Flyg från Bali till Flores
Jag planerar resa från Bali till Flores ön och har redan bokat en flygbiljett tur och retur med det indonesiska flygbolaget SRIWIJAYA AIR
Nu läste jag att alla indonesiska flygbolag är på listan av de farligaste flygbolag i världen med undantag för GARUDA
Har någon flugit med det bolaget i Indonesien ?
Hur kändes det ?
Hur reste ni till ön Flores ?
Med vilket bolag ?
Jag betalde mina biljetter ( över 1200 för tur och retur) men nu funderar jag på om jag ska välja ett annat bolag d v s GARUDA och strunta i att jag förlorar de pengar som gick till bolaget Sriwijayair .
Något tips ?
Reser den 16 september till Bali först och sedan bokade ( utan att betala ) Komodo Flores tur via en lokal byrå och måste själv flyga till Labuan Bajo på ön Flores .
Siktade på priset och köpte flygbiljetter men nu är jätte orolig
Nu läste jag att alla indonesiska flygbolag är på listan av de farligaste flygbolag i världen med undantag för GARUDA
Har någon flugit med det bolaget i Indonesien ?
Hur kändes det ?
Hur reste ni till ön Flores ?
Med vilket bolag ?
Jag betalde mina biljetter ( över 1200 för tur och retur) men nu funderar jag på om jag ska välja ett annat bolag d v s GARUDA och strunta i att jag förlorar de pengar som gick till bolaget Sriwijayair .
Något tips ?
Reser den 16 september till Bali först och sedan bokade ( utan att betala ) Komodo Flores tur via en lokal byrå och måste själv flyga till Labuan Bajo på ön Flores .
Siktade på priset och köpte flygbiljetter men nu är jätte orolig
Det finns direkt flyg från Denpasar (DPS) till Labuan Bajo (LBJ) med Garuda ATR flygplan. Mindre plan än Sriwijaya Air Boeing 737, och de har faktiskt en hel del 737-800 som är nyare plan. De flyger också med äldre 737-300. Kan du se på din bokning vilken typ av plan det gäller? IATA koden är 733 för 737-300 och 738 för 737-800. Hade själv inte tvekat att flyga med Sriwijaya Air men hade föredragit 737-800.
Det är en elektronisk biljet och kan inte se några beteckningar alls
Det är enda jag vet att flygbolaget heter Sriwijayair och bolaget som flyger NAM AIR 😳
Båda klassas som osäkra vad gäller flygsäkerheten och det förstnämnda har haft flera olyckor vid landningen
Det enda jag kan se är beteckningen IN 661
Har du flugit med det bolaget och NAM AIR?
Det är enda jag vet att flygbolaget heter Sriwijayair och bolaget som flyger NAM AIR 😳
Båda klassas som osäkra vad gäller flygsäkerheten och det förstnämnda har haft flera olyckor vid landningen
Det enda jag kan se är beteckningen IN 661
Har du flugit med det bolaget och NAM AIR?
Finns ingen anledning. Nam Air flyger med 10 st. Boeing 737-500, samtliga tillverkade 1994-1995. Aldrig haft någon olycka. De flyger också med en F-27-050 (äldre mindre turboprop) och en ATR turboprop (nyare), men du ska tydligen flyga med 737-500. Hade personligen inte tvekat.
Tack för ditt svar.
Det uppskattas av mig jätte mycket då jag är FLYGRÄDD!
De är alltså över 20 år gamla .,
Läste mera om saken och fått veta att 737-500 används inte längre av både SAS och de andra stora flygbolag
Så vad betyder 735 i parentes ? Det liksom rymms inte i 737-500
Har du varit i flygbranschen eftersom du kan så mycket ?
Jag ska nämligen flyga med det mellan Bali och Flores och kan inte ta mig dit sjövägen för då mister jag flera dagar av min semester .
Efter att ha läst skrämmande omdömmen om detta bolaget och att det och även andra indonesiska flygbolag klassas som de mest osäkra (får inte flyga till Europa och USA utan enbart inom Asien ) blev jag så skraj att jag vet inte vad ska jag göra
Du säger att du skulle flyga med det bolaget .. Menar du att du skulle riskera att flyga med serien 737-500 som är faktiskt mycket gammal ?
Har du gjort detta?
Ja du hade otur att svara till en extrem flygrädd person.
Tack på förhand !
Det uppskattas av mig jätte mycket då jag är FLYGRÄDD!
