Flytta till Perth

Av Ells
21 feb. 2015 17:34
Visningar: 1024
Hej!

Jag är en 21-årig tjej som på senaste tiden blivit alltmer sugen på att åka till Australien och jobba en längre tid. Jag har siktet inställt på Perth stad men är delvis öppen för andra förslag.

Jag vet egentligen inte mycket alls om vad jag har för ev. möjligheter, förutom det lilla jag läst på nätet. Självklart har jag nu många frågor och fundering kring detta, så om det är någon som kan hjälpa mig med följande frågor så vore det väldigt uppskattat!

Tänker mig preliminärt att jag åker i slutet av sommaren.

- Jobb i Perth, hur lätt/svårt är det att hitta på plats? Är detta smartaste draget?
- Vad händer om jag får ett jobb, men inte blir sponsrad med visumet? Eller hur funkar det?
- Kan man åka dit på 'vanligt' visum och ansöka om Work and Travel-visum på plats?
- Är det möjligt att läsa någon kurs vid sidan av, om man ej har svensk gymnasiebehörighet?

Alla svar, kommentarer och tankar uppskattas stort!

Tack på förhand.
21 feb. 2015 18:24
Working Holiday-visum måste sökas utanför Australien. För att få detta behöver du inte vara sponsrad. Något annat typ av jobbvisum kan du knappast få.
Du kan heller inte studera på ett WH-visum.
Av Evelinh
21 feb. 2015 23:05
Funderar själv på att åka i slutet på sommaren/början av hösten i år men förmodligen till Sydney. Vad roligt! :) En utav mina bästa vänner kom nyss hem därifrån efter 21 månader och min kollega reste dit och jobbade för ca 5 år sen.

Ansök om Working Holiday-visum hemma innan du åker! Det gäller i 12 månader och då får du jobba hur mycket du vill men max 6 månader för samma arbetsgivare, studera i max 4 månader, och turista hur mycket du vill.

Beroende på vad du har för arbetserfarenhet och vad du vill jobba med är det olika svårt, tror jag, och också hur stor budget du har när du åker ner. Om budgeten är smal så kanske det är bäst att söka jobb och säkra det innan du åker ner så att du vet att du fort har en inkomst. Annars är det kanske bra att vara på plats och kunna göra arbetsintervjuer i egen person, även om det tar några veckor.

Stort lycka till! :D