någon som har anslutit sig till Lufthansas bonussystem? Hörde av en familj som vi känner att mannen hade bytt från SAS till Lufthansa eftersom att det bara var en massa strul med SAS och att allt funkade mycket bättre med Lufthansa. Han är i och för sig en person som reser extremt mycket i tjänsten.
Av Van
16 feb. 2012 08:37
Hoppas jag inte bumpar tråden allt för mycket nu men en fundering som någon kanske har en synpunkt på....

Reser mycket i tjänsten (eller rättare sagt har rest mycket). Trogen SAS (och därmed star alliance). Majoriteten av mina resor har bokats med mitt EC kort kopplat till SAS. De flesta resor har också varit bokade i fullt flexible economy. Vid ytterst få tillfällen när jag flygit med SAS har jag blivit uppgraderad vid gaten till bussines "spontant".
Däremot har jag var och varannan gång dvs väldigt ofta fått samma "spontana" uppgradering vid gaten när jag flygit med Lufthansa och Turkish. Det här har ju varit trevlig gest, framför allt vid långa flygningar.
Med anledning av detta kan man ju undra, är LH och Turkish mer serviceminded än SAS, har de en annan policy. Har man rent av varit dum som kört EB istället för Lufthansas motsvarighet???
Av Veiken
16 feb. 2012 10:38
Jättebra tråd. Jag har precis skaffat mig ett EB medlemsskap och jag trodde i min enfald att poäng som kommer från ALLA flygbolag som tillhör Star Alliance kunde samlas på ett kort........
Jag åker med olika bolag nästan varje gång, beroende på biljettkostnad.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Av Annl
16 feb. 2012 10:46
Ligger nog mycket i det du skriver och mannen som jag skrev om som bytte från SAS till Lufthansa blir alltid uppgraderad till första klass (han har businessbiljett) när så är möjligt av Lufthansa.
Citerat från van:
Hoppas jag inte bumpar tråden allt för mycket nu men en fundering som någon kanske har en synpunkt på....

Reser mycket i tjänsten (eller rättare sagt har rest mycket). Trogen SAS (och därmed star alliance). Majoriteten av mina resor har bokats med mitt EC kort kopplat till SAS. De flesta resor har också varit bokade i fullt flexible economy. Vid ytterst få tillfällen när jag flygit med SAS har jag blivit uppgraderad vid gaten till bussines "spontant".
Däremot har jag var och varannan gång dvs väldigt ofta fått samma "spontana" uppgradering vid gaten när jag flygit med Lufthansa och Turkish. Det här har ju varit trevlig gest, framför allt vid långa flygningar.
Med anledning av detta kan man ju undra, är LH och Turkish mer serviceminded än SAS, har de en annan policy. Har man rent av varit dum som kört EB istället för Lufthansas motsvarighet???
Av Van
16 feb. 2012 10:47
Citerat från veiken:
Jättebra tråd. Jag har precis skaffat mig ett EB medlemsskap och jag trodde i min enfald att poäng som kommer från ALLA flygbolag som tillhör Star Alliance kunde samlas på ett kort........
Jag åker med olika bolag nästan varje gång, beroende på biljettkostnad.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Så länge du åker med ett Star alliance bolag kan du få EB poäng. Endera genom att du bokar via SAS och anger ditt EB nummer alternativt efterregistrera du poängen direkt på SAS hemsida med hjälp av din exempelvis Lufthansa biljett/boardingcard. Finns kanske något ytterligare sätt att göra det på, men dessa brukar jag använda mig av.
Av Annl
16 feb. 2012 10:55
Men visst är det väl så att man inte alls får lika mycket poäng om man åker med de andra bolagen som när man reser med SAS?

Å andra sidan ger ju inte SAS så himla mycket i ekonomiklass heller - jag bokade en biljett till vår flicka till USA och det blev "bara" 1 950 poäng. jag menar - de poängen snor man ju snabbt ihop genom att handla...

