Förlänga visum i Malaysia samt departure card Thailand

14 juni 2013 11:29
Visningar: 603
Hej!

Befinner mig med min familj på Koh Lanta. Vi ska åka över till Malaysia med minibuss för att få en ny stämpel i passet eftersom våra första 30 dagar bara räcker till den 4/7, vi åker hem till Sverige den 14/7. Visst får man ytterligare 15 dagar då man är vid landsgränsen till Malaysia eller måste man åka in i Malaysia och stanna kvar någon dag? Vi vill helst inte stanna kvar utan åka tillbaka till Thailand så fort det är möjligt. Kostar det något med ytterligare dagar?

Sedan undrar jag även om departure card. Dessa blev dessvärre inte faststämplade i passen, vi hade inte skrivit några namn på dessa delar av immigration cards. Nu är de ihopblandade och vi är osäkra på vilket kort som tillhör vem i vårt resesällskap och korten är ju numrerade. Problemet är att 1 i vårt resesällskap ska resa hem lite tidigare än oss andra. Vad händer om man har fel kort trots att stämplarna stämmer med kort och pass? Kan man ta med kopior på alla korten och bara säga att vi inte visste vems som var vems? Eller tittar de inte så noga på sifferkombinationen? Kan man kolla upp detta på något sätt, alltså vilket kort som tillhör vilket pass?

Vet att frågorna ter sig något röriga, jag ber om ursäkt för detta men jag känner mig ganska så förvirrad och behöver hjälp att reda ut detta!

Ha det gott så länge!
Av Sierra
14 juni 2013 14:34
Du får 15 nya dagar direkt vid gränsen och behöver inte stanna i Malaysia.

Ni åker till Dannok, ca 60 km söder om Hat Yai Town och stämplar ut ur Thailand. Ca 1 km söder om Dannok checkpoint ligger Bukit Kayo Hitam checkpoint på den malaysiska sidan där ni stämplar in och ur Malaysia Därefter tillbaka till Dannok och stämplar in i Thailand igen.

Mellan de två checkpoints ligger ett stort Duty Free shopping complex på Malaysisk mark.

Hur det funkar med departure card vet jag inte men varför inte besöka immigration office i Krabi Town eller Krabi Airport så kanske de kan fixa problemet. Korten skall naturligtvis stämma överens med arrival card (det är samma nummer).

Ett annat alternativ kan vara att svänga in till immigration på Hat Yai Airport, när ni åker för Visa Run, och kollar upp detta.
Av Dazind
14 juni 2013 15:33
Departure card korten är inte heliga, man kan till och med få nya vid flygplatsen. Jag har tappat bort mina ett par gånger och fått nya på flygplatsen.
17 juni 2013 15:03
Tack för era svar! Känner mig lugnare nu.