Fickpengar thailand

Av Isabell
30 sep. 2008 17:57
Visningar: 3299
Hej
Vet att detta är en jättesvår fråga, ändå
Vi är en familj på fem personer yngste 15 år.
Vi kommer att vara en månad i Thailand i dec-jan. Hotell inrikesflyg är beställt och klart, vi kommer åka på utflykter och äta gott behöver inte vara på flotta ställen. Hur mycket fickpengar ska man räkna med??
Hoppas på vägledning :)
Isabell
Av Pelle77
30 sep. 2008 18:27
ja, det är en enormt svår fråga. jag har varit i Thailand otaliga gånger och uppskattar att ha ordentligt med pengar i plånboken så man kan äta gott, ibland flott. Ibland kunna ta en massage. Vi är två stucken som åker och brukar ha 1000-1500 kr ihop per dag. I de pengarna räknar jag in allt det som du nämnt, och varje gång har det blivit pengar över. Detta trots att vi varje gång gått ut på rätt fina restauranger, ibland tagit några timmar på spa, gjort dykutflykter samt shoppat i Bangkok o köpt Skytrain kort eller tagit en drink på någon fin skybar.
Självklart kommer ni undan med betydligt mindre, men jag fascineras varje gång hur mycket jag får för pengarna när jag är därnere, och ogillar att behöva snåla. Har ni barn så blir det billigare per person med mat o dryck såklart, å andra sidan så är det utflykter som kostar mest, överlägset. Charterbolagens turer brukar vara dyrare än de man köper på plats, och då åker man oftast på samma tur, bara att det ofta går att ansluta med samma tur men att man bokar lokalt på plats. Vart i Thailand ska ni åka? Blir ku sugen att åka igen. Funderar på att dra iväg nästa sommar. Har hittills bara åkt vinter/tidig vår.

Mvh pelle
Citerat från isabell:
Hej
Vet att detta är en jättesvår fråga, ändå
Vi är en familj på fem personer yngste 15 år.
Vi kommer att vara en månad i Thailand i dec-jan. Hotell inrikesflyg är beställt och klart, vi kommer åka på utflykter och äta gott behöver inte vara på flotta ställen. Hur mycket fickpengar ska man räkna med??
Hoppas på vägledning :)
Isabell
Av Isabell
30 sep. 2008 18:54
Hej igen
Vår resväg ser ut så här
Koh samui 1 vecka vidare till Nai harn på Phuket ett par dagar sedan till koh Lanta en vecka och vidare till Ao Nang 1 vecka avslutar med Bangkok 2 nätter.
Det ska bli jättespännande första gången Thailand.
Man hör ju att det är så billigt att äta, men vi åker ju "värsta" tiden och jag antar att även maten stiger i pris .
Isabell
Av Pelle77
30 sep. 2008 19:04
Ni kommer att få en kanonresa. i Bangkok har jag varit 7 ggr och älskar den staden, så olik de andra jag besökt. Lite tips:
*köp skytrainkort, trafiken är mördande och skytrain tar er dit ni vill snabbast, luftkonditionerat o rent.
*Utflykter som är värda att göra är framförallt en flodtur. Ta en tur som inkl klongerna, Bangkoks små kanaler o fascineras över skillnaden att ena sekunden se ett guldpalats o i nästa ett "ruckel" där fol tvättar i den bruna floden. Brukar vara gott om Varanödlor med (på stränderna, no worries)
*Wimanmek Teak palats var otroligt fint, googla o kolla.
*Skymningens tempel, Wat Arun, el Kungliga patalset. Går att få i komb med flodtur. Tyckte mer om Wat Arun.
*Besök baren på banyan tree hotel, skybar som slår det mesta!
*Kolla in restaurangen The Blue Elephant. ett kolonialhus som ligger nära floden, presis vid Skytrainstationen Surasak. Otrolig mat o service samt fin bar en trappa upp. Middag för runt hundringen, o då är det lyxthai restaurang.

Nai Harn är väldigt fin, vi dök där med instruktör o det är blan det bästa snorkelområdet i Phuket.

Hm, blev rätt mkt Bkk tips men är mest van vid den staden av de ställen ni tänker besöka. Ser att ni bara har två dagar. Tipset är att ta en dag för att se staden, shoppingen o myllret. Dag två kan ni få en annan glimt av staden genom att hoppa på en båttur. Vill man inte kosta på sig en guidad tur, som jag rekommendarar iom att det är eran första bkk vistelse, så kan man hoppa på en av de "reguljära" båtarna och åka floden uppåt, kostar bara några kr, men då missar ni småkanalerna samt får inte veta något.
Citerat från isabell:
Hej igen
Vår resväg ser ut så här
Koh samui 1 vecka vidare till Nai harn på Phuket ett par dagar sedan till koh Lanta en vecka och vidare till Ao Nang 1 vecka avslutar med Bangkok 2 nätter.
Det ska bli jättespännande första gången Thailand.
Man hör ju att det är så billigt att äta, men vi åker ju "värsta" tiden och jag antar att även maten stiger i pris .
Isabell
Av Isabell
1 okt. 2008 15:33
Tack för tipsen,
vi suger åt oss allt!
Mvh
Isabell