Efarenheter av Kairos flygplats mellanlandning

10 aug. 2012 23:09
Visningar: 745
Jag ska åka den 20/8-2012 från Sharm el shakes flygplats till Kairos flygplats och sedan vidare mot Göteborg med mellanlandning i Frankfurt. Jag åker från Sharm till Kairo med separat bokad biljett, Ingen trancit då..

Jag skulle gärna vilja veta om det är några problem att komma från Sharm när man ska vidare från Kairo, alltså om man tex måste gå ut flygplatsen och in igen för att åka från Kairo till Gbg ? Eller om man kan gå av planet från Sharm och gå direkt och checka in ?
Båda planen landar i samma terminal.

Tacksam för svar Mvh Benji
Av Annl
11 aug. 2012 09:11
Det är lite rörigt på Kairos flygplats och du kan vänta dig noll koll i säkerhetskontrollen. När vi gjorde motsvarande resa som du ska göra var det inte en människa i konrtolllen och maskinen pep och blinkade rött hela tiden. En vecka efter att vi kommit hem läste jag i Göteborgs-Posten att man på Landvetter hade upptäckt en katt (han jamade) i en incheckad väska från Kairo....

Men utöver detta vill jag inte minnas att det var något större bekymmer. Vi kom med en inrikesflight från Sharm och bytte i Kairo för vidare färd hem till Sverige (med byte i Bryssel). Vi hade hela bokningen i en biljett så väskorna checkades in i Sharm och sen såg vi inte dem förrän hemma på Landvetter. Men om du har en separat biljett måste du hämta ut väskorna och sen checka in dem på nytt men det är i allmänhet inga bekymmer bara du har gott om tid.
11 aug. 2012 10:59
Hejsan igen... Tack så mycket för svaret, det hjälpte mig mycket. Ja säkerhetskontrollerna är ju inget vidare det har man ju redan upptäckt eftersom man åkt till Egypten flera gånger :) Om man jämför med tex Israels kontroller, så är ju Egyptens inget ting....Man slinker igenom lättt...

En fråga, om jag inte har något bagae att checka in är det bara att gå från planet till incheckningsdisken, när jag kommer till Kairo, med säkert någon säk.kontroll på vägen ? Eller hur funkar det ?
Ska bara resa med en liten ryggsäck (handbagage).