Flygresa

27 okt. 2012 00:58
Visningar: 611
Hej, nu är det så att en nära vän till mig har bokat resa till Bangkok till början av nästa år. Problemet är att det blev bokat 4 biljetter varav en av dem INTE ska följa med på grund av ändrade förhållanden.
Någon som vet hur man kan slippa betala den personens resa.
Tror det var Travelpartner som resan bokades.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hille2
27 okt. 2012 18:35
På de flesta VISA kort så gäller ju bara avbeställningsförsäkringen för medlemmar i samma hushåll.
Men den som inte ska med har kanske ett avbeställningsskydd i sin hemförsäkring om han/hon skulle råka bli "sjuk"
30 okt. 2012 07:01
Har man sagt att man ska med och sedan skiter i det så får man väl stå sitt kast.

Hoppas att biljetten går billigt till någon som vill åka ner.
11 nov. 2012 22:13
Till andrejsdenruskige, tack för ditt informativa svar,
Till er övriga, tack så mycket.
Tror det löst sig för kompisen nu.
16 nov. 2012 09:07
Hej!
Jag skulle bara vilja göra ett litet inlägg angående avbeställningsskyddet genom visakortet.
Det är säkert jättebra, MEN!!! Om du blir "sjuk", så kräver dom ett läkarintyg angående anledningen till varför du inte kan resa. Och skulle det visa sig att det inte stämmer, då det bolag som sköter detta (någonstans nere i Europa). Då dom har egen läkarexpertis, så kommer den läkaren som skrivit på ditt "sjukintyg" att i bästa fall "bara" bli prickad. Vilket INTE kommer se bra ut i dennes CV. En annan sak som inte ingår i avbeställningsskyddet OAVSETT!!! Är: GRAVIDITETS-KOMPLIKATIONER. Spelar ingen roll om du är sängliggande med foglossningar eller vad. För en graviditet anses inte vara ett sjukdomstillstånd som hindrar en resa. Sen att man inte rekomenderas resa efter en viss tids graviditet vet ju dom flesta redan. Men tänk er för angående det andra avseende "sjukdom". Det kan bli RIKTIGT OBEHAGLIGT för alla parter. Man tycker att det låter så fint med avreseskydd m.m. Men, NEJ, NEJ, NEJ. Har en vän som jobbar på bank, som just tryckte på detta med hur bra det var med VISAS avbokningsskydd/garanti. Tills han fick höra hur dom från VISAS håll, körde en form av häxjakt gällande avbokningen av resan. Så det räcker inte med att gå till en läkare och be dom skriva ett utlåtande, för dom kommer att kräva en "second opinion". Där dom kommer att ifrågasätta läkarens bedömning utav dig som resenär angående din avbokning.

Bokar själv mina resor via internet med mitt Visakort, då jag har det. Det är väl bland det vanligaste folk har. Tillsammans med mastercard. Såg däremot att Ticket har någon form av avbeställningskydd via dom som tydligen ska gälla OAVSETT ORSAK. Så om man e lite osäker på om man kommer att kunna fullfölja sin resa eller ej, så kanske det vore en god gärning att boka sin flygbiljett genom dessa.?