Flygplansbyte Charles de gaulle Paris

4 okt. 2011 16:38
Visningar: 3517
Vi ska flyga med Air france nästa år Stockholm-Miami med byte i Paris.
Anländer till 2F och ska vidare från 2E. Är det nån som har erfarenhet av byte i Paris. Är det gångavstånd mellan dessa två terminaler ?Det är första gången vi flyger med byte. Måste man checka in igen i Paris eller hur funkar det ?
Jag har varit till Paris tidigare och vi landade då på Chales du gaulle och den var stor så jag är lite orolig.
Av Annl
4 okt. 2011 18:47
Paris och CDG är enligt min uppfattning h-t på jorden om du förstår vad jag menar...

Vi undviker alltid byte i Paris så långt det går eftersom det

1. är fransmän och de är lata och vägrar att arbeta (står fyra personer i en klunga och låtsas se upptagna ut så att de skall slippa jobba)
2. du är rökt om du inte snackar franska
3. det är en strulig och jobbig flygplats och du tvingas att åka buss och inte sällan kan man - utan egen förskyllan - hamna på fel terminal.

Du måste ha god tid på dig för bytet för att kunna ordna detta och som jag minns det så är det inte gångavstånd mellan dessa två terminaler.

MEN har du hela flighten bokad på samma biljett har flygbolaget garanterat att det skall funka att byta och för det fallet att det skulle strula på grund av försenat flyg eller liknande så är det flygbolagets skyldighet att boka om dig till en annan flight.

Och vad gäller incheckning i Paris så är min erfarenhet att detta inte är några problem på ditvägen eftersom svensk flygplatspersonal fixar detta galant så att du får boardingcard för alla flighterna och att väskorna skickas direkt till slutdestinationen.

MEN i USA på vägen hem då blir det jobbigt och det beror på att amerikanerna enligt uppgift inte är sammankopplade med övriga världen så varje gång har vi fått hämta ut nya boardingpass när vi landat i Europa för byte. Hemskt irriterande eftersom det tar tid att joxxa med detta - och särskilt om du då befinner dig hos fransmännen som inte vill jobba; då får man vara snabb.
Citerat från unosson1:
Vi ska flyga med Air france nästa år Stockholm-Miami med byte i Paris.
Anländer till 2F och ska vidare från 2E. Är det nån som har erfarenhet av byte i Paris. Är det gångavstånd mellan dessa två terminaler ?Det är första gången vi flyger med byte. Måste man checka in igen i Paris eller hur funkar det ?
Jag har varit till Paris tidigare och vi landade då på Chales du gaulle och den var stor så jag är lite orolig.
4 okt. 2011 20:26
Tack, eller inte :) det blev jag inget lugnare av. Biljetterna är redan bokade så det får bli som det blir.
Vi har bara korta stopp i Paris och jag ifrågasatte det hos Travelstart där vi bokar biljetterna och dom sa att det är flygbolagen själva som lägger ut rutterna så då måste dom anse att man ska hinna.Som jag sa tidigare så är detta första gången vi flyger med byte och vet inte alls hur det funkar. Ska man bara ta sej till nästa flyg och slipper incheckning så ska det väl gå. Om jag förstått det rätt så behöver man inte hämta ut bagaget och checka in det igen när man gör bytet i Europa.
Hoppas någon annan kan dela med sej av positivare upplevelser :)
4 okt. 2011 20:31
Ja, hela rutten är på samma biljett !? eller.... vadå ? ett och samma bokningsnummer på biljetten i alla fall. Bokat Stockholm- Miami & Miami -Stockholm
4 okt. 2011 21:03
Kommer ALLTID till att undvika denna bedrövliga flygplats
Av Asok
4 okt. 2011 21:51
Flög via Paris nu i aug/sept och det fungerade helt perfekt för oss. Man tar som andra nämnt innan shuttle-bussen mellan terminalerna. Vi hade ca 1,5 timme mellan flighterna och det var inga problem. Bagaget checkas in hela vägen så det är inget ni behöver tänka på. Tänk på att ni inte kan köpa tax-free(läs alkohol) på Arlanda o ta med till USA utan detta får ni i så fall köpa i Paris.
Av Annl
6 okt. 2011 15:48
Så är det som sagt när man reser till USA men inte när man kommer därifrån alltid. MEN eftersom alla flighter är bokade i samma biljett har flygbolaget garanterat att bytet funkar så det är deras ansvar att hjälpa er om det strular.
Citerat från asok:
Flög via Paris nu i aug/sept och det fungerade helt perfekt för oss. Man tar som andra nämnt innan shuttle-bussen mellan terminalerna. Vi hade ca 1,5 timme mellan flighterna och det var inga problem. Bagaget checkas in hela vägen så det är inget ni behöver tänka på. Tänk på att ni inte kan köpa tax-free(läs alkohol) på Arlanda o ta med till USA utan detta får ni i så fall köpa i Paris.