Och det Veiken, är ett jättebra tips att koppla ett Amex eller annat kort till ditt SAS Eurobonuskort. Det är så jag skaffat mig den mesta poängen -jag handlar allt som är möjligt på mitt Amex. Antar att man måste flyga business för att det skall hända något med baspoängen.
Citerat från van:
Citerat från veiken:
Jättebra tråd. Jag har precis skaffat mig ett EB medlemsskap och jag trodde i min enfald att poäng som kommer från ALLA flygbolag som tillhör Star Alliance kunde samlas på ett kort........
Jag åker med olika bolag nästan varje gång, beroende på biljettkostnad.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Så länge du åker med ett Star alliance bolag kan du få EB poäng. Endera genom att du bokar via SAS och anger ditt EB nummer alternativt efterregistrera du poängen direkt på SAS hemsida med hjälp av din exempelvis Lufthansa biljett/boardingcard. Finns kanske något ytterligare sätt att göra det på, men dessa brukar jag använda mig av.
16 feb. 2012 10:56
Citerat från veiken:
Jättebra tråd. Jag har precis skaffat mig ett EB medlemsskap och jag trodde i min enfald att poäng som kommer från ALLA flygbolag som tillhör Star Alliance kunde samlas på ett kort........
Jag åker med olika bolag nästan varje gång, beroende på biljettkostnad.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Precis som Van säger så får du poäng för alla alliansbolag.

Jag brukar använda mig av denna sida för att kolla vilka allainsbolag som flyger till den destination jag skall och sedan boka på resp sida.
http://www.staralliance.com/en/

Allmänt:
Skaffar man Eurobonus eller dyl gäller det ju att välja dessa bolag och att inte bara boka snålvarianten (de ger som lägst 25% av möjliga poäng på sträckan) för annars får man aldrig ihop poängen. 30000p för en resa inom Europa eller en uppgradering låter ju jättebra men det tar tid för den ordinarie resenären att nå dit!
16 feb. 2012 10:59
Tänk på att Poängkostnaden för uppgradering är för enkel väg.
Av Van
16 feb. 2012 11:02
Citerat från annl:
Men visst är det väl så att man inte alls får lika mycket poäng om man åker med de andra bolagen som när man reser med SAS?

Å andra sidan ger ju inte SAS så himla mycket i ekonomiklass heller - jag bokade en biljett till vår flicka till USA och det blev "bara" 1 950 poäng. jag menar - de poängen snor man ju snabbt ihop genom att handla...

Och det Veiken, är ett jättebra tips att koppla ett Amex eller annat kort till ditt SAS Eurobonuskort. Det är så jag skaffat mig den mesta poängen -jag handlar allt som är möjligt på mitt Amex. Antar att man måste flyga business för att det skall hända något med baspoängen.
Citerat från van:
Citerat från veiken:
Jättebra tråd. Jag har precis skaffat mig ett EB medlemsskap och jag trodde i min enfald att poäng som kommer från ALLA flygbolag som tillhör Star Alliance kunde samlas på ett kort........
Jag åker med olika bolag nästan varje gång, beroende på biljettkostnad.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Så länge du åker med ett Star alliance bolag kan du få EB poäng. Endera genom att du bokar via SAS och anger ditt EB nummer alternativt efterregistrera du poängen direkt på SAS hemsida med hjälp av din exempelvis Lufthansa biljett/boardingcard. Finns kanske något ytterligare sätt att göra det på, men dessa brukar jag använda mig av.
Eftersom jag alltid använt EB så vet jag inte värdet på de olika programmens poäng. Men jag antar att du har rätt om att 2 bilejtter med samma bokningsklass ger olika EB poäng beroende på om det är en "sas flight" eller en flight med en partner. Men antar också att det kan bero på hur du bokar och om det finns "sas"flight hela sträckan eller om ex. SAS bokar in med en partner men under SAS bokning så att säga...kanske blev lite förvirrat nu :-)
Någon har säkert koll på detta och kan förklara hur det funkar.
Av Veiken
16 feb. 2012 11:32
Suck....vem har sagt att det ska vara lätt att leva ;)?
16 feb. 2012 12:26
Jag har varit medlem i Eurobonus och BA:s program ganska länge och åker man inte ofta (som de som åker i tjänsten) tycker jag inte att man får ihop så mycket poäng. Jag har inget kreditkort kopplat dit heller.
Har lyckats få ihop en kort "bonusresa" på vardera korten, men skatterna är så höga så det blev inte mycket billigare än att köpa en helt ny biljett.
Och det är klart att man köper den biljett som är billigast eller nästan billigast. SAS brukar sällan billigast när man söker biljetter på nätet.

