Florida och kryssning

Av Aat
26 juli 2016 15:05
Visningar: 489
Hej! Vi funderar på att åka på en kryssning ( Karibien 8 dagar) över jul med våra barn 18 och 14. Har tänkt att stanna några dagar i Florida innan kryssningen. Tacksam för alla tips och erfarenheter gällande ffa kryssningen.
26 juli 2016 22:55
Grattis, fattar inte varför inte fler gör det. Jag har iofs bara gjort det en gång med NCL men det var kanon så nu ska vi också göra en 8 dagars i januari med Carnival Conquest. Det blir 4 nätter före i Kissemee och 4 nätter efter i Homested och Marathon. Ni ska naturligtvis välja Orlando/Kissimee och 2-3 dagar på Universal med ungarna de övriga dagarna.
27 juli 2016 11:54
Jag har kryssat väldigt många gånger, både i Karibien och andra delar av världen. Håller med ovanstående om att det är ett trevligt och skönt sätt att resa och dessutom få se platser som man annars kanske inte skulle se.

Specificera gärna vilken typ av tips du vill ha så kan jag lättare hjälpa till. Vilket bolag har ni tänkt kryssa med?
28 juli 2016 18:27
Vad roligt! Jag och min bästavän spenderade tre månader i Florida och åkte till Karibien två gånger. Den första gången åkte vi med Royal carribean till Bahamas och jag kan säga att det var bortom förväntningarna. Helt fantastisk personal, båt, mat, äventyr, underhållning - ALLT var perfekt. Sedan åkte vi på en veckas kryssning till Bahamas igen, Jamaica, Cayman Islands och Mexico, denna gång med Norweigan...och de kan inte ens mätas med Royal kan jag säga. Det var så mycket strul med kort, pengar och "dålig täckning" på båten (vilket inte skedde en enda gång med Royal). Det var dock mer barnvänligt på Norweigan skulle jag säga, Royal hade definitivt mer fester..kanske för att det var en kortare resa också så fler ungdomar reste på den kryssningen. I övrigt var kryssningarna något av det bästa jag varit på. Hade oerhört roligt med alla äventyr som väntade vid varje destination! Ni kommer ha det underbart :)
Av Aat
29 juli 2016 11:02
Vi har funderat på kryssningen- Costa Maya, Belize, Roatan,Västra Karibien med Costa Deliziosa från Fort Lauderdale
29 juli 2016 18:44
Citerat från Aat:
Vi har funderat på kryssningen- Costa Maya, Belize, Roatan,Västra Karibien med Costa Deliziosa från Fort Lauderdale
Jag har personligen inte kryssat med Costa, och har hört varierande saker. Dock är jag själv nyfiken på en av deras rutter (men jag måste motvilligt erkänna att det är just det faktum att det är Costa som är bolag på denna rutt som får mig att tveka).

Princess är enligt mig klart bäst på marknaden, men sedan beror det ju också på vad man gillar personligen, vilka man kryssar med, hur man önskar att flertalet av de andra på båten är, vad man gillar för mat och underhållning o.s.v.

Carnival är super i Karibien sett till vad deras kryssningar kostar, dock tenderar publiken att vara lite yngre än på t.ex. Princess och RCCL, det är oftast lite mer party och mindre "formal". Rutten som ni har tittat på kan jag rekommendera, personligen tycker jag att västra och södra Karibien är finare än östra. Har själv gjort en snarlik från Miami-Cayman Islands-Roatan-Belize City-Cozumel, med Carnival och det var en av de bästa Karinienkryssningarna jag gjort.