Får jag ESTA beviljad?

6 nov. 2015 06:25
Visningar: 588
För många år sedan (ca20) fick jag nekat visum på en semesterresa som jag senare genomförde utan visum och utan bekymmer. En tid senare fick jag visum för att jobba som volontär i USA också utan bekymmer. Skall nu på semester vad skall jag svara på frågan om jag blivit nekad? Har de kvar sådana gamla saker i sina register?
6 nov. 2015 07:33
Citerat från Brunettbettan:
För många år sedan (ca20) fick jag nekat visum på en semesterresa som jag senare genomförde utan visum och utan bekymmer. En tid senare fick jag visum för att jobba som volontär i USA också utan bekymmer. Skall nu på semester vad skall jag svara på frågan om jag blivit nekad? Har de kvar sådana gamla saker i sina register?
Ingen kan svara på om du får ESTAn beviljad.
Om du ska tala sanning eller ljuga kan bara du avgöra.
Enda sättet att få veta är att söka. Skulle du ljuga får du ju reda på om de vet det senast vid gränskontrollen i USA.
6 nov. 2015 13:14
Tror det inte skall vara några problem. Du har ju de facto varit på plats efter det. Men för att veta exakt så får du söka och se vad utkommen blir.

Vad du skall svara på deras frågor är upp till dig. Du kan ju svara som det är, eller så har du glömt det som hände för 20 år sedan. Det är helt upp till dig.

Men med tanke på att du fick visum sist du var där, så borde det inte vara några problem, men det är omöjligt för oss att veta.
Av Birgere
6 nov. 2015 16:58
Jag har sett någonstans en länk till an ambassadsida där man kan göra en testansökan av ESTA. Testa o googla, trodde först det var på floridasidans site men kan även ha varit bahamabay.se's USA reseplaneringssida.
7 nov. 2015 02:08
Antagligen denna sida http://london.usembassy.gov/root/visa-wizard/pages/visawizard011a.html

Den ger ju inte något egentligt svar på om man kan få ESTA eller visum, snarare ett smidigare sätt att se reglerna än att bara läsa information.
Stämmer denna "test" så är det tvärstopp om man svarar ja på någon av ja/nej frågorna, vilket ju är teoretiskt möjligt men samtidigt går ju ett nej att ändra om man begär omprövning och de beslutar så.

Jag länkar inte till sidan men har försökt sätta samman info om ESTA mm. här http://www.floridasidan.se/Onlinereg.php efter bästa förmåga...
8 nov. 2015 10:00
Har hört andra som blivit "utvisade" och som sedan ändå fått komma in i landet efter ett antal år!? Så illa har det ju faktist aldrig varit i mitt fall! Vart kan jag vända mig för att få klarhet ? vill såklart göra rätt för mig!
8 nov. 2015 10:19
Citerat från Brunettbettan:
Har hört andra som blivit "utvisade" och som sedan ändå fått komma in i landet efter ett antal år!? Så illa har det ju faktist aldrig varit i mitt fall! Vart kan jag vända mig för att få klarhet ? vill såklart göra rätt för mig!
Förstår inte vad du menar!

Du gör ESTA-ansökan, då får du veta om den blir godkänd. Blir den det så är det mindre risk för problem.

Blir den det inte är nästa steg att söka visum, blir inte visumansökan godkänd så är saken avgjord.

Ingen, inte ens ambassaden kan eller vill svara på om du kan komma in i landet i förväg, det kan du aldrig veta förrän du satt foten över gränsen. Utan Esta eller visum blir det svårt att ens komma så långt som till gränsen.
Av Birgere
8 nov. 2015 10:37
Personligen TROR jag att din 20 år gamla Visa nekande är sparat men ändå preskriberat. Men det hänger ju lite på varför du blev nekad visum för en semesterresa.
Av Peter_o
8 nov. 2015 11:06
Eftersom du bör svara ja på minst en av frågorna så får du knappast ESTA beviljat och då måste du söka visum. Då kommer du at få besked om du är välkommen eller inte och riskerar inte att bli stoppad vid gränsen.

Och grundtipset från oss i detta forum är att du får visum beviljar. (Med reservation för att vi inte har alla fakta i målet).

/PeterO
8 nov. 2015 11:19
Man riskerar alltid att bli stoppad vid gränsen, oavsett ESTA eller visum avgörs inträdet där. Ingen har rätt att komma in i ett annat land, det är en förmån att få komma in....
8 nov. 2015 12:18
Hur lång tid tar visum ansökan och kan jag söka detta utan att först ha fyllt i ESTA?
8 nov. 2015 12:30
Citerat från Brunettbettan:
Hur lång tid tar visum ansökan och kan jag söka detta utan att först ha fyllt i ESTA?
Det ska finnas uppgifter om ungefärlig handläggningstid på ambassadens hemsida men jag kommer inte in på den just nu, länk finns iallafall här http://sweden.usembassy.gov/consulate/noni_visa_index.html . Tror det brukar vara ett par veckor. Du kan ju alltid fråga dem.

Du behöver inte göra ESTA-ansökan först. Tror du att chansen är noll att få den beviljad kan du strunta i att ens försöka. Själv tycker jag ju att det borde vara värt denna struntsumma att iallafall försöka.
Av Peter_o
8 nov. 2015 12:32
Citerat från Brunettbettan:
Hur lång tid tar visum ansökan och kan jag söka detta utan att först ha fyllt i ESTA?
ESTA kan du väl fylla i. Får du det nekat har jag för mig att det bara kostar ett par dollar.
Visum tar nog minst en månad att få och kostar någon tusenlapp.

PeterO