Så jag kan säga så här: Jag har korten, men de ger mig inte så mycket. Just nu bränner poängen mest inne. Har bara har typ 6000 och dem kan man inte använda till nåt bra...
16 feb. 2012 15:37
Marie78 - jorå - dina 6000p räcker till ett presentkort på 150 kr på någon av följande butiker :)
http://sas.presentkorttorget.se/Overview.aspx

Se vad trevligt du kan ha för dina surt förvärvade flygpoäng ;)

Ja, det kan vi väl alla vara överens om att det heter Frequently Flyer just för att det handlar om att vara frekvent i sitt flygande - och lojal. Alltså, påpekar jag igen, vill man satsa seriöst och försöka få ihop poäng så skall man koppla Programmet till ett kreditkort samt vara trogen när man väljer flygresor, och då inte alltid välja de allra billigaste alternativen. Det kan ju liksom löna sig i poäng (i slutänden) att betala 1000 spänn mer för resan :)
Av Annl
16 feb. 2012 16:06
fast problemet som jag ser det Nisse är ju att det för det mesta inte skiljer så lite i pris mellan SAS och något annat bolag. Min erfarfenhet är att SAS är mycket dyrare än andra. detta blev jag varse när jag skulle boka flyg för två tonåringar till och från USA. För vår flickas biljett Göteborg -Arlanda - NYC och NYC-Köpenhamn fick vi betala nästan 9 000 kr. Vi hade sparat massor på att boka med annat bolag men grejen var att den amerikanska kompisen skall med på flighten hem till Europa och sen måste den amerikanska flickan resa från Köpenhamn eftersom hon inte kan byta då hon aldrig flugit själv och aldrig varit utanför USA. Den amerikanska flickans biljett var inte heller billig. Så min erfarenhet är att det inte lönar sig utan att det är shoppingen som ger poäng om man inte reser mycket och man inte åker i business.
Citerat från nisse2ears:
Marie78 - jorå - dina 6000p räcker till ett presentkort på 150 kr på någon av följande butiker :)
http://sas.presentkorttorget.se/Overview.aspx

Se vad trevligt du kan ha för dina surt förvärvade flygpoäng ;)

Ja, det kan vi väl alla vara överens om att det heter Frequently Flyer just för att det handlar om att vara frekvent i sitt flygande - och lojal. Alltså, påpekar jag igen, vill man satsa seriöst och försöka få ihop poäng så skall man koppla Programmet till ett kreditkort samt vara trogen när man väljer flygresor, och då inte alltid välja de allra billigaste alternativen. Det kan ju liksom löna sig i poäng (i slutänden) att betala 1000 spänn mer för resan :)
16 feb. 2012 16:17
Helt sant Annl - men jag var väl otydlig. Jag menade att när man väl väljer SAS eller partner så kanske det bara skiljer en tusenlapp eller så mellan den allra billigaste biljetten och nästa. Där den allra billigaste bara berättigar till 25% av poängen och nästa kanske ger 50% eller 100 %.

Jag menade inte mellan staralliance och alla andra utanför - eftersom vi snackar bonuskort förutsätter jag att man tänker välja någon inom alliansen. (eller för den delen inom BA resp Flying BLue) Annars är det ju inte lönt att skaffa kortet kan tyckas.
Av Annl
16 feb. 2012 16:20
I det läget som du beskriver Nisse är jag dum och otrogen - jag väljer inte inom alliansen och tänker således inte på poängen. I stället väljer jag den fligth som är billigast och som har en anständig och vettig rutt och med bra restid.

kanske läge att tänka om och tänka nytt,,,,
Citerat från nisse2ears:
Helt sant Annl - men jag var väl otydlig. Jag menade att när man väl väljer SAS eller partner så kanske det bara skiljer en tusenlapp eller så mellan den allra billigaste biljetten och nästa. Där den allra billigaste bara berättigar till 25% av poängen och nästa kanske ger 50% eller 100 %.

