Floridas västkust

20 jan. 2015 20:55
Visningar: 1043
Vi var i Florida förra sommaren, hyrde hus i Fort Lauderdale där vi hade vår bas. Nu är vi sugna på att testa västkusten men vet inte vart vi ska ta vägen. Fort Myers, Naples, Clearwater, St Pete...vi har 3 barn i åldrarna 9-12 och vill hyra ett hus så vi har vår hemmabas och kan utgå därifrån till alla utflykter och sevärdheter. Vilka flygplatser? Bra stränder? Förslag på uthyrningssidor eller bostadsbyten? Tips på sevärdheter & saker man bör göra?
Alla tips mottages tacksamt!
Av Birgere
20 jan. 2015 21:57
Utan att veta vad som roar er är det svårt att ge bra tips. Likaså beror det ju på vad ni gjorde förra gången.

Men utan att veta det så skulle jag spontant säga Ft Myers Beach några dagar, antalet beror på hur mycket lata dagar ni vill ha på stranden. Övriga tiden är väl det naturliga Orlando. Hur länge man stannar där beror nog mest på budget o reslängd. Eftersom det finns så väldigt mycket i och nära Orlando så handlar det om vad man hinner med o göra och se just denna resa. Sedan får man fylla på åren som kommer.

Flyger gör man dit det är billigast och bäst flygtider just då ni ska åka (Miami, FtL, Orlando och Tampa har flest flyg) . Tänk dock på att det inte är så roligt att köra några timmar om man kanske landar sent på kvällen lokal tid.

Vad man gör på västkusten förutom sol o bad... lite hittar du till höger om denna tråd eller http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&country_id=271&site=reseguiden&event=default&query=västkust+florida

När det gäller att hyra bostad så kolla gärna på
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638
21 jan. 2015 14:42
Siesta Key har bästa stranden på västkusten, men ett helt gäng stränder håller världsklass. Sarasota funkar bra som bas för utflyktsmål som Busch Gardens, Adveture Island, Anna Maria Island, St Petersburg, Tampas hela utbud, Myakka State Park och området kring Ft Myers. En tur till Orlando är också fullt görbar över dagen. Bra shopping i Sarasota och Tampa.

Ft Myers ligger bra till om ni vill till Everglades, Naples/Marco Island, Sanibel. En tur till Miami över dagen. Bra outlet i Estero.

Tampas flygplats är utan tvekan mest behaglig i hela Florida!

Hyr lägenhet eller hus via vrbo.com
Av Ami1
24 jan. 2015 21:47
Jag skulle säja Ft Myers flygplats, RSW.
Air Berlin flyger dit från Dusseldorf och båda flygplatserna är mindre och mycket enklare att komma runt än t.ex. Frankfurt, London, New York, Miami och Tampa (säkerhetskontrollen kan ta evigheter att komma igenom i USA, men Ft Myers är mycket enklare)

De största uthyrningssidorna är HomeAway och VRBO. Jag rekommenderar inte FlipKey eftersom de flesta annonser där är på sk commission och all kommunikation med uthyrarna måste gå genom den sidan innan ni bokat. Alltså kan ni inte ringa och de kan inte kontakta er direkt eller ge er adressen till en hemsida etc, för FlipKey spärrar allt sånt. Dessutom får ni betala en avgift till FlipKey när ni bokar (samma idé som AirBnB).

Var ni ska stanna är en smaksak.
Cape Coral har många hus vid kanaler där ni kan hyra båt. Sanibel är naturskönt med naturområden och känt för sina snäckskal, Siesta Key har största stranden, Anna Maria Island är mysigt och "gamla Florida" som man inte finner på många andra ställen, Clearwater är boardwalk, restauranger och mer livligt.

Busch Gardens nöjesfält/zoo i Tampa är perfekt för barnen i er grupp. Om man registrerar sina biljetter innan man lämnar parken kan man komma tillbaks gratis inom en vecka. Försök dock komma tidigt på morgonen. När vi var där på sommaren så stängde många attaktioner på eftermiddagen när åskmoln passerade.
Av Maddeck
29 jan. 2015 16:23
Hej,

Jag skulle välja Siesta key eller Ft myers beach.
Kolla på homeaway.se, finns riktigt bra hus att hyra. Nära stranden , med pool och riktigt bra priser!! Det är värt varenda krona att bo på gångavstånd till stranden.
Kolla vad ni vill göra för utflykter och välj boende efter det.

Flyger gör ni till vilken flygplats som helst i Florida, välj den med bäst flygtider och bäst priser!

/m
2 feb. 2015 03:36
Du har fått en del bra råd angående stränder på västksuten. Jag skulle vilja påstå att alla stränder är bra på sitt eget sätt. En del är mer isolerade än andra och en del ligger mycket central till med gångavstånd till hotell, restauranger, affärer osv.

Om vi skulle börja i norr så hittar du Honeymoon Island som ligger utanför Dunedin. Stranden var framröstad av Dr. Beach som en av de bästa i Florida för några år sedan. Den har emmellertid ingen service och närmste hotell ligger i Dunedin.

Söder om den ligger Clearwater Beach, en mycket bra beach som också har varit framröstad som den bästa beachen i Florida. Där har du “allt” på gångavstånd, hotell, restauranger, affärer, bank, post, lekpark och mycket mer. Dessutom är den en mycket bra utgångspunkt för utflyckter, från Crystal River i norr (1 timme), Orlando i öst (1 ½ timme) och Ft. Meyer i söder (knappt 2 timmar). Här har alla de stora hotellen etablerat sig på västkusten, på gott och ont. Men, det finns en anledning att de har gjort det. Location, location, location….

Strax söder om CB har du Treasure Island och St. Pete Beach. Dessa orter har inte lika mycket att bjuda som CB. St. Pete Beach har lite mer service än Treasure Island. Här hittar du ett hyfast utbud på hotell mm.

Det finns massor av hus och lägenheter att hyra på dessa öar (barrier islands). Från CB i norr till St. Pete i söder.

Nästa område blir runt Sarasota. Själva Sarasota beach är kanske inte den mest kända och eftersökta. Många gillar Anna Maria Island längre norrut om man gillar total lugn och ro.

Siesta Beach är unik på sitt eget vis. Sanden där är puderfin vit och består av kvartsand (? Quartz sand). Dess kemiska sammansättning gör att sanden känns mycket svalkande även under de hetaste dagarna. (Nu riskerar jag att få alla kemivetande på mig för min dåliga förklaring men jag kan försvara mig med att jag hade “C” i Kemi i skolan).

Siesta Key har ett fåtal hotell och restauranger på gångavstånd men absolut inget större utbud om man jämnför mot CB. Det tar c:a 20- 30 minuter max att köra upp till downtown Sarasota.

Någon nämde Ft. Myers Beach. Ligger ganska långt ned men bra till för dagsutflyck till Everglades och eventuellt Miami. Detta valet ger stora begränsningar i mycket. Framför allt ingen bra utgångspunkt för alla aktiviteter längre norrut.

Någon skrev att bestäm er för vad ni vill göra och väj område därefter. Ta fram kartan, studera alla web sidor om vad som erbjuds där ute och pricka in platsen.

Ett sista råd. Väljer man att bo på bilavstånd från stranden så var beredd på att det kan vara svårt med att hitta parkering.

Good Luck skriver Gunnar från St. Augustine, FL