De är alltså över 20 år gamla .,
Läste mera om saken och fått veta att 737-500 används inte längre av både SAS och de andra stora flygbolag
Så vad betyder 735 i parentes ? Det liksom rymms inte i 737-500
Har du varit i flygbranschen eftersom du kan så mycket ?
Jag ska nämligen flyga med det mellan Bali och Flores och kan inte ta mig dit sjövägen för då mister jag flera dagar av min semester .
Efter att ha läst skrämmande omdömmen om detta bolaget och att det och även andra indonesiska flygbolag klassas som de mest osäkra (får inte flyga till Europa och USA utan enbart inom Asien ) blev jag så skraj att jag vet inte vad ska jag göra
Du säger att du skulle flyga med det bolaget .. Menar du att du skulle riskera att flyga med serien 737-500 som är faktiskt mycket gammal ?
Har du gjort detta?
Ja du hade otur att svara till en extrem flygrädd person.
Tack på förhand !
Vad sägs om det?
"t is one of a remarkable 59 Indonesian airlines currently banned from flying in EU airspace. That’s every airline in the country bar Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Ekspres Transportasi Antarbenua and Indonesia Air Asia. No other nation has as many carriers banned from operating in Europe."
"t is one of a remarkable 59 Indonesian airlines currently banned from flying in EU airspace. That’s every airline in the country bar Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Ekspres Transportasi Antarbenua and Indonesia Air Asia. No other nation has as many carriers banned from operating in Europe."
Lite missvisande, trots att det är helt korrekt. Det stora flertalet av de flygbolagen har varken lämpliga flygplan för trafik till Europa eller avsikt att trafikera Europa. Lite smått löjligt att ett lokalt flygbolag i Indonesian som kanske bara har ett par 15 sitsiga flygplan, och som bara flyger mellan ett par avlägsna öar att de är förbjudna att flyga till Europa. Det finns bara ung. tre Indonesiska flygbolag som har flygplan kapabla för Europa trafik; Garuda, Lion Air och Air Asia (som genom sitt moder bolag, AirAsia X, i Kuala Lumpur skulle vara fullt kapabla) - och i dagens läge är det endast Garuda som har intresse av Europa trafik. Inrikes i Indonesien har du ett par skapliga alternativ - givetvis Garuda, men också AirAsia Indonesia (jag flög med dem mellan Jakarta & Denpasar i April - helt bra) och Lion Air, också ett toppen bolag med nya flygplan. Sriwijaya Air har f.n. 40 Boeing 737, och 25 av dem de nyare 737-800. Nam Air, dotter bolag till Sriwijaya Air och de använder som sagt 737-500 som är något äldre. Åldern i sig själv är inget speciellt kontroversiellt - många av de stora flyggbolagen har flygplan i samma ålder. Och varken Sriwijaya Air eller Nam Air har för avsikt att trafikera Europa. I bland i länder som Indonesien har man inte så mycket val om man vill till en speciell destination, och personligen hade jag som sagt inte tvekat. Och jag har arbetat inom flygbranschen hela mitt liv och specialiserar mig just på att ha koll på olika flygbolags flottor (genom en databas). "735" är helt enkelt flygbranschens förkortning (i tidtabeller t.ex.) för flygplanstypen 737-500. Samma sak.
Tack för alla dina UTFÖRLIGA svar .. jag var nästan på väg att omboka allt och byta till Garuda men så upptäckte jag att Garuda flyger inte från min slutliga destination d v s den platsen i Flores där min utflykt avslutas
Då blev jag utom mig och tänkte på att bara göra korta utflykter men så missar jag så mycket .
Sedan fick läsa följande från en som flög med Nam Air
We flew Bali to Labuan Bajo with Nam Air, where the safety briefing included time to pray for the safe arrival of the aircraft, which didn't inspire confidence! We arrived safely though."
Och då blev saken ännu värre
Vad jag förstår så flög du aldrig med Nam Air men däremot har haft koll på statistiken gällande flygbolag .
Ja det vare lättare att flyga om man fick sitta bredvid en person som dig .. kunnig och välinformerad men nu måste jag behärska allt själv .
Tusen tack för all din möda att besvara mina frågor
Då blev jag utom mig och tänkte på att bara göra korta utflykter men så missar jag så mycket .
Sedan fick läsa följande från en som flög med Nam Air
We flew Bali to Labuan Bajo with Nam Air, where the safety briefing included time to pray for the safe arrival of the aircraft, which didn't inspire confidence! We arrived safely though."