Jag menade inte mellan staralliance och alla andra utanför - eftersom vi snackar bonuskort förutsätter jag att man tänker välja någon inom alliansen. (eller för den delen inom BA resp Flying BLue) Annars är det ju inte lönt att skaffa kortet kan tyckas.
16 feb. 2012 16:30
Citerat från annl:

kanske läge att tänka om och tänka nytt,,,,
Du är smart på annat sätt eftersom du sparar pengar på andra sätt än jag ;)
Men kanske fundera på om du vill slava ihop poäng eller inte ;)

Men jag är ju sån att när jag skaffar medlemskort i flygbolag och hotell så nyttjar jag dem just för att få ihop poängen. :) Dessutom gillar jag många av bolagen i alliansen. Önskar bara t ex FinnAir och BA kunde ansluta sig ;) MEN MEN skulle jag hitta en resa som tilltalar i både pris och tider så kan jag ju välja dem. T ex Ryan till UK. Men min erfarenhet är att billiga flyg många gånger kräver tidiga mornar eller långa transfertider.Och vi prioriterar ju alla olika av olika anledningar - jag t ex vägrar flyga hem på morgonen om jag kan välja. (eftersom det för mig innebär taskig nattsömn och tidig utcheck) Därför betalar jag gärna extra för det.

Dessutom skall jag flyga långt och ändå betala många tusen så kan jag lika gärna lägga lite till och välja poängen ;)

Ja jag är slav under poäng :D
Av Zahide
16 feb. 2012 20:12
Läste jag rätt nu?

Man kan alltså samla poäng fastän man inte själv reser? Jag har blivit informerad att man inte får poäng när ens egna barnen reser.
Av Pelle77
16 feb. 2012 20:19
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:

kanske läge att tänka om och tänka nytt,,,,
Du är smart på annat sätt eftersom du sparar pengar på andra sätt än jag ;)
Men kanske fundera på om du vill slava ihop poäng eller inte ;)

Men jag är ju sån att när jag skaffar medlemskort i flygbolag och hotell så nyttjar jag dem just för att få ihop poängen. :) Dessutom gillar jag många av bolagen i alliansen. Önskar bara t ex FinnAir och BA kunde ansluta sig ;) MEN MEN skulle jag hitta en resa som tilltalar i både pris och tider så kan jag ju välja dem. T ex Ryan till UK. Men min erfarenhet är att billiga flyg många gånger kräver tidiga mornar eller långa transfertider.Och vi prioriterar ju alla olika av olika anledningar - jag t ex vägrar flyga hem på morgonen om jag kan välja. (eftersom det för mig innebär taskig nattsömn och tidig utcheck) Därför betalar jag gärna extra för det.

Dessutom skall jag flyga långt och ändå betala många tusen så kan jag lika gärna lägga lite till och välja poängen ;)

Ja jag är slav under poäng :D
Synd att det är så svårt att se vilka poäng en resa ger. Nu senast till Thailand fick vi 25 % på nerresan men 100 % på hemresan. Visst, alla bokningsklasser kan ju ge en ledtråd men de ser man sällan när man bokar. Har faktiskt aldrig ringt en resebyrå o frågat om just detta. Ibland kanske det bara skiljer en spottstyver för att kamma hem mer poäng. Är mer påläst om hotells (läs Hiltons) poängsystem, och där är det väldigt fördelaktigt att vara trogen. Tog tex en vecka i Hua Hin på p som skulle kostar 3000 kr natten annars vid nyår (sorry för off topic).
Av Annl
16 feb. 2012 20:23
På SAS är det så att även barnen kan vara anslutna till Eurobonus och ha ett eget kort och sen får föräldrarna i egenskap av vårdnadshavare använda poängen.

Mycket praktiskt till skillnad från BA där det krävs att man är 18 år för att kunna gå med i bonusprogrammet och det får ju till följd att när vi i somras flög med BA till USA tor och när vi i julas flög med Finn Air till Asien tor så betalade vi för fyra vuxenbiljetter (eftersom barnen är över 11 år) men kunde bara njuta frukterna av två biljetter - dvs. makens och min.
Citerat från zahide:
Läste jag rätt nu?

