Europa (Tyskland - Schwiez - Österrike (sommaren 2012)

Av Hobbe17
10 apr. 2012 21:18
Visningar: 2100
Jag och min familj (2 vuxna + 2 tjejer, 8+10) planerar att bila genom Europa och då ovanstående tre länder.
Om någon har tips om vilka städer man ska besöka så mottages detta tacksamt, samt varför just den staden är något!
Är intresserad av att besöka något med koncentrationsläger för att visa våra flickor och påminna dem om det hemska som hänt, något tips som passar ovanstående åldrar?
Åker gärna upp i någon alptopp, vad rekommenderas?

Just det: Vi tänkte bo på typ hotell, bed and breakfast eller någon sorts hostel, vad tipsa ni om? (vi ska inte tälta)

En sak till: Vi ska förmodligen åka från Skåne (ej Malmö) till Tyskland, tips på färja och hur funkar det runt detta? Hur lång tid och vad brukar det kosta?

Tacksam för er hjälp!!
Av Haje
11 apr. 2012 10:25
Hej!

En bit från Linz i Österrike finns ett läger kvar som heter Mauthausen. Mauthausen ligger väldigt vackert och jag minns kontrasten mellan skönheten och det förfärliga som hänt där..
Brennerpasset mellan Österrike och Italien är värt en resa. Ni kan vända upp till Schweiz igen via småvägar.

Ta Öresundsbron och sedan båten mellan Rödby_Puttgard. Vår familj åkte till ffa Provence (hyrde vingård där) med många avstickare i södra Europa från 1997 och under drygt 10 år. UNDERBART!

Jag avundas er ;))

Kram
Av Annl
11 apr. 2012 13:55
Ber dig verkligen fundera på att ta så små barn till ett så hemskt ställe redan och om du tycker att det är vettigt. Att man absolut skall visa barnen dessa gräsliga ställen för att påminna om historien håller jag helt med dig om men för min del tror jag att det är klokare att vänta några år.

Vi har varit i Berlin ett antal gånger med våra barn som i dag är 13 och snart 15 men fortfarande inte varit på det judiska museet eftersom vi tror att det är för hemskt för dem att ta in. Och nu kan det nog ändå snart vara dags.

Berlin är en fantastisk stad som jag verkligen vill slå ett slag för och där man kan få in de historiska inslagen på ett bra sätt utan att barnen blir skrämda (och sen kan man tids nog visa dem mer och mer).

Trevlig resa och hör av dig om du vill ha tips om Berlin!
16 apr. 2012 11:25
Hej !
Här kommer några tips från mig, Ni får ta fram kartan och titta om Ni vill planera resan efter mina forslag.
http://www.scandlines.se/farja/
Färjor T/R är ganska dyra. Varför inte åka Öresundsbron + Stora Bälts bron ? Tror nog det blir billigare, men lite längre i mil, men snabbare på klockan. Och Ni behöver inte stå i kö till färjorna.
http://se.oresundsbron.com/page/1722
http://www.storebaelt.dk/

Om Ni skall bo en natt eller två på ett ställe är det ok att bo på hotell, B&B, men om Ni tänkt bo flera nätter, tycker jag att det är bättre att hyra en lägenhet.
Rimliga hotell längs med dom stora vägarna.
http://www.etaphotel.com/gb/home/index.shtml
Dessa funkar bra som övernattningshotell.
Kolla även på denna sidan,dom har hotell, B&B, lägenheter.
http://www.booking.com/

Vill Ni besöka koncentrationsläger finns det ett som heter Bergen Belsen, ligger sydväst om staden Bergen nära Celle. Här ligger bl.a. Anna Frank begravd.
Staden Celle är mycket vacker gammal stad, även Goslar som ligger längre söderut.

Munchen är en mycket trevlig storstad att besöka, med många sevärdheter. Ca.2 mil nordväst om Munchen, ligger staden Dachau och där ligger också ett koncentrationsläger. Det var det första Tyska koncentrationsläger vilket öppnades mars 1933.

Garmisch Partenkirchen är också en mycket vacker stad på gränsen mot Österrike. Väster ut ligger ett fantastiskt Törnrosa slott (jag kaller det för det), Neuschwanstein, ligger vid Hohenschwangau nära Fussen.

13 km öster om Innsbruck, finns en liten by som heter Wattens, här ligger Swarovski kristall fabriker, det finns ett området med utställningar m.m som är mycket sevärda
.
En sevärdhet som är en upplevelse är att åka till Berchtesgaden och upp till berget Kehlstein, Örnnästet .Det går specialbussar upp dit från parkeringen.Känd från filmen Örnnästet, delar av denna film spelades in här. Huset på toppen fick Hitlar som 50 års present för att använda till sommarhus.I dag museum,m.m.Här uppe på toppen har man en fantastisk panoramautsikt över området.
I närheten av Berchtesgaden ligger Bad Reichenhall, här finns några fantastiska saltgruvor som man kan besöka, man får ta på sig speciella kläder och hjälm, sedan åker man litet tåg in i gruvan,flera stopp, man får också prova på att åka rutchkana.

Åk gärna Alpvägen Grossglochner Hochalpenstrasse (Avgiftsbelagd), och upp till Fr.Josefs-Höhe,helt fantastisk.

Vill Ni åka från Österrike till Schweiz. Via Landeck till Samnaun, denna bergsby är taxfri. I Schweiz finns många biltåg, om man vill komma snabbt fram.
Vill Ni åka en längre bit ner i Schweiz åk via Chur , väg 19 mot Andematt, vid Furkapasset ligger Rhonegletscher, helt fantastiskt, åk gärna Grimselpass eller Sustenpass, vyor Ni får uppleva här kommer Ni inte att glömma.
Kring staden Intelaken finns också många trevliga sevärdheter och vacker natur.
Åk norrut upp till Schaffhausen,strax utanför staden ligger Neuhausen, här finns Europas största vattenfall Rheinfall, man kan åka båt ut till fallet och gå i land på en klippa mitt i fallet.Om man inte vill åka båten finns stigar med trappor och utsiktstorn så man ändå ser fallet bra.

Tänk på att motor vägar är avgiftsbelagda i Österrike och i Schweiz. I Österrike kan man köpa flerdags märke till vindrutan,dessa går att köpa i bensinstationer och vid gränsen.I Schweiz köper man en vignette till vindrutan den gäller i ett helt år.( Om man vill åka på motorvägar ). Kan köpas vid gränsen eller på postkontor. Tror att det går att köpa dessa märken även över internet både till Österrike och Schweiz.

Titta gärna in i mina Resealbum,har gjord några från delar av områden jag har rekommenderat. Sök även på bilder från dessa länder. Det går också att titta på min profil- karta,där hittar Ni bilder på kartan.
Av Hobbe17
21 apr. 2012 15:23
Tusen tack för så spännande svar! Det gör det så mycket lättare att få till en bra resa!