Och då blev saken ännu värre
Vad jag förstår så flög du aldrig med Nam Air men däremot har haft koll på statistiken gällande flygbolag .
Ja det vare lättare att flyga om man fick sitta bredvid en person som dig .. kunnig och välinformerad men nu måste jag behärska allt själv .
Tusen tack för all din möda att besvara mina frågor
Korrekt, jag har aldrig flugit med Nam Air. Men har för avsikt att besöka Flores och kan mycket väl tänka mig att använda Nam Air. Deras flygning IN661 flyger Kaupang-Maumere-Denpasar - har du bokat den sista sträckan? Andra flyg nummer gäller Denpasar-Labuan Bajo.
PS. Det blir ganska komplicerat när du lägger upp likartade frågor i flera trådar samtidigt. Knepigt att veta vilken tråd som gäller.
PS. Det blir ganska komplicerat när du lägger upp likartade frågor i flera trådar samtidigt. Knepigt att veta vilken tråd som gäller.
Det blir säkert helt bra. Se fram emot en fantastisk resa och försök att inte oroa dig! Fyller ingen funktion!
Garuda flyger med ATR 72 till Labuan Bajo och Ende, ett 2 motorigt turboprop plan, och de flesta är ganska nya. Nackdelen med dem är att det finns betydligt mindre utrymme för carry on baggage jämfört med t.ex. 737:an som du har bokat. Om det har någon betydelse för dig. (Men man kan ju givetvis checka in det).
Garuda flyger med ATR 72 till Labuan Bajo och Ende, ett 2 motorigt turboprop plan, och de flesta är ganska nya. Nackdelen med dem är att det finns betydligt mindre utrymme för carry on baggage jämfört med t.ex. 737:an som du har bokat. Om det har någon betydelse för dig. (Men man kan ju givetvis checka in det).
GA 0484 sorry
De är alltså propellplan .. usch
Varför just propeller fattar inte men jag är ingen expert .. kan inte ens skillnaden mellan turbo och motor ..
turbo klingar gammalt i mina öron
Men nu är det gjord
Är de mycket gamla ?
Nam Air har över 23 år gamla
Garuda påstås 10 år gamla
Nu fick du nog av mig och min flygrädsla
Värst av allt att man flyger där det finns vulkaner och vädret är inte kanske så stabilt .. det kanske blåser mycket
Vill till Indonesien med tanke på naturen och nu måste jag fighta med min rädsla
De är alltså propellplan .. usch
Varför just propeller fattar inte men jag är ingen expert .. kan inte ens skillnaden mellan turbo och motor ..
turbo klingar gammalt i mina öron
Men nu är det gjord
Är de mycket gamla ?
Nam Air har över 23 år gamla
Garuda påstås 10 år gamla
Nu fick du nog av mig och min flygrädsla
Värst av allt att man flyger där det finns vulkaner och vädret är inte kanske så stabilt .. det kanske blåser mycket
Vill till Indonesien med tanke på naturen och nu måste jag fighta med min rädsla
Turboprop är inte gammalt ELLER omodernt. ATR 72 är en mycket pålitlig och ekonomisnål turboprop maskin och tusentals är i trafik jorden runt. Har själv flugit ATR 72, både i Madagaskar och Asien (Bangkok Airways). Garuda har 15 st. ATR-72-600 i trafik, producerade mellan nov. 2013 och feb. 2017. I princip helt nya alltså.
GA0484 är en daglig Garuda flygning med ATR 72, avg. Denpasar 14:15, ank. Labuan Bajo 15:45. Den senaste veckan, av de sju dagliga flygningarna, var det bara en som ankom LBJ på tid. Alla de andra var lite försenade - mellan 15 och 75 minuter.
Och anledningen till att turboprop plan är populära på kortare distanser är att de är c:a 30% mer bränslesnåla jämfört med en jet av samma storlek. Plus att de kan landa och starta på kortare banor. Mycket viktigt i länder som Indonesien.
GA0484 är en daglig Garuda flygning med ATR 72, avg. Denpasar 14:15, ank. Labuan Bajo 15:45. Den senaste veckan, av de sju dagliga flygningarna, var det bara en som ankom LBJ på tid. Alla de andra var lite försenade - mellan 15 och 75 minuter.
Och anledningen till att turboprop plan är populära på kortare distanser är att de är c:a 30% mer bränslesnåla jämfört med en jet av samma storlek. Plus att de kan landa och starta på kortare banor. Mycket viktigt i länder som Indonesien.