Ford Escape - Hyrbil USA

Av Gringa
12 sep. 2012 14:07
Visningar: 4758
Hej,
jag håller på att planera just nu en resa till Florida, Usa.
Vi är 2 vuxna och 2 barn (1 och 4 år).
Vi ska vara där i 2 veckor och behöver så klart en bil.
Vill försöka spara så mycket som möjligt men jag förstår att det inte går för oss med en liten bil.
Jag hittade en som heter Ford Escape (eller liknande) och undrar om någon har erfarenheten av den. Storlek, bensinsnål mm ?

Tacksam för all hjälp!
12 sep. 2012 14:33
Hej!
Vi hade en sådan på vår roadtrip i Kalifornien. Den var trevlig och hyfsat snål (22 miles/ Gallon om jag minns rätt).
Vi var två med vars en resväska, ryggsäckar och så köpte vi en Frigolitlåda till mat och dryck, ett flak vattenflaskor och lite annat löst blev det ju med. Vi fick lätt plats men vi hade alltid något i baksätet, ryggsäckarna eller frigolitlådan. Grejen är ju att man inte bör lasta högre än baksätets ryggstöd ifall man skulle krocka.
Ska ni vara still eller bara byta hotell en gång funkar den säkert, är det en roadtrip där ni kör mycket och alla ska ha vars en väska plus lite annat med hela tiden plus att ni väl ska ha barnstolar så kan det funka men det kan nog vara idé att titta på en lite större bil, de större SUVarna drar dock betydligt mer soppa :-( En 7-sitsig minibuss kan vara ett alternativ som brukar ligga i samma prisklass.
Av Gringa
12 sep. 2012 16:02
Tack så mycket för svaret, Floridasidan.
Vi ska inte åka runt så mycket: 5 dagar i Fort lauderdale och 9 i Orlando. Det kanske kan bli svårt resan från Fort Lauderdale till Orlando. Vi har 2 stora väskor, 1 mellanstor, 1 liten kabinväska och ett paraplyvagn.
12 sep. 2012 16:43
Citerat från gringa:
Tack så mycket för svaret, Floridasidan.
Vi ska inte åka runt så mycket: 5 dagar i Fort lauderdale och 9 i Orlando. Det kanske kan bli svårt resan från Fort Lauderdale till Orlando. Vi har 2 stora väskor, 1 mellanstor, 1 liten kabinväska och ett paraplyvagn.
Det blir säkert inga problem att få med de sakerna och lite till i Escapen :-)

Trevlig resa!
Av Jimmieh
12 sep. 2012 20:05
Vi brukar alltid hyra en midsize från Holidayautos. Vi är 2 vuxna och två barn på 4 och 8 år och det har alltid räckt för oss. I sommras hyrde vi en Nissan i 3 veckor och den var tillräckligt stor för oss. Kostar vel ca 50 kroner mindre per dag en den ni har tänkt er .

En sak att tänka på som jag lärt mig, många amerikanare bryr sig inte ifall de skadar någon annans bil när de öppnar dörrarna på parkeringar. Parkera på en stor parkering så de inte får chansen :)
Av Gringa
13 sep. 2012 08:47
Tack så mycket för svaret och tips.

När jag och min man läser terms and conditions från Avis tolkar vi att om man är gift behöver man inte betala för extra förare. Är det något ni känner igen?
13 sep. 2012 09:05
Citerat från gringa:
Tack så mycket för svaret och tips.

När jag och min man läser terms and conditions från Avis tolkar vi att om man är gift behöver man inte betala för extra förare. Är det något ni känner igen?
Stämmer, sambo, makar, arbetskamrater och liknande kostar inte extra. Så bokar ni Avis (finns nog andra med samma villkor) genom en bokningssida så betala inte extra för det.

Prisskillnaden mellan en midsize och en Escape är snarare ca. 25:-/dag, 350:- på två veckor (en Full Size ligger någonstans där emellan), tycker helt klart det är värt de pengarna för att ha gott om plats och åka lite bekvämare :-)
Av Jimmieh
13 sep. 2012 19:52
Floridasidan Skillnaden är 41 kroner :) http://www.holidayautos.se/CarList.aspx

Jag har alltid varit nöjd med bilarna i midsize men självklart skulle det vara roligt att någon gång ta en riktigt tuff bil. Ni ska ju inte köra så mycket och på pakeringen drar den inte så mycke bensin :)
Men en bil är en bil, det är det man kör igenom och ser som betyder något.

Ska ni ha med barnstolar? Vi brukar ta med oss stolar och sända dom igenom speciallbagagé så att man får ta med sin ranson av resväskor.
13 sep. 2012 23:22
Citerat från jimmieh:
Floridasidan Skillnaden är 41 kroner :) http://www.holidayautos.se/CarList.aspx

Jag har alltid varit nöjd med bilarna i midsize men självklart skulle det vara roligt att någon gång ta en riktigt tuff bil. Ni ska ju inte köra så mycket och på pakeringen drar den inte så mycke bensin :)
Men en bil är en bil, det är det man kör igenom och ser som betyder något.

Ska ni ha med barnstolar? Vi brukar ta med oss stolar och sända dom igenom speciallbagagé så att man får ta med sin ranson av resväskor.
Jag tittade på Reseguidens hyrbilssökning och där var skillnaden 25 kronor och några ören men det kvittar, var och en kollar ju priserna själv och avgör vad man tycker det är värt.