Man kan alltså samla poäng fastän man inte själv reser? Jag har blivit informerad att man inte får poäng när ens egna barnen reser.
16 feb. 2012 20:58
Citerat från pelle77:

Synd att det är så svårt att se vilka poäng en resa ger. Nu senast till Thailand fick vi 25 % på nerresan men >100 % på hemresan. Visst, alla bokningsklasser kan ju ge en ledtråd men de ser man sällan när man bokar. >Har faktiskt aldrig ringt en resebyrå o frågat om just detta.
Nu hittar jag det inte, men det har stått vad respektive klass ger för % av maxpoäng och där ser man att Economy Fixed ( d v s det billigaste) ger 25%. När man letar resor ser man ju till höger vad respektive val ger i poäng, även bokningsklass syns. Ibland skiljer antal poäng bara att välja ett dyrare/lägre pris i samma klass. Men det är ju inte många poäng det handlar om! Vi pratar hundratal... så nog får man ligga i för att få ihop till en bonusresa...

Nej så överdriven är inte heller jag så att jag ringer resebyrån och frågar :O

Visst har man blivit snopen ibland när samma sträcka tur och retur ger olika många poäng.
16 feb. 2012 21:13
Nu hamnar jag liiite OT, men eftersom vi pratar om uppgraderingsmöjligheter så:

Jag hittade via SAS sida denna tilläggstjänst:
https://www.optiontown.com/Worldwide_Sites.do

Vad jag på rak arm kan se så kan man här betala en mindre summa än vad business egentligen kostar och på så sätt vara standby för en uppgradering :)

Kanske någon har erfarenhet?
Av Erc
16 feb. 2012 22:28
Jag har också flugit enormt otroget och i princip följt lägsta-pris-principen i alla år. Men - jag ser alltid till att få med mig poängen på alla resor. Blir en del kort, men vad gör det?

Mest belönande för min del upplever jag att BAEC är. En tur och returresa till USA ger en fri europaresa (Zone 1). Konkret exempel: GOT-LHR-DEN t/r i Economy gav lite drygt 9700 Avios. En resa GOT-LHR-ABZ kostar 9000 poäng (plus SEK288 i skatter). Att få en europeiska weekendtrip som bonus på en transatlantisk flygning tycker jag är finfint.

Näst mest belönande tycker jag SAS EB varit. Men - då har det varit på grund av de många rabatterade poängresorna. Sommaren 2010 flög jag till Svalbard i businessklass (ARN-TSO-LRY-TOS-OSL-ARN) för 10000 poäng. Nu när ekonomibiljetter ger 100% eurobonus kommer intjänandet bli lite lättare. Har fått så lite som 225 eurobonuspoäng för OSL-MUC - och då tar det evigheter innan man når upp till något belönande. En annan bidragande orsak till att jag gillar EB är att jag flyger en del med US och LH vilket matar mitt EB med poäng. Många förespråkar istället Miles & More programmet (Lufthansas motsvarighet till EB).

Både BA och EB har gett mig många trevliga rabatter på hyrbilar. Med BA blir extraföraren kostnadsfri. Givetvis tjänar man in några extrapoäng på bilhyrorna också. BA samarbetar med Avis. EB med AVis, Hertz och Sixt.

Det ställs många frågor i trådstarten, men jag tror det kommer lika många olika svar. Något vettigt svar på den inledande frågan om något program generellt är bättre än alla andra tror jag aldrig kommer. :)

Men - repeterar - min regel lyder: Res inte UTAN program, utan hämta hem poängen. För eller senare kommer de till användning.
Av Erc
16 feb. 2012 22:33
Citerat från marie78:
Jag har varit medlem i Eurobonus och BA:s program ganska länge och åker man inte ofta (som de som åker i tjänsten) tycker jag inte att man får ihop så mycket poäng. Jag har inget kreditkort kopplat dit heller.
Har lyckats få ihop en kort "bonusresa" på vardera korten, men skatterna är så höga så det blev inte mycket billigare än att köpa en helt ny biljett.
Och det är klart att man köper den biljett som är billigast eller nästan billigast. SAS brukar sällan billigast när man söker biljetter på nätet.

Så jag kan säga så här: Jag har korten, men de ger mig inte så mycket. Just nu bränner poängen mest inne. Har bara har typ 6000 och dem kan man inte använda till nåt bra...
För 6000 flyger du med den aktuella kampanjen till bland annat Trondheim t/r. Och det kan ju vara bra. :)
Av Annl
17 feb. 2012 06:23
Tack Erc för ditt upplysande svar och det var intressant det du skriver om att en transatlantisk flight med BA ger en europeisk weekendresa - detta måste kollas upp. Jag har mest trott att mina poäng på BA är för få.

Ja. det blir ju precis som du skriver nu lite lättare med SAS att samla poäng i och med att de ändrar så att ekonomiklass också ger 100 procent.
Av Van
17 feb. 2012 10:47
Citerat från nisse2ears:
Nu hamnar jag liiite OT, men eftersom vi pratar om uppgraderingsmöjligheter så:

Jag hittade via SAS sida denna tilläggstjänst:
https://www.optiontown.com/Worldwide_Sites.do

Vad jag på rak arm kan se så kan man här betala en mindre summa än vad business egentligen kostar och på så sätt vara standby för en uppgradering :)

Kanske någon har erfarenhet?
Har inte testat den här möjligheten själv ännu men en kollega brukar använda den ibland. Enligt honom är det lite av en "hit or miss". Ibland kommer erbjudandena om uppgradering i sista minuten, i bland är det inte ekonomiskt fördelaktiga erbjudanden och det tycks vara enklare att få ett bra erbjudande om flyget går en helgdag/semester tider, vilket förmodligen är logiskt. Men nu och då går det tydligen göra riktiga klipp. Ska nog testa den vid någon resa.
17 feb. 2012 11:45
Tack för din input van :)
Den är ju värd att testas - dumt att låta bli om man nu skulle få en bra deal. :)
Men, utan att ha läst reglerna - man måste betala en liten regkostnad för att ens få skicka förfrågan?
Av Van
17 feb. 2012 11:59
Ja som jag förstår det betalar man 3 Euro i "fast avgift" sen ett "beräknat" uppgraderingspris som man sedan får tillbaka om det inte blir något. Det jag inte ser däremot är om man även får tillbaka dessa pengar om man inte accepterar det erbjudande man ev. får.
Det får undersökas lite närmare...
Av Van
9 mars 2012 16:04
Citerat från nisse2ears:
Nu hamnar jag liiite OT, men eftersom vi pratar om uppgraderingsmöjligheter så:

Jag hittade via SAS sida denna tilläggstjänst:
https://www.optiontown.com/Worldwide_Sites.do

Vad jag på rak arm kan se så kan man här betala en mindre summa än vad business egentligen kostar och på så sätt vara standby för en uppgradering :)

Kanske någon har erfarenhet?
Har nyss bokat en resa till Thailand i aug som betalas delvis med EB poäng. Gick in på optiontown och kollade upp för en ev uppgradering. Då jag bokat economyflex så fick jag i förslag om uppgradering till Economy extra för 132 Euro och till bussines för 280 Euro. Väljer jag den dyrare uppgraderingen och sedan bara blir uppgraderad till E-extra betalas mellanskillnaden tillbaka. En avg om 3 Euro tillkommer.
På aktuell flygning blir det ca 70% billigare än att boka bussines direkt via SAS.
Nackdelen är att jag får jag ligga ute med 280 Euro till augusti och det är inte säkert det blir någon uppgradering. Blir det ingen uppgradering betalas pengarna tillbaka.
Jag kommer att avvakta och se om det sker några prisförändringar så fortsättning följer.

Sidan är dock väldigt enkel att använda så det är värt att titta in där om man bokat en biljett och vill flyga lite bekvämare.
9 mars 2012 16:11
Tack för input van, lite siffror så att man ser vad det rör sig om :)
70% är ju "kanonschen"! Även om man får ligga ut med pengarna och inte är garanterad.

Jag gick oxå in där för vår floridaresa, men eftersom vi flyger Lufthansa så var det långnäsa. Det var bara SAS jag kände igen i listan. Hade hoppats på alla StarAllierade.
9 mars 2012 19:41
Är det någon som vet om poängen man tjänar är "lika mycket värda" oavsett om man är med i SAS Eurobonus eller Lufthansas M&M?

Jag tänker t ex på om jag bara flyger med LH - förlorar jag då egentligen på att vara med i Eurobonus? Att intjänade poäng fortare hade gett en bonusresa med M&M?
Av Annl
9 mars 2012 20:42
Som jag har förstått det - rätt eller fel - så är poängen inte lika mycket värd om man flyger med något annat bolag inom alliansen än det där man har sitt bonuskort, dvs.
Citerat från nisse2ears:
Är det någon som vet om poängen man tjänar är "lika mycket värda" oavsett om man är med i SAS Eurobonus eller Lufthansas M&M?

Jag tänker t ex på om jag bara flyger med LH - förlorar jag då egentligen på att vara med i Eurobonus? Att intjänade poäng fortare hade gett en bonusresa med M&M?
Av Van
9 mars 2012 21:03
Citerat från annl:
Som jag har förstått det - rätt eller fel - så är poängen inte lika mycket värd om man flyger med något annat bolag inom alliansen än det där man har sitt bonuskort, dvs.
Citerat från nisse2ears:
Är det någon som vet om poängen man tjänar är "lika mycket värda" oavsett om man är med i SAS Eurobonus eller Lufthansas M&M?

Jag tänker t ex på om jag bara flyger med LH - förlorar jag då egentligen på att vara med i Eurobonus? Att intjänade poäng fortare hade gett en bonusresa med M&M?
Nä, det är helt rätt. Du får mest för poängen inom resp bonusprogram. Ett exempel är en NY resa jag gjorde förra året. Den kostade 60000 EB poäng med SAS men 80000 EB poäng om jag valt LH eller Turkish.
9 mars 2012 22:30
Tack van och Annl - alltså jag får mindre för poängen jag tjänar inom Eurobonus om jag väljer LH.

Tvärt om då - tjänar jag s a s färre poäng med LH som EB medlem oxå? Låt säga att en usaresa enkel väg ger 6000 EBpoäng med SAS. Ger den 6000p EBpoäng även med LH eller blir det färre poäng? (låter rimligt, vill bara få bekräftat)
Av Annl
10 mars 2012 08:04
precis så är det NIsse - mest poäng tjänar man med SAS om har Eurobonus och inte alls lika mycket med kamraterna i alliansen.
Citerat från nisse2ears:
Tack van och Annl - alltså jag får mindre för poängen jag tjänar inom Eurobonus om jag väljer LH.

Tvärt om då - tjänar jag s a s färre poäng med LH som EB medlem oxå? Låt säga att en usaresa enkel väg ger 6000 EBpoäng med SAS. Ger den 6000p EBpoäng även med LH eller blir det färre poäng? (låter rimligt, vill bara få bekräftat)
3 maj 2012 11:06
Uppar tråden:

Läser idag att fr om 4 maj så får man alltid minst 100% poäng för alla flygklasser på SAS - d v s även för economyklass-biljetter vilket ger en ökning på x3.

Skitbra! Förut har det ju som jag tidigare i tråden skrivit gett så lite som 25% av möjliga poäng på economy.

Svar på tidigare undring i tråden:

Oavsett vilket alliansbolag man bokar direkt med så är det bara att ange EB nummer när du bokar (gäller inte bara SAS).
12 mars 2013 19:59
Hej Alla!

Det går att avrunda uppåt i många livsmedelsbutiker (de flesta) ofta upp till 500 kr, ibland t.o,m lite mer.
Du får du bonus på hela summan!!!
Betala alltid med ett kort som ger bonus!
Gäller alla VISA/Mastercard (ej Diners/Amex)
Sätt in pengarna på ditt lönekonto. Betala månaden efter när fakturan kommer

Jag har blivit uppgraderad till svart SJ Prio nivå (högsta nivån) tack vare detta. (Mastercard delen är också nivåhöjande nuförtiden!)
Beställde ett interrailkort för delar av mina poäng förra veckan genom en tillfällig kampanj